M*S*G Dalam Masakan

Wednesday, August 12, 2009

Semasa di Japan, masakan aku adalah tidak menggunakan M*S*G (Read: Pak Aji) sama sekali...Ini adalah kerana mommyku itu tidak pernah mengirimkannya melalui kiriman rempah ratus nya ke Japan...dia lupa dan aku pun tak pernah pulak nak request...Jadi masakan2 aku di Japan adalah yang asli gitu... :P

Bila pulang ke Malaysia, dan tinggal di Nilai...memang tiada langsung stok Pak Aji di rumah...sampailah bila mommyku datang ke rumah dia pelik awatlah anak dia ni masak tak pakai Pak Aji...Kepelikan itu adalah tidak pelik kerana mommy aku seorang pengguna tegar Pak Aji dalam masakan...siap pegi belikan lagi cakap masakan aku adalah cemplang(macam ada yang kurang aje)hmm...mommyku itu dalam masakannya memang letak tak banyak, sikit aje cuma kitalah dok risau takut2 bila hari2 dok consume jadi berlebihan pula dan mendatangkan mudharat pada kesihatan kan...

Bila pindah rumah ni, aku ada jugaklah beli Pak Aji simpan di rumah..tetapi masakan harian aku masihlah TIDAK menggunakannya melainkan aku memasak dalam kuantiti yang banyak ataupun masak sambal (itupun depends pada rasa)...bulehla nak dikatakan sebulan sekali dua sahaja....Agak tegar juga yer aku nih dalam TIDAK menggunakan Pak aji itu....Sebab itu jugalah aku rajin masak sendiri di rumah....kandungan apa2 bahan dalam makanan adalah dalam kawalan sendiri...Kalau masak sup menggunakan kiub ayam pun aku akan cari kiub tanpa M*S*G...

Sebagai ganti M*S*G dalam masakan, aku menggunakan gula dalam kuantiti di hujung sudu gitu...kalau masakan yang memang menggunakan gula memang aku letakkan gula secukup rasa..tapi kalau masakan yang tidak menggunakan gula, aku akan masukkan gula di hujung sudu sebagai penambah perisa...Petua ini sebenarnya my FIL yang bagi....hmm berkesan juga yer...

Nak tau? Sekarang mommyku itu pun dah kurang menggunakan Pak Aji..Yerla lebih baik mencegah dari mengubati...Anda pula bagaimana?:)

Untuk kesan M*S*G secara berlebihan boleh refer SINI

21 comments:

Mummy Dasy said...

Sejak kahwin yg hampir 6y ni x pnah masak guna MSG coz hBy x suke, kat umah mmg xde MSG ni cume guna garam & gule jek stp kali masak...

Ms Lola said...

Itu mmg rahsia saya - TANPA MSG.

siti noriza saleh said...

siti masa belum kawin, mmg pengguna tegar MSG...sbb mak siti pengguna tegar....tapi, sejak kawin, tak pernh mask guna MSG sbb dia kata mak dia tak guna MSG..he he he..tapi, ok je rasa w/out MSG ni..no problmlah...

IntanSham said...

Aku dan mak, mmg tak guna pak aji nih dlm masakan. jadi bila mak aku mmg dah x guna, aku pun sama lah... jadik mmg x ada stok pak aji kat dapo tu. kalo kiub pun mmg carik yg free msg...;)

mirah said...

Mirah pun tak guna msg. Biarlah masak kurang rasa sket, tp sesekali bila in-laws datang, mmg segan juga kalau masak kurang rasa, tp nak buat mcamne kan..

JaNnAh said...

mmg betul mimi, gula itu boleh ganti pak Aji..!! dah lama gak aku amalkan..

Nieza Ishak said...

ya mimi ..
nieza pun masak letak gula .. baru cukup rasa ....

nak guna kiub pun ... waswas .. sbb kiub tue cukup dah rasanya kan.

Opie said...

sejak kawen nih aku tak penah gune pak aji nih...tak pernah sekali pon membeli...family aku masak tak penah pakai pak aji nih..tp belah mak mentua aku mmg tetiap hari gune..tp masing2 punye care kan..bio je la..hehehhe

tp kalu mmakan kat kedai ari2 letak pak aji..wakakakak

faisyura said...

me too say no to msg.. tayah gune la.. tak gune pun sedap je kan.. ;) hihi.. (cakap macam aku ni rajin sgt ke dapur.. kekhekhekeh)

i.s.z.a.n said...

dulu aku masak memang sentiasa taruk sket pak aji, ada skali bekalan terputus, so aku msk xpakai pak aji and aku rasa masakan aku xde beza with or w/out pak aji and aku terfikir "apa guna pak aji ni, adakah stakat membotakkan kepala manusia?", and sampai skang dah dekat 4 tahun aku masak w/out pak aji, even aku masak kat umah mak or MIL aku pun aku xpki pak aji

sekian kisah panjang berjela pak aji saya :P

Mama Liena said...

Akak pun x penah guna MSG , setakat kiub2 yang xde MSG tu adela ...Will stay on like that lah ...:)

m-i-o said...

to me, pak aji is needed when rasa makan perlu di'alter' secara kelam kabut. apabila tidak berada pada saat2 kecemasan, tak perlulah pakai.

oh ya, mak ingin menjemput rossa ke blog utk mengutip tag coklat. sekian, terima kasih :P

Mommy Harith Hannah said...

Setuju! :)

Ana said...

ana x masak..sure x guna msg kann..tapi makanan kt kedai mesti diorg letak kannn..hukhukhuk..

Nani~~{@ said...

since dah tau benda tu tak elok, sgt bagus kalau kita tak letakkan kak..nani pun x pakai aji kalau masak harian. Kalau masak banyak, portion kenduri..barula letak,itupun kalau teringat nak letak:)

~Umi.Sufira~ said...

Mummy Dasy--> Sungguh prihatin hubbymu..hubbyku itu belasah aje apa yang aku masak..kekeke..

Ms Lola--> Yup betul!:)

Siti--> Mimi lak both mak and MIL pengguna tegar MSG..tang mimi takde hati lak nak guna..:)

Intan--> Anak dan mak sehati sejiwa tuh!:)

Mirah--> Takpe..nak sedap letak gula sikit!:)

~Umi.Sufira~ said...

Umi Nawfal--> Oh dah lama amalkan yer!:)

Nieza--> Cube yang MSG free ada tulis kat luar kotak dia...

Opie--> Betul2..kalau makan kat luar tu ntah brapa kilo depa letak pak aji kan...

Baid--> Kira rajin lah tu..kan ke kita cakap berdasarkan pengalaman:)

Iszan-->kekeke..itu adalah crita Pak Aji yang paling menarik di antara komen2 di komen box ini...sungguh takde beza rasanya yer...?lepas nih silap2 mak pun buang pulak Pak Aji mak tu..:P

~Umi.Sufira~ said...

mamaliena--> Itulah yang terbaik;)

MIO--> hihi...samalah kita...OK noted pasal TAG itu..thanks yer tag mak!:)

aru--> :)

Ana--> hihi...kat luar tuh tak dijamin tak letak tu..:P

Nani--> Betullah...sebab masak banyak takut kurang rasa dia kan...tu yang letak tuh!:P

Unknown said...

sama.. sama...
tak guna gak pak aji. tp kalo MIL datang wajib beli... kekekek...
pernah jd topik hangat jugak yg kaklaila tak guna pak aji ni masa kumpul2 ngan sedara mara belah cik abe. MIL kakak ipar ckp, ANAK2 DIA BERJAYA JUGAK MAKAN PAK AJI DR KECIK... hohohooh.. klaila diam n senyum aje (dlm hati senyum kelat.. kekeke)... takleh bantah kata2 org tua.. nti kurang ajar plaks..

~Umi.Sufira~ said...

K.Laila--> Cakap orang2 tua ni susah nak bantah..masalahnya bukan sebab berjaya atau tidak..tapi dari sudut kesihatan betul tak...sikit2 mungkin takpe kalau dah hari2 dengan kuantiti yang banyak tuh..aiseh!:P

salzahari said...

Sal dna kuarga Sal (termasuk arwah mak) mmg tak pakai Pak Aji..sian arwah mak, kdg2 dia kata agaknya tak sedap mskn dia tanpa pak aji.tgk, betapa pengaruh mskn luar menyebabkan kita ingat Pak Aji tu penyedap rasa yg 'halal'!

Sal tgk org berniaga mmg suka guna.. mereka tak confidentkah dgn mskn mereka? mak mertua serta kakak sal juga guna..tp bila dia masak utk cucu dia, mungkin tak letak lah kot sbb tahu Sal tak suka (sbb tu selalu Sal bawa lauk sendiri-msk dari rumah)