Aku suka, aku tak suka!

Thursday, August 13, 2009

Malam tadi aku masak ni....Sambal Tumis Udang campur Petai...Setakat kami makan berdua banyak mana sangat jadi banyaklah yang lebih....Pagi tadi apalagi tapau bawak sambal ni gi kerja..buleh gak makan ngan mee goreng bersama kawan2...

Sambal Tumis Udang Letak Petai Umi Sufira

Bukak je tupperware terus offer kat 'ahli mesyuarat tingkap'..Pagi tadi 7 orang termasuk aku....bila aku offer setiap sorang barulah aku tau..ada yang makan, ada yang tidak semua sebab PETAI..hihihi...."Akak tak makan..takleh nak bau".."Akak makan udang je mi, petai nya akak takmo"...ada yang takleh rapat langsung ngan bekas tuh..kekeke.....macam2..

BTW, petai banyak khasiatnya...tak percaya refer khasiat petai kat blog cik ar.nie ni... Siap jadi rahsia awet muda lagi tuh!Aku and hubby memang gila petai..kami siap buleh makan mentah cicah ngan sambal belacan aje.....sedaaapp!!

Laa ni saper lak nak ngaku tak suka makan petai ni??angkat tangan!!:P

35 comments:

Mommy Harith Hannah said...

Aku suka sangat makan sambal petai udang. Baunya tuh, malebes! Tapi makan sambal & udangnya sahaja. Buleh? Ekeke.

Kot2 laa zat2 dari petai tue dah absorb ke dlm sambal. :P

cysev3n said...

i tak makan petai.. si dia pun tak makan :P

tp serius, sambal udang, letak petai mmg marveles.. so kalau kitorang makan, petai tolak tepi.. ngeee..

JaNnAh said...

tak suka petai! lg² yg mentah! kalau masak wat sambal, aku mkn sambal jek..

malangnya aku, hasben ku kaki petai!

siti noriza saleh said...

siti ikut mood..kalau2 rasa nak makan, mmg tibai semua..kalau tak, sebijik pun tak nak makan...

Nur said...

akak boleh mkn, tp idoklaa fav..sbb kalu mkn nanti asik nk menembak jer hehehehe...lgpun hubby x suka..

Mummy Dasy said...

hBy ngan Daneen hantu petai makan camtu jek...me lak klu masak camni makan ah klu makan gitu jek x jalan..

Fiza Rahman said...

Sedapnya mimi...dah lama tak mkn sambal udang petai :)

Fara said...

fara pn sama dgn ar.nie mkn udg n sambal jek. petainye tak makan...tp yg pasti klu sambal letak petai ni rasa dia lebih sedap drp sambal biasa.

Nieza Ishak said...

hakuuuuuuuuu ......

kurenggggg dgn petai

Rizza said...

kami tak suka petai..[akak n hubby le].. kalau udang memang kegemaran kami.. kalau ade petai.. mati selera kami hehhe memang takkan jamah langsung... tak leh lee..

Azure said...

ku angkat dua kaki dgn 2 tangan!

tak makan petai..bau bole tahan, tp rasanya tuh..erkk

hajarus said...

sedapnyer k.mimi... hajar memang hantu petai... kalau masak tempoyak kacau udang ngan petai... perrggghhh... xingat donia....

i.s.z.a.n said...

honestly babe, aku memang tak makan petai, aku penah cuba tp memang xbley. tapi sebagai isteri mithali (tetiba puji diri sendiri) aku tetaplah masakkan sambal petai utk en laki sbb petai dan dia umpana isi ngan kuku, xleh dipisahkan. adake aku ajak makan pizza, dia boleh tanya "adax yang topping petai?", sabo je la mak

/sekian, harap maklum konsep komen mak, ala2 entry sendiri, amponnn

knv said...

oh memang mabeles sambal petai hokey!

Ila said...

wah sedapnyer sambal udang + petai...
ila tak suka makan petai fresh..tapi klu dah masak sambal...giler2 makcik suka...hehehhe

tgk gambar pun terliur...

Mama Liena said...

Suke jg makan sambal petai .!! Baru ingat petang ni nak masak ape , petai ade kat rumah n udang ..okeh ..kimatta !!!

miz_eda said...

macam berjanji pulak kita, saya buat menu yang serupa, ditambah pulak dengan sambal bilis petai untuk menu berbuka posa smalam :P

Fid said...

'post' dalam jawatan ahli mesyuarat tingkap ada kosong tak???
me love udang hubby loves petai..wahahahahaaaa

cts said...

sy makan petai tp tk la faveret..my husband sgt2 suka petai..sambal tumis udang petai mmg sedap..nasi+letak kicap manis sikit+makan ngan sambal tumis petai...nyum2..sedap:)

IntanSham said...

aku makan nyahhh...sodapppp... apa laaa yg haku nih tak makan ekkk...hahahhaaa

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Hopefully absorb ke sambalnya!:)

CY--> hihihi..amik bau ajer yer!:)

Umi Nawfal--> Pernahkan ko masakkan hubbymu itu sambal petai? (soklan cepu emas)

Siti--> First time dengar tu!:P

Kak Nur--> Menembak peluru apa tuh?:P

~Umi.Sufira~ said...

Mummy Dasy--> hihi..makan camtuh aje memang tak jalan..cuba colet sambal...sedap!

Fiza--> Bulehla masak malam ni!:)

Fara--> hihi..kesian petai kena tinggal.

Nieza--> cuba try test!:P

Kak Rizza--> tu namanya sehati sejiwa part petai ngan hubby!:)

~Umi.Sufira~ said...

Azure--> Hihihi...sampai camtuh sekali takleh makan petai tuh!:P

Hajarus--> Samalah kita pon..:)

Iszan--> Kahkahkah....memang ko istri mithali nyah!:)

Takpe komen panjang2 pun..bukan ada had pon komen box ni!:)

KNV--> Celet!

Ila--> Ooo sambal petai memang marbeles!:)

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena--> Adakah mimi telah memberi idea masakan kepada akak? kena bagi mimi sikit sambal malam ni!!!:P


Miz_eda--> Bertambah2 seleranya kan!

Kak Fid--> Post Ahli mesyuarat tingkap sentiasa ada kekosongan..:P

Suhaini--> Sayapun hantu kicap!!!ada kaitan?ngee..:P

Intan--> Samalah kita...tolak batu kayu!:P

yati@ibuhanie said...

Mimi...meleleh air liur baby lam peyut ni tgk sambal petai tuh...nyum..nyum...akak pon sukkeeee petai..nak2 lak kalo masak sambal udang gitu...lama plak rasa xmakan sambal udang + petai...sib baik hubby pon makan petai jugak...makan mentah ke rebus je pon sapu jugak!!!

pearl said...

roza..siap boleh cicah gitu ngan sambal belacan.. aargh...jawo sejati muuu...

aku pun jawo yang tak paham langsung cakap jawa...hahaha tapi...aku bantai kalu buat petai masak sambal ke..aku bantai je la...tapi kalu termakan yang hijau je,,tanpa cili...aduiii..mahu aku cepat2 telan air..pahittttt...

~Umi.Sufira~ said...

K.Yatie--> Hihihi...kalau hubby pun sama suka tu yang best tuh...ala2 rebut2 masa makan baru thrill!:P

Wani--> Hihi...pahit yer? dia macam ala2 kelat gitu kan....tapi dapat jugalah khasiatnya kalau buleh makan yang dah masak tuh!:)

Hernee Nazir said...

hernee suke ptai..tp skang xleh mkn byk nti sakit perut esknya..

~Umi.Sufira~ said...

hernee--> hihi...maknanya ada had la makannya tu;)

salzahari said...

tak suka jugak tp makan skit amik khasiat/ sambal tumis....tak suka sbb pahit dan nanti bau busuk sgt di bilik air!

~Umi.Sufira~ said...

Sal--> Tang bau busuk kat toilet tuh tak dapek nak nolong..memang nak tak nak akan busk juga kalau makan petai hihihi:P

JaNnAh said...

mimi, aku menjawab soklan cepu mas mu itu.. mmg tak pernah!! nk mkn, masak sdirik! kejam kah aku?

aRe'sHiq said...

along,ni seri nk cakap ni...sape xmakan petai RUGI WOOOOOO.....hehehehe...aroma ia lah yang wat ia sdp....nyum...nyum....

Nani~~{@ said...

Aduuhh...sedapnye tgk gambar tuh kak. Nani pun suka either sambal or fresh one cicah sambal belacan. yg lg best, nani berjaya membuatkan my hubby 'ketagih' juga..
sebelum kawin..siap ejek2 lg busuk mkn petai..skrg baru tau..hihi

Moga mendapat manfaatnye:))

~Umi.Sufira~ said...

Umi Nawfal--> Kahkahkah..memang tegar tau ko tuh anti-petai..kijam ko kijam!kekeke...

Seri--> Betul!!!manyak rugi wooo...khasiat pun banyak tuh!:P

Nani--> Wah telah berjaya menjebakkan hubby suka sama eh...tapi kalau org yang memang takleh terima memang tak leh betul tu nani..maybe ur hubby baru discover yang petai tu sedap!:P