Sakit Mata;Jangan Diambil Ringan

Monday, August 17, 2009

Adik aku, pernah terkena sakit mata yang kronik...Aku tak tahu apa nama saintifiknya tapi menurut kata doktor ialah Cornea Infection...Symptom nya ialah mata yang merah seperti sakit mata, silau terhadap cahaya dan sakit yang amat sangat pada bahagian mata macam takleh nak bukak...

Sudah 3 hari sakit, masa tuh dia masih menuntut di UKM and aku tinggal di Nilai, dia minta aku hantarkan ke doktor kerana rawatan kali pertamanya tidak menunjukkan kesan malahan makin bertambah sakit...Aku temankan ke klinik biasa, doktor mengesahkan yang adikku itu bukan sakit mata biasa...ada bebola kecil berwarna putih dalam mata hitamnya yang doktor sahkan sebagai nanah...kami di refer ke Pakar Mata di Seremban...

Terus bawa dia ke Klinik Pakar Mata itu, sungguh terkejut bila doktor mengatakan yang Cornea Infection my sis itu ditahap bahaya menghampiri buta...ada nanah sebesar 2-3mm dalam mata hitamnya...Cara rawatan yang paling sesuai ialah dengan mengambil injection..

Kawan2, injection itu bukan pada lengan mahupun peha...tapi pada kelopak bawah matanya sebelah dalam..buleh bayangkan tak?sedangkan mata masuk habuk pun pedih apalagi injection dalam mata kita...aku menyaksikan treatment itu..semasa mata my sis di inject, tidak keterlaluan kalau aku katakan my sis 'menggelupur'...satu kesakitan yang amat sangat kerana tiada bius ataupun ubat pengsan tapi injection hidup2...

Air mata my sis tak henti2 mengalir sampai aku leh pesan, "Ngah, dahla jangan nangis mahal ubat aku bayar masuk dalam mata tu.." kahkahkah..dasar kakak mata duitan!:P..Tapi Alhamdulillah 3 hari lepas tuh my sis dah buleh melihat seperti biasa...tapi mata putih yang kena injection tuh berdarah..so the whole eye tuh berwarna merah darah macam draculla...hihi...

Currently our friend, Ealyie sepertinya telah terkena sakit yang sama dan sedang warded di HSA. Friends, mari kita ramai2 doakan Ealyie semoga tiada yang serius pada cornea matanya dan cepat2 sembuh ye..Amin...

16 comments:

Emma said...

huh.. takutnye baca pengalaman adik u tu...

-mama emma®-

IntanSham said...

aku nih nyah... asik pikirkan dia jer...huhuhuuuu....sian sangatttt

~Umi.Sufira~ said...

Mama Emma--> Saya yang temankan dia nih turut berdebar2 berderau darah..takkan lupa sampai bila2 pengalaman tu...

Intan--> Aku pun nyah..sian sangat dia..:(

jima kawaii said...

aduyai..npe ko ingtkan aku lg pd pngalamn ngeri tu.. tp nk wt correction la..die inject bkn kat mata putih.tp kt kelopak mata bawah.. n kornea aku luke.n doc kata biase nye terjadi pd org yg pkai cntact lense.. mmg lau ingat, time tu aku nangis 48jam.. sbb doc ckp ade risiko nak buta..=( Alhamdulillah sume da ok.. so, the moral of the story.lau mata gatal jgn gosok..

~Umi.Sufira~ said...

Angah--> Oh OK satu pembetulan di situ..injection di kelopak mata bawah...oh...tetap sakitnya..aku tak sanggup nak ingat!!

Nieza Ishak said...

adoiiiiiii.. cemana ekk boleh kena gitu .. adoiii

~Umi.Sufira~ said...

Nieza--> Most of the cause is contact lens kot...tumpang adoiii sekali..:P

izzahazfar said...

kak...
zah baru kena last week
memang tak leh buka mata..nyot nyot aje..
tapi zah letak "susu ibu"..mean balance susu raziq menyusu 2 3 titik pastu selawat..
alhamdulillah...baik..cubalah!

siti noriza saleh said...

bahayakan...kkdg kita rasa benda tu normal or biasa2 je, tapi, tak tahu pun bnda tu ada effect yg mendalam...

~Umi.Sufira~ said...

Izzah--> Kalau sakit mata biasa tu bulehla letak susu ibu..tapi kalau dah kronik menghampiri buta rujuk pada pakar adalah yang terbaik..

Siti--> Betul2..kadang2 kita tak take note tapi rupanya amat berbahaya...

JaNnAh said...

semoga cik ealyie cepat sembuh, dia masih dlm pantang kan??

~Umi.Sufira~ said...

Umi Nawfal--> Yer masih dalam pantang..tu yang bertambah kesian kat dia and baby..isk isk..

Mummy Dasy said...

uish serammm baca... apetah lagi yg kena inject tu... baca blog Ealyie ingat sakit mata biasa semoga dia cepat sembuh ye... kesian masih dlm pantang lak tu...

~Umi.Sufira~ said...

Mummy Dasy--> Itulah...dah nak terkena sian dia..doakan dia cepat sembuh yer..:)

mamaDhea said...

aku pon ingat sakit mata biasa.. skali baca kat blog intan, baru tau ealyie admitted HSA.. klu kat HSI boleh gak mak go jenguk.. apepon, mak tetap doakan kesembuhan ealyie wlpon dari jauh..

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Tulah nyah..sian dia..ko pun take care yer...tulah tak tahan kalau pregnant ni..mabuk!