Happy 5th Birthday Syaura!!

Tuesday, November 25, 2008

Syaura 1 day~3 years Syaura 4~5 years

Diam tak diam harini genaplah 5 tahun kehadiran Syaura Syauqina dalam hidup kitaorang...HAPPY BIRTHDAY SYAURA!!Muaahhss!

Serba sedikit tentang Syaura...Syaura slim je orangnya(15kg at this moment), bright girl, sayang adik sesangat, tapi penakut (takut tinggi, takut escalator, takut naik lif, takut orang yang tak dikenali as well), pemalu pon ada gak, pelokek kekadang (ikut angin)..kalu kat umah memang petah betul bercakap...tapi kat luar boleh berubah 180 degree..she is suffering eczema from 1 year old until now..tapi on and off and at this moment kulit dia dah sangt2 baik..tinggal sesikit je..

actually aku memang takde kenangan langsung pasal memori mengandung and melahirkan Syaura, tak pernah di tuliskan di mana2...sumanya ingat dalam kepala je..hopefully not too late to put it here (sementara ingatan fresh lagi!)

Syaura in the Womb

Aku kawin masa tahun akhir U (gatai no nak kawin cepat kan)...22 years old at that time..Oleh kerana masih belajar ada lagi setahun nak abis aku ingat takmo anak dulu..tapi Alhamdulillah rezeki cepat pulak..hehe..syukur...So 12 weeks after got married aku start mabuk2 ...mabuk teruk sampai berat aku jatuh 44kg (tinggi 163cm)...terseksa jiwa raga okiee..when hubby pon tak dok skali ngan aku.... tanggunglah sesorang..At the same time aku masih dapat teruskan research aku walaupon pregnant dengan jayanya..mengandungkan Syaura berat terakhir aku sarat was 60kg...perut pon kecik je..I decided to give birth at Malaysia...so lecturer bagi cuti 3 bulan..2 bulan sblom bersalin and sebulan after bersalin..expected due date was 25 November...sblom balik Mesia beria2 mintak surat kebenaran doktor utk naik kapal terbang.....tapi Alhamdulillah masa naik flight takde sape pon tegur pasal pregnant..hehehe...perut kecik kot..Dapatlah berpuasa di Malaysia and of course makan sedap2 apa2 yang diidamkan tak dapat masa kat Japan tu..Hubby? balik Malaysia 2 weeks..seminggu sebelum aku nya due date and seminggu selepas due date..

Melahirkan

Week ke 40 seminggu sblom melahirkan adalah bulan Ramadhan. mak aku dah sibuk suruh minum Air Selusuh. so tepat2 ada seminggu lagi bulan posa. Hubby dah balik Mesia..Seronok dapat posa sesama..so hari terakhir Ramadhan 2003 aku tak posa..hehe..tak larat le kononnya..orang kat umah suma sibuk2 masak utk raya nya esok...aku start sakit perut mcm nak berak je..tapi pi toilet tak pulak berak..gitulah on off sampai lepas asar...petang lepas asar aku dah balun makan ketupat dulu..(orang lain posa padahal)...lepas habis makan..aku mula rasa sakit kuat pastuh hilang setiap setengah jam..masa tu kan anak first so mcm jakun sikit..eh ni sakit apa ni..kekeke..masa orang buka posa aku dah tak lalu makan..sakit la katakan..tapi tak brapa nak kuat lagi..sengal pinggang..masih sakit lepas solat maghrib hubby kata lepas Isyak kita pi Spital..
Sblom gi spital sempat main mercun lada satu dua ketul, n bertolakla aku n hubby ke Hospital Kulai @ 9:00mlm..Malam raya orang bertakbir aku gi spital..lepas daftar and check bukaan jalan dah bukak 3 cm...terus masuk labour room...pukul 920..punyalah seriau dengar bilik sebelah Chinese tengah nak bersalin..punya bising.."ayo sakit ayo"..Kita dahla seriau dia menambahkan lagi seriau kita tuh..hubby tunggu luar...yelah spital kerajaan mana leh tunggu wife sakit..sakit makin kuat..around pukul brapa aku dah tak ingat nurse datang pecahkan air ketuban, and bgtau aku BABY DAH BERAK DALAM PERUT...so induce la..(nowadays Spital Kulai terus campak ke HSA kalu baby dah berak) syukur perjalanan bersalin aku dipermudahkan..sakit makin kuat..pukul 2:00am hubby dibenarkan masuk...BTW, lepas bersalin tuh baru my hub tau yang tempat dia menunggu aku tuh sebelah BILIK MAYAT..kekeke..so mulalah push push punya adegan pukul 2:10am..and ceplop pukul 2;20am 25 November 2003 Syaura dilahirkan ke dunia...Alhamdulillah dipermudahkan..sakit yang kuat cuma around 5 jam sahaja..dengan berat 2.9kg..

Masih fresh lagi dalam ingatan saat2 itu walaupon dah 5 tahun berlalu...Happy Birthday Syaura!

Kenangan Pahit

1) Bila aku kena marah dengan nurse sebab aku minum air selusuh seminggu sblom due..that nurse mentioned this "Lenkali kalu dah sakit mau bersalin baru minum air selusuh, u tengok skarang baby you dah berak dalam perut!"

2) Aku hanya dapat fully BF Syaura cuma sebulan sebab lepas sebulan aku terpaksa tinggalkan Syaura di Malaysia untuk habiskan study selama 3 bulan lagi...poor Syaura!



P/S: Nama Syaura tu amik bunyi Syawal (Syau) dan Ramadhan (Ra)so equal to SYAURA!Orang lain sibuk bertakbir malam raya dia sibuk nak keluar =D

32 comments:

sayangibu said...

Happy Birthday Syaura...sweet anak dara mimi nih yer...untung mimi, anak dah besar..
eh,nurse tu poyo jek...intan MIL suruh minum minyak selusuh (minyak kelapa yang dibuat selusuh) since 7 bln sampai nak bersalin lagik taww...baby x berak pon. bukan sbb selusuh laa...aparaaa nurse tuh,mandai jek...

Shada said...

Happy Birthday to Syaura...jadi anak yang soleh dan yang cemerlang okay..

Anonymous said...

happy birthday syaura... eeh roza, harituh punye entry yg bwk g kfc, aku ingat dah birthday dia ye..rupenye tak

Anonymous said...

roza... nurse tuh pun memandai je aku rasa... dulu masa first, aku tak minum pun selusuh, tapi pecah ketuban, keluar gak air sekali dgn baby berak... ntah ape2 tah dia tuh

Anonymous said...

Happy birthday my girl...
Be strong, jangan lembik2, and rajin-rajin belajar.

YOT YANG GANAS

Mommy Harith Hannah said...

Happy 5th Birthday Syaura!
haa, esok, pos pasal Sufia nyer besday plak ekk... kihkih..

Btw, "gabit' tue aper?

Unknown said...

Eppy 5th Besday Syaura from Aunty Capt + Pipiy (tah sape tah pipiy nehh kn?) Jadik anak yg solehah yer.. umi mu pasti bangga..walaupun masih muda remaja dah ade anak dara besar panjang.. ish ish sungguh aku dengki dgn ko mimie..

cysev3n said...

happy birthday.. besar dah anak dara cik Mimi..

mamaDhea said...

Happy Birthday Syaura!! Mama bg prezen ape? Mintak yg mahal-mahal tau.. ekekeke

mimi, aku time dhea lg laa tak sempat langsung minum air selusuh.. ok ja.. ape daa nurse tu bidaah kat ko.. :D

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Thanks for the wish! Ingat lagi nurse tuh nurse senior India...nasib baik dia tak sambut lahir syaura..cuma check bukaan jer..dah sakit diamkan aje..terpikir gak betul ke apa dia cakap nih...nasib baik Syaura selamat lahir..=D

Shais--> Makasih Auntie Shais!

Wani--> Entry gi KFC tuh sebab dia berjaya dapat result best masa exam..hihihi..kalu aku tau tak minum air selusuh pon baby boleh berak boleh saje aku taichi itu nurse balikkan masa tuh..

~Umi.Sufira~ said...

Abi--> Syaura nak hadiah yang best2 abi!=P

Aru--> Thanx Mummy HnH! esok pasal Sufia lak! Mmm gabik tuh perkataan Yot le tuh...maksudnya ngada2 kot..hihihi

Capt--> Ko slalu taw letak komen yang kelakar2..senyum aku membacanya..thanks Capt..satu hari nanti ada rezki bolehla jumpa pipiy barulah kenal! Untuk menambahkan kejelesan ko nanti aku umur 40 anak dara aku dah 18tahun beb..(InsyaAllah)..jangan jeles ek!

~Umi.Sufira~ said...

Cik_yan--> Makasih Auntie Yan for the wish!

Isha--> Tulah tuh...saje carik pasal nak marah aku kot..hihihi..BTW, tahnks for the wish! Hadiah belum beli ah..tunggu gaji!hihihi...

Zuraimah Ismail said...

Happy Birthday dear Syau(Syawal)ra(Ramadhan)... baru tau mana datangnya Syaura tu...ehehehehe
Be a good daughter ye....

~Umi.Sufira~ said...

CT--> Thanks yer Auntie CT! Amik bunyik tapi ada maknanya tau..hehehe..

Anonymous said...

happy bday syaura! wah..dh beso nye anak ko ye mie..diam x diam je..hehehhee..anak first JAD le katakan.

faisyura said...

happy birthday sweetie syaura...
be a good girl ok! ;)

time really flies kan roza.. dah besar panjang anak ko... aku rase batch kite, anak ko paling senior kan? ;P btw, sungguh unik nama syaura.. kretif sungguh..

~Umi.Sufira~ said...

Oja--> Thanks yek! Anak first JAD tuh betullah...advance ler katakan..hehehe..

Baid--> Thanks yek! Isk tapi taktaula pulak kalu dalam batch kita tuh anak aku ke yang paling tua..ntah2 ada gak orang lain yg kita tak tau kot...hihi..

NuRuL DhiA said...

Happy besday syaura!!
semoga jd anak solehah dan kakak yg bertanggungjawab yer.

~Umi.Sufira~ said...

Dhia--> Thanks Auntie Dhia!

Ana said...

Happy 5th Bday Syaura..anak aunty pun ari nie genap 3bln..hehe..sama date ngan syaura (25hb) tp bulan n tahun saja lain..

~Umi.Sufira~ said...

Anaash--> Makacih auntie! OKlah tuh sama HB je kan..setiap kali birthday Syaura mesti teringat kat baby anaash nih!=D

it me said...

happy bday syaura!! wah 5 tahun sudah.. kena rajin2 g school tau

~Umi.Sufira~ said...

Mama Adib--> Tima kasih yer..=D

Opie said...

happy birthday syaura....muahhh...comei tul

Anonymous said...

wah! dah 5 tawun la..hepi birthday syaura darling! muahsssss

Unknown said...

mimie.. (insyaallah) harus la umor ko 44.. ko dah dpt gelaran neneks.. ish ish.. nenek vogue gitew!!(time tuh 49kg masih menten ke or dah jd sejarah??..hiks) kena syaura ikut jejak ko yg tak "nyempat" tuh.. silap2 umor 41 dah jadik nenek.. hikhikhik..

~Umi.Sufira~ said...

Opie, Madam--> Thanx auntie tachi

Capt-->Kalu kita kawan lagi waktu tuh aku mesti jemput ko datang anak aku kawin..hihi...aku rasa time tuh 49kg tuh dah jadi sejarah ler..kikiki

Unknown said...

baru jerk tadi terpk nak wish kat frenster...mueheheh...pastu nak suh tukar tag baru..hehehhe...tapi tak jadi lak..anyway happy birthday syaura..

~Umi.Sufira~ said...

Kak Aja--> Thanks auntie...auntie lah susah senang suka duka tempat ummi kita berkongsi @ meluah masa mengandung dulu! Tima kasih untuk saat2 itu..dah join aqil nya umur dah!=D

Anonymous said...

hye kakak SYAURA...
hepi bday..
sweet 5th..
cik da doakan akk boleh jd anak yg gagah dan kebal..
huhuhu..
jadi la anak yg solehah,dgo ckp abi ngn ummi k..
sayang kakak SYAURA..
mmmuuuuaaahh!!
huhhu~

lia said...

Syaura...

happy belated birthday sayang...

jadi anak yg patuh, beriman & beramal soleh ya...

muahhhss...

~Umi.Sufira~ said...

Cik Da, Lia--> Thanks auntie!