Why I failed to BF Syaura longer~~

Sunday, November 16, 2008


Kisah ni mengimbas peristiwa hampir 5 tahun lepas. Aku bernikah pada tahun akhir belajar kat U. Wedding ceremony kat Malaysia agak besar besaran. Yelah anak sulung kan...tempel seketul gambar sikit buat kenangan. hehe...still teringat one of my uncle said" Hah nanti balik kalu bawak anak bawak ijazah skali"...thanks to my uncle atas ingatan itu..

aku masih belajar, kalu boleh memang nak habiskan study baru pikir pasal anak...tapi bila dah terpregnant of course happy..(teringat how me and hubby terjerit2 kegirangan bila urine test showed double line hehe..)..bunting pelamin lagi! yang tak bestnya terpaksa pikir camne nak habiskan study n handle anak sekali...




Syaura new born

Bersalinkan Syaura, I had 4 months more to complete my degree, aku masih bercuti sebulan selepas melahirkan. And aku terpaksa balik ke Malaysia untuk melahirkan sebab timing masa tuh raya...my mom prefer me to go back home to gave birth to Syaura..Bermulalah cabarannya bila we decided to left Syaura at Malaysia until we complete our study for three months more..

Selamat melahirkan Syaura, betapa nikmatnya dapat BF Syaura kali pertama walaupon susu tak keluar....Aku tau aku akan tinggalkan Syaura dalam keadaan dia masih memerlukan aku, masih memerlukan air susu seorang ibu...aku bertekad nak exclusively BF her for full one month yang ada..Tuhan aje yang tau betapa sayunya hati aku setiap kali tengok kesunnguhannya menghisap waktu tu...biarlah susuan selama sebulan tuh jadi pengikat kasih antara aku and dia walaupon aku takkan berada di sisi dia untuk 3 bulan selepas itu..

Alhamdulillh aku berjaya exclusively BF her for one months and 2,3 hari sblom aku nak berangkat ke Japan aku dah mula ajar Syaura hisap FM ikut botol...When the time comes, aku berangkat balik ke Japan penerbangan dari Airport Senai ke KLIA..Aku bawak sepasang baju baby Syaura yang telah dipakai buat pengubat rindu..Air susu terakhir buat Syaura masa perjalanan dr rumah ke airport Senai...merebes2 airmata bersama2 dgn mengalirnya air susu terakhir utk Syaura..bila tiba masa boarding, aku cium Syaura sepuas2nya and serahkan pada my mom....sedihnya sayunya memang dah tak terkata...Bukan aku je yang menangis tapi family yang menghantar pon suma menangis sama...bukan sebab sedih berpisah ngan aku tapi sayu menyaksikan perpisahan bayi yang masih merah yang masih mengharapkan air susu ibunya yang masih memerlukan ibunya terpaksa berpisah macam tuh aje...


Dalam flight B engorged badly sebab dah tiba masa untuk menyusukan Syaura. Air mata aku memang merebes laju je...sampai Narita hubby sambut aku menangis sepuas2nya..dah tak peduli orang sekeliling..lagi menyedihkan bila aku telefon Malaysia my mom said this"Kesiannya Syaura long, serba tak kena dia harini, meragam taknak minum susu, macam tau2 aje umminya dah takde ngan dia..mintak2 esok eloklah dia"...


Balik Malaysia 3 months later, air susu dah kering..kalaulah aku ada ilmu BF waktu tuh mesti aku dah carik pil yang boleh produce susu balik...akan aku usahakan untuk BF Syaura balik..sebab tuh la kan takde peluang untuk BF Syaura semula....


InsyaAllah anak2 seterusnya akan aku usahakan untuk fully BF sekurang2 nya sampai 2 tahun..sebab aku dah rasa bertapa nikmatnya dapat menyusukan dan ikatan kasih sayang antara aku and Syaura walaupon hanya sebulan...
Note: Perpisahan dengan anak itu memang memeritkan

27 comments:

Anonymous said...

huhu mie,,bergenang airmata aku baca entry ko..membayangkan if i were in ur shoes, mesti lbh tak tahan nk menanggungnya.

btw mie, u`ve tried utk menunaikan hak syaura. i guess kalo lah keadaan mengizinkan mgkn berjaya mission tu. apepon Allah knows best kan. ;)

moga kekal naknya bonding yg terjalin antara anak dan ibu. sbb aku percaya, susu ibu, wpon sikit mcm mana sekalipon yg anak tuh dpt, ianya tak akan sia2 mcm tu saja.

hopefully sama2 kita usaha yg termampu utk bf anak2 kita yg seterusnya. hehe.
(kami ni pon la ni mcm bimyou juga, coz aku perasan merudum sungguh pengeluaran susu dek penangan hormon pregnen. huhu. kesian affan..)

Anonymous said...

Sedihnya saya baca citer perpisahan ni.. Kalau saya, mmg tak tau lah mcmana - tak boleh nak bygkan langsung

Fid said...

wawaaaaaaaaawaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

den nangis jurai2
gila ka ayang ni??
hahahaaaaaa
sampai kena kata gila!

sesungguhnya akak tak sekuat kamu!

sayangibu said...

huhuhuuu...sedihnya...meleleh jua airmataku nih..walopun lom pernah hadap lg berpisah lama dgn anak2,blh byg perasaannya bagaimana. itu yg berpisah smentara kan,cemana yg bg anak kat org wat selamanya...??
apapun x pe lah,rezeki syaura cuma sbln lebih shj..tp insyaAllah bonding ibu & anak akan ttp terjalin selamanya...

NM said...

sedihnye baca kisah ummi ni...sian awk..bepisah ngan baby baru lahir..isk..sedihnye..

lia said...

almk...
wrong timing la lia baca...
masa tgh pump susu bc cerita sedey..

bgenang jer air mata ni....

xboley bayang kalau berada d tempat mimi....

mirah said...

mimi, tak disangka entry kali ni sungguh menyentuh hati ibu ini. Mmg hanya ibu yg blh rasa perasaan ibu lain kan..
takpe, pengorbanan sgt besar tuh..

Mama Liena said...

Sugoi ...Yoku gambatta ne ...Kalau akak masa nak berpisah tuh , tak tauler camne nak citer perasaan tuh ...tak sanggup nak pikirkan ..berpisah bape hari pun dah tak menentu ...

Mommy Harith Hannah said...

sedihnya baca entry nie..
pagi2 lg air mata dah bergenang (cover sket sbb kat opis)...

anyway, to cheer u up, aku jumpe gambo "re-union" ko dgn syaura kat airport, mase kiter balek dulu.. nnt aku kasik ko ehh... :p

Unknown said...

hoh roza
pepagi lagi aku dah nanges kat opis ni...
sedihnya...
aku tinggalkan anak 2 minggu pun nanges tetiap malam, lagikan pulak ko... huhuhu
semoga kita berjaya bf kan anak2 kita yang akan datang ek.

Shada said...

mimi...

sedihnya...tak boleh nak bayangkan, sedang tinggalkan anak sekejap pun dah teringat ni pulak berbulan-bulan...waaaawaaaa.

it me said...

waa air mataku pun bergenang..

takdpt bayangkan..

Ealyie said...

Mie, mmg sedih ur experience terpaksa meninggalkan Syaura di saat dia masih memerlukan.. even 3 bulan kan, itu lah ksih ibu..
Apa pun, u mmg kuat n tabah!! Kalo ely.....????? huhuhuhu.. tak dapat bayangkan camne la..

sW33tdARLiNG said...

sedangkan anak saya depan mata pun, saya rasa patut BF kan dia dengan bersungguh2 sebab siang malam bibik yang jaga, macam lebih rapat dengan bibik kalo saya biarkan camtu jer

faisyura said...

wwaaa... roza.. amat sayu hati akuu.. meleleh dah ni... huhuh..
aku taktau aku bleh jadi sekuat ko ke tidak kalo aku kat tempat ko... tinggalkan zaim 8jam kat nursery pun aku dah tak keruan nak amik dia balik cepat-cepat....inikan pulak 3 bulan... lagi-lagi masih baru lagi dpt pegang baby..

tp aku setuju walaupun syaura tak bf lame, tapi dia pernah rase susu ko.. and mcm oja ckp, susu tu takkan sia-sia... ko dah bf dia selame yg boleh, and keadaan tak mengizinkan... insyaAllah bonding ibu-anak tu akan kekal.. ;)

~Umi.Sufira~ said...

Oja-->Aku pon harap yang susu sebulan tuh akan jadi pengikat kasih aku ngan Syaura..ko pon gambatte ye ja! Kalu keadaan tak mengizinkan takpelah sekurang2nya seathun lebih gak ko BF affan kan..

Ms. Lola--> Thanks for dropping by! Yang baca sedih yg menghadapi nih lagilah kekeke..masa tu lah..

Kak Fid--> Sorilah buat kak fid jurai2 siap kena kutuk ngan hubby kekeke...

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Itulah harapannya walaupon ngan hanya sebulan tuh dpt jadi bonding antara mimi n syaura..

Lovelymummy--> Sedih kan..kikiki..

Lia-->Sedih tapi mimi dah selamat lalui..mintak2 takkan hadapinya lagi mcm tuh..hehe...

~Umi.Sufira~ said...

Mirah-->Mintak2 pengorbanan ni berbaloi..amin

Mamaliena-->Memang yoku gambatta...tuhan aje yg tau perasaannya masa tuh!Alhamdulillah mimi tabah menghadapinya...

Aru-->Chodai gambar tuh!tak sangka ko ada gambar tuh..we all ni dah sibuk jumpa syaura dah tak ingat amik gambar kikiki...

~Umi.Sufira~ said...

Shais, mama adib--> Tak payahla gambarkan hihi..buat sedey je...
dah berlalu pon satu waktu dulu..ehhe!

Ely-->Taktaula mana dtg kekuatan tu..pikirkan taknak kegagalan dlm pelajaran yg buat kuat semangat tuh!

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Semoga kita sama2 berjaya ek...amin..

afkar'z-->Btul2 setuju ngan u...

Baid-->Itulah Baid, mungkin ada hikmahnya aku terpilih untuk hadapi dugaan sebesar itu...mungkin aku tabah kot kan..hihihi...yang pastnya suma ibu memang sygkan anak btul tak?tak sampai hati nk pisah lama2..=D

Zuraimah Ismail said...

erk...mcm mana bleh tak terbaca entry ni...huhuhu sedeynye baca entry ni mimi...sbaik kat ofis n ada org lalu lalang..else mesti dah bertaburan dah air mata

~Umi.Sufira~ said...

CT, lately CT bz sgt tuh tak terbaca kot..hehehe...dah berlalu pon dah 5 thn lepas punya crita tuh,,kiki..:P

siti noriza saleh said...

sedihkan mimi bila pisah ngn baby...tu tiga bulan, siti yg kena 3 hari pun dah mcm meroyan..sebab masa tu lpas 2 hr bersalin, siti bolh kuar wad, tapi mia kena thn sebab kuning...sedih giler sebab takleh bawa dia balik ke umah, sedih sebab tak dpt susukan mia...uwa,...uwa...uwa...dan sedih bila masa tu dah perah 1st susu yg masih lagi kuning tu dan letak kat freeze then my mom buang sebab dia ingt santan dan basi...uwa..uwa...dahlah tgh bengkak susu, sakit hati bila tau lbh dr 5 botol yg penuh 8 auns kena buang,,,sampai hati mak aku...hu hu hu....bila baby dp kuar dr spital, dia tak reti lak nak BF,,,hu hu hu....tapi, azam, next baby, siti nak sediakan freeze sndiri...

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Alamak sedihnya bila susu yang kuning pekat tuh tak dapat ke baby...Mia kena kuning yek..sian Mia..lagilah baru jek lahir dah nak kena pisah ek..takpe Siti untuk baby akan dapat azam untuk susukan baby...kalu tak dapat lama pon 2 bulan dalam pantang tuh bagi sepenuhnya pon InsyaAllah baby dapat manfaatnya..tapi kalu nak try BF lama lagi bagus..both baby n mommy dapat manfaatnya..azam kay!

siti noriza saleh said...

tuelah mimi....mak siti tu tak tahu lak yg susu kita ni boleh disimpan,,,tapi, bila baby balik je, siti paksa gak dia try BF,,w.pun dia meraung2 dah kehausan,...bidan siti siap pegangn kepala mia nak suruh dia BF..hubby dah nak marah dah..tapi dia diam je...akhirnya, bila mia dah terdesak, dia hisap gak puting tu...baru rasa nikmatnya dpat beri dia susu...he hehe...tapi, cuma berthn smpai dia umur 7 bulan..sebab, bila hntr mia kat bbsstter, siti tak cnfident yg dia bolh 'jaga' susu tu...he he he,,,.apa pun, mmg nekad, next baby, siti nak try kasi dia BF until 2 year...

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Saya pon jenuh gak nak explain kat mak dulu yang susu kalu letak kat tempat beku boleh tahan 3 bulan, kalu simpan kat bawak boleh tahan 3 hari sebab mak macam was was je kan.. pastuh bila dia dah paham and senang je nak handle susu tuh dia pon suka kalu mimi BF baby...takut susu tepung ada melamine katanya..InsyaAllah siti kalu niat baik tercapai hajat Siti nak BF sampai 2 thn nanti...;)

salzahari said...

tak pandai handle EBM kot..40oz EBM cair sepjg perjalanan balik dr PD ke Sg Buloh. Nak menjerit rasanya! yerlah, mana ada Aliah nak minum 40oz dlm 2 hari.

samada nak buang je/ bekukan semula..
bila tanya kak Rita MLO,dia kata bekukan je...Alhamdulillah.Lega skit!