Aku Suka Cabaran~~

Thursday, November 20, 2008

One of my favorite postings is of course about breastfeeding..di samping share benda yang sama ngan ibu2 yang BF dan ibu2 yang berminat nak BF, dapat jugak meningkatkan awareness di kalangan ibu2 gitu...ala2 nak jadi ahli WHO tapi tak jadik gitu..kekeke..

BF memang banyak cabaran! Tapi aku suka cabaran sebab aku rasa ngan cabaran tuh meningkatkan intelligence aku (ni untuk my case ye..), memikirkan solutions2 nya yang aku rasa agak bagus supaya otak2 aku lagi pantas berpikir di samping kena pikir masalah2 kerja lah..hehehe...

Aku nak memorikan cabaran aku BFing nih supaya menjadi sejarah di hari tua nanti yang of course aku akan rindui..hehehe..
Cabaran2nya:

1) Dimana aku merahsiakan 'My Secret Activity' from my boss dan menikus setiap kali nak pi simpan hasil perahan kat peti ais..yang ni aku taktau ler sejauh mana bertahan rahsia besar aku nih..sebab dah beberapa kali gakla ala2 nak terkantoi tapi masih di tahap safe zone lagi

2) BF in public..Setiap kali aktiviti2 berjalan yang agak lama melibatkan tempat kat mana aku nak BF anak aku nih...kekeke...biasanya aku memang kasi Sufia minum kenyang2 ler dalam kereta..tapi kalau dah lama sangat kat luar tuh sampai masa nak BF terpaksa la aku dengan pantasnya memikirkan kat mana nak susukan si kecik nih...Kalu dah terdesak sangt aku akan selamba toya je BF di khalayak ramai tapi of course cover baik punya, di balik hubby and di balik tudung..kihkih..tapi menarik gaklah kan...

3) Berperang dengan penyakit 'M' a.k.a malas nak pumping...aduhai dugaan yang nih agak besar gaklah....Kalu tiba masa malas tuh Ya Rabbi malas sungguh!!takde sape yang boleh tolong kecuali diri sendiri..biasanya penyakit tuh akan hilang bila EBM merundum gila2..kihkihkih...dah terhantuk baru nak tergadah..padan muka aku!

4) Ngempeng tahap ekstreem pada malam hari oleh Sufia..siang2 minum sikit..malam2 reverse cycle...sakit pinggang sakit bahu..satu malam lebih 10 kali rasanya bangun ngempeng..huhuhu..sabar jelah...tido pon kadang2 cukup tido kadang2 tak cukup langsung..kikiki..

5) Memikirkan apa lagi aku nak makan untuk tingkatkan kuantiti BM..hehe...yelah hasil perahan bukannya hari2 sama...kadang banyak tuh syok sakan...tapi bila sikit mulalah menggelabah..bukak My Reference kat tepi blog tuh..pi survey orang makan apa ek nak tingkatkan kuantiti BM..hehe..

Apalagi ek cabarannya..macam ada yang terlupa dan tertinggal...Nanti aku update later bila ingat..Anyone to share you all punya cabaran?!hehehe..silakan..

14 comments:

sW33tdARLiNG said...

hehehe

aku skang ni dah malas nak pump.. lebih2 lagi bila susu dah skit, makin malas nak pump.. kalo susu banyak smpai nak terkeluar, malas pun kena gak pi pump kalo tak baju basah lencun

Unknown said...

bf memang banyak cabaran. tapi aku nak cerita pun, pengalaman sikit banget. baru nak dekat 6 bulan melibatkan diri dalam aktiviti bf ni.

bagi aku cabaran paling tak best ialah suara-suara orang yang suruh aku bagi FM kat irma. kononnya senang nak ditinggal-tinggalkan, and tak menyusahkan aku kat ofis.

bila aku balas dengan baik, "takpelah, susu banyak. bagi aje lah sementara susu masih banyak". --> ni sebenarnya cuma ayat penyedap rasa bagi org yg tak faham kelebihan bf.

org tu akan jawab, "hish. degil betul. tak kesian kat anak!"

huhuhu. cabaran ni lah paling aku menyampah. tapi kupekakkan saja telinga. ngee..

~Umi.Sufira~ said...

Afkar'z--> Kalu tang penyakit M ni memang takde sape dapat tulun melainkan diri sendiri..Aku pon kalu tengah malas isk isk rasa nak cubit2 je diri sendiri...

Zety--> Alamak cabaran yang paling tak best kalu mulut2 orang yg tak paham ni yek..Aku alhamdulillah takde masalah ni sbb dikelilingi org2 yg memahami...Yang peliknya nape lak kesian kat baby kalu susu ko tengah banyak kan..bagi jelah susu sendiri kat baby..lainlah kalu ibu ada masalah susu sikit or takde susu..barulah logik nak kesian kat bby..hihihi...

mamaDhea said...

zety,
same laa kita.. tp ku pekakkan aje telinga nih.. ala-ala sumbat ngan kapas gitu.. anak kita, sukati kita laa.. janji tak kaco anak org.. hihihi

~Umi.Sufira~ said...

Mamadhea--> Kihkih...kena kuat semangat jugak nih nak berdepan ngan orang...=D

Unknown said...

senang2 jwb jek gini..
susu tin mahal, beras mahal, ayam mahal semua benda mahal.. baik kasik yg free jekk.. hehehe

~Umi.Sufira~ said...

Capt--> Btol! Btol!kikiki...

mirah said...

setakat ni cabaran belum besar lagi lah, kira masih boleh diatasi dgn jayanya. Cuma nya akhir2 ni disebabkan sgt bz, aktiviti pumping pun ala-ala terganggu gitu di ofis. Smlm kena kursus, waktu pump tak follow langsung sampai breast dh penuh sungguh, tp tak blh nak buat apa. Dapat pum stakat buat syarat je sbb nak kena sambung sesi ptg lagi.. huhu..

~Umi.Sufira~ said...

Mirah--> Mimi pon pernah hadapi situasi macam mirah tuh...memang kalut sungguh and tak dapat nak buat apa kan..B rasa penuh sungguh tapi dapat pump sekejap je cukup syarat..ehehe..nasib baik EBM stok masih byk kalu tak susah jugak tuh..

Fid said...

gambare gambare..

Anonymous said...

assalamualaikum.bf ni bagi saya memang beri feeling yang tak terucap. walau penat dah masatu,bila baby bf rasa kasih sayang pada anak2 emakin menebal.tak jadi nak marah kat bibik yang banyak peningkan kepala.

tapi tak bestnya, bibik cam nak lepas tangan laks bila anak asyik bf.

yang penting baby puas dengan bf wpun kdg2 tu cuma suka2 nak ngempeng,lepaskan rindu kat ibnya yang sibuk kerja

~Umi.Sufira~ said...

Masyitah--> Trima kasih kerana menyinggah!! Saya setuju ngan awak...betul jugakkan kalu baby ngempeng lama maybe sebab nak lepaskan rindu....itulah istimewanya BF=D

Ana said...

napa ana x rasa pun breast tue penuh susu..lembik je bila pegang..xde bengkak susu pun??susu x mengalir pun kalau x isap.. sedih sgt x dpt bf baby..skrg baby 3bln..dah terlambat ke nk bf??ada sesapa yg blh tlg??huaaaaaaaaaaaaaaaaa..

Fid said...

anaash
belom terlambat
kerapkan direct feeding or pam
awal2 mmg tak ada
makin dirangsang makin menjadi

ikut demand
so good luck!
kalau free bleh rujuk blog saya