Crisis & Shut Down~~

Thursday, November 27, 2008

After few nice and happy posst for past few days so today I gonna tell about not so good things that will happen to me..sob sob..

Aku tak sure lah sama ada ramai yang tau yang electronic field nowadays facing quite critical situation di mana beberapa manufacturing site mengalami penurunan order yang agak ketara and production yang sangat slow dan lembabnya..tak terkecuali lah kilang tempat aku bekerja nih..so macam2 gossiplah aku dengar supaya pihak kilang dapat cover balik bakal2 kerugian yang akan dihadapi..

1) Maybe akan ada shut down yang agak lama
2) Tukar patern bekerja dari 5 working days to 4 working days
yang bestnya masih belum ada ura2 VSS pon..hihihi

woo woo..dah la annual leave tak brapa ada..kalu shut down company hanya akan bayar separuh daji dari hari yang kita cuti...wah wah banyaklah gaji aku yang akan di potong sebab cuti takde...
tang tukar patern bekerja dari 5 working days 8-5 kepada 4 working days 8-8..yang ni Ok jugak kot bagi aku...Jumaat Sabtu Ahad depa bagi cuti..yabedabeduuu...Gaji tak kaco..cuma tolak elaun duit minyak and elaun makan..tak kisahlah..sebab elaun aku tak banyak mana...rumah dekat pasalnya..elaun minyak ikut km dari umah...

Haruskah aku
1) Mula mencari tempat kerja yang baru? tapi field selain electronics kot..kilang minyak?kilang kertas? IT helpdesk mungkin?
2) Menghantar borang application tutor ke UTM yang telah aku pending berbulan2 atas alasan aku tak bersedia nak sambung belajar?

Sedih beb! Nasib baik hubby dah tukar profession ke designer and tempat kerja yang lebih stable..kalu tidak....inilah nasib orang kerja kilang..*sigh*

22 comments:

Ana said...

biasa laa tue bagi kita yg keje private nie..anytime leh kena chowsss..ana pun tgh sibuk carik keje lain nie..xsuka laa buat marketing..nk nangis jek ari2 datang keje..huaaaa..
ada dapat email dari ana x??

Unknown said...

rilek bebb.. tuh semua gosip.. tp jadik lecturer kat UTM pon ok gaks.. ko jadik la lect fact aku dulu.. sains komputer.. ok gaks.. leh aku melawat ko slalu.. hiks!

~Umi.Sufira~ said...

Anaash--> Tulah tu..woo woo...sedeyy woo..kerja sini OK..tapi bila krisis cenggini terus rasa risau + tak best..anaash kita dah reply email anaash..cuba check ada dapat tak? kalu takde habaq mai..nanti saya re-send...

Capt--> Tulah aku dah lama dok pending borang tuh...macam tak bersedia nak blajar balik..tapi kalu dapat best gak kan..walaupon kena bersusah2 dahulu of course boleh sennag kemudian hari..nantilah aku istikharah mintak petunjuk

Ana said...

dah dapat email tue..thank yekk..jom laa jdk pendidik..hehehe..ana dah stop 2thn mintak kpli..thn dpn nk mintak blk..ada rezeki ada laa kann..

Che Lin said...

anto la, mi. aku ni dulu, cikgu adalah pilihan terakhir yang akan aku pilih. last2, aku end up ngajar gak skang. baru 4 ari kat opis baru. start 1 dec, dah cuti belajar. huhu...

Mommy Lyna said...

kalo bole VSS nak tak? kita nak!! ekeke.(ada dgr2 jugak my comp nk VSS org).

~Umi.Sufira~ said...

Anaash--> Ooo lega ko dah dapat mel tuh!oo ko pon mintak KPLI ek? Tulah UTM ni dah dekat ngan umah..kalu dapat memang syok ler... Nih semnagt balik nak submit nih..hihihi=D

Che Nor--> Ko dah tukar profession yer? Kalu ko tak keberatan nak bgtau aku ko kat mana skarang...PM aku pon boleh key kat email aku. rozamimi@yahoo.com..Ko bagi semangt kat akulah Che Nor nak sambung blaja..=D

Mommy Lina--> Kita baru 2 tahun kerja sini..kalu amik VSS pon tak banyak mana..huhuhu...

mamaDhea said...

mimi,
ko nk benti keje?

nk jd lect kt utm?

aku konfius.. ekekeke...

p/s (utk aku): tu laa sapa soh baca blog time dh nk dkt balik.. kn dh konfius.. :D

~Umi.Sufira~ said...

Sha--? Mesti ko baca post aku dari atas sampai bawah tuh 10 saat je kan..kikiki...taklah sha aku crita krisis ekonomi nih reflect kilang aku..maybe nak shut down..aku berpikir2 nak apply UTM ler..jadi tutor..borang dah isi tunggu nak hantar je..hihihi..

Anonymous said...

roza.. hang submit je dulu roza.. proses nye makan masa jugak tuh.. if ada surat panggil interview.. gi je interview... then, if ada surat offer jawatan... mungkin kat situ baru ko pk panjang... hehehe... tuhle.. starting tutor memang sikit rm2300 je... if ada master baru dapat naik rm3000.. if ada phd.. baru dapat naik rm4000.. if dapat prof madya.. baru dapat rm6000.. if dapat prof....rm10,000 kot... hehehe

~Umi.Sufira~ said...

Wani-->Tulah tu...starting memang sikit tapi bila dah ada master dan ke atas dah senang kan wani...tapi nak bersusah2 study balik tuh..nak kena kumpul semangat slalu baca blog ko...tulah aku ingat aku nak submit dulu...nak proses lagi..entah kan dapat entah kan tidak.. ko doakan aku yer wani...kalu berjaya bolehla kita satu tempat kerja nanti..tapi jauhla kedudukan aku dengan ko..hihihi

sayangibu said...

ye ke mimi company dah start goyang-goyang inul tu?dulu lps grad,intan sempat keje company elektronik gak,buat PCB..nyampah duk kat lab dia..tp tulah,mmg masa tu pon mcm x stabil jek,tp lama gak laa situ nak dkt 2 thn b4 tuko kilang tepung lak then br jadik cikgu..dah x fenin2 lagik pk psl company nak tunggang terbalik ker...hehehee...bagus gak mimi kalo nak jadik pendidik..x kisah laa tutor ke cikgu ker..tapi kalo nak yang blh byk spend masa ngan anak2, jadiklah cikgu sepertiku ini...:)

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Tulah tu...tengok sayangibu jadi cikgu pon macam best je...tapi minat nak sambung master tuh ada..cumanya M nak sambung blajar balik..hihihi..nih krisis ekonomi melanda nih macam2 diaorang buat nak cover lost...Itulah InsyaAllah merajinkan diri balik lepas nih=D

Shada said...

macam saya dulu tawakal jer berhenti kerja....syukur alhamdullillah mungkin rezeki menguruskan suami dan anak-anak....serba serbi cukup.

~Umi.Sufira~ said...

Shais--> tabik dengan Shais atas pengorbanan Shais itu....itulah kalu untuk anak2 nih ada je rezeki nya kan..=D

Mama Liena said...

Mimi ...hubby kite pun cakap ade ura2 akan banyak cuti end year nih ..tapi tak pasti lagi ...
Kowai gak mendengar nye ..hopefully hanya sementara ...
Tokoro de hantor le borang jadi tutor tuh ..try mane tau kan ..
Huh ..akak jg masih tak ketentuan nih ...aduih !!

siti noriza saleh said...

mimi....siti w.pun dlm industri minyak sawit dan penah gak terasa kemelesetan ekonomi 2 thun lalu yg mana kilang kitaorg ada buat pembuangan pekerja secara beramai2...sian kan...yg kenanya kat budak2 yg baru masuk dan belum cnfirm....dan pekerja yg tinggal lak, dicutikan selama seminggu...so, saper yg takder annual leave tu, kena potong gajilah.....dan kini lak....hubby siti yg dalam industries elektronik lak yg merasanyer...dan skrg, kilang dia mencutikan pekerja masing2 selama seminggu secara selang-selang...risau risau....muka dia pun dah tak tenang je...dan secara tak langsung, siti pun turut risau...he he he...

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena--> Krisis ekonomi global nih agak teruk la ek..yang mana produce barang2 kehendak mcm brg2 elektronik nih teruk terjejas...yang mana produce keperluan mcm makanan tuh tak terasa sangat..takpelah berserah kat takdir..ada rezki lain untuk mimi alhamdulillah..hidup ni pon bukan selalu kat atas..kena bersedia untuk turun ke bawah gak..

Siti->Ye ke? hubby siti pon dah terkena tempias nya ke..macam tempat mimi nih yang mana indirect macam kitaorang nih nak dikurangkan hari bekerja je tapi gaji tak usik..potong elaun sikit la...huhu..siti kita doa2 lah yang krisis ekonomi nih tak lama...nak kena carik keja gomen cepat2 nih..kikiki

Fid said...

umi sufira
sini dah VSS dah tapi tak layak kalau layakkk

hahha

btw kalau baik hati bleh bg ke cth surat nak minta jd tutor tu

kahkahkah

~Umi.Sufira~ said...

Kak Fid--> hihi..tulah nasib orang kerja kilang..nak wat gaya mana..ala Kak Fid takyah contoh2 surat..gi je website UTM ada borang application kat situ;)

Fid said...

idaknya UTM lain2 U laa hahaa

~Umi.Sufira~ said...

Kak Fid--> Kalu gitu kenalah pi website mana2 u...ea!