Homemade Laksa Johor~~

Thursday, November 13, 2008

* Gambar hiasan*
Sebenarnya rentetan daripada umah terbuka hari raya baru2 nih..ada dua, tiga umah yang hidangkan LAKSA JOHOR.. lama sungguh tak makan laksa johor ni kan..sedap pulak makan yang dah siap terhidang tuh! Pernah tengok or makan Laksa Johor tak? Laksa Johor ni takdelah se GLAMOUR Laksa Asam Penang tu kan...yang tu dah terkenal seantero Malaysia..aku tak sure lah kalu orang2 luar Johor tau tak Laksa Johor nih..


Tetiba last weekend ni teringin sangat le nak makan Laksa Johor ni...Aku dari dulu lagi TAK PERNAH masak Laksa Johor sebab mind-set aku kata masak Laksa Johor ni susah...abistuh takkan nak pegi beli lak kan dah tetiba tringin nak makan..then mak aku suggestkan masak jelah kat umah...Hubby, dia lagilah tak pernah nampak laksa johor kalu tak kawin ngan aku katanya..hehehe...dan tak pernah jugak nak cuba makan..LANGSUNG!


Then Ahad harituh try ler masak. Sabtu Ahad my mom memang cuti habis, berpulun le aku menyiapkannya...naseb baik ada adik aku tolong setelkan part potong2 timun, bawang, togeh.. Sesambil tuh aku dok pikir camne lak nak tarik perhatian hubby aku untuk makan "benda" nih..so aku suruh dia take part dalam proses memasaknya..Hubby buat sambal belacan..hehehe..
Dah siap suma, lunch time makan beramai2 sekeluarga (tu yang bertambah selera), not bad lah... hubby aku sebab dia buat sambal belacan so dia yoyooo sikitlah makan (tambah dua kali)..
So saje letak sini mana tau lain kali aku nak masak lagi, senang boleh refer sini je..
Timun hirisan, bawang hirisan, togeh, daun pudina, sambal belacan, spaghetti direbus
Kuahnya (anggaran utk family yang besar)
rebus 15ekor ikan kembung
bawang merah 7 ulas
sedikit halia
sedikit lengkuas
sesikit kunyit hidup
segenggam udang kering
cili boh (anggaran nak pedas ke tak)
5 sudu serbuk kari
2 batang serai dititik
air rebusan ikan
2 mangkuk santan
kerisik 3 sudu
Caranya2
Blender isi ikan kembung yang telah direbus sampai hancur. letak tepi. Tumis bahan2 yang telah diblender, sampai naik minyak, masukkan santan cair, serai, tunggu sampai mendidih, masukkan isi ikan, air rebusan ikan, pastuh santan pekat..jangan lupa garam dan gula secukup rasa..pastuh biarkan api kecik last sekali masukkan kerisik sampai kuah naik minyak.. yummy!

8 comments:

Unknown said...

aku selalu jugak makan laksa johor walaupun dlm famili aku tade pon org johor.

suka!

NM said...

wah..thanksla ummi letak resipi kt sini..saya suke laksa johor!!!even husband org johor,dia n family pn tak suke makan..saya ni org peghak yg suke makan..nanti nk try masakla..hehe

faisyura said...

wahh pandainye ko masak roza... terliur akuu.. aku mmg hantu laksa.. segala laksa aku sukee tp suke mkn jelah..

kalo rajin aku nk tiru resipi ko lah.. terliur akuuuuuu...

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Wah bukan orang Johor minat laksa Johor nih..maknanya glemer gak la yek laksa Johor..

Lovelymummy-->Orang bukan Johor kedua yang suka laksa Johor nampaknya...Trylah mummy saya rasa boleh tahan la jugak sedap!hehe..

Baid-->Ah tiru2 Baid..mana ada terror Baid...aku hantam saje! nasib baik je jadik..kalu tak jadi tuang ke longkang ler jawabnya..kekeke

Mommy Harith Hannah said...

yappa aku vote Laksa Penang gak.. ari tue try makan Laksa Johor, tak berapa "terpikat" lah.. maybe sbb ader faktor taugeh di situ... heheh... sorry ekk org johor!
(err, ajied suke giller tpnyer...)

btw, mlm td aku selak2 pic lama, jumpe gamba ko wat open house kat ikuta dulu la mi... kalu rajin aku nak scan laa... kuikui...

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Ko vote orang bukan Johor pertama yang tak minat laksa Johor..hehehe..

Wakakaka...gambar zaman muda kontrol Ayu tu ke?? eh Aru banyak jugak rupanya gambar kita "berdua" ek...kalu ko prasan ler..kekeke...

Mama Liena said...

Akak pun penah makan laksa johor , nih yang guna spagetti tuh kana ..kalo silap jangan marah ...heheheh ..
Tapi yappa akak suke lagi laksa penang ...tuh slalu jg masak masa raya ...sonang ajo ...kekekek ..

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena--> Aah spagetthi tapi pakai mee laksa yang putih tu pon boleh. So Mamaliena vote for bukan orang Johor yang tak minat Laksa Johor hehe..kedua lepas aru nih!