Kenapa mesti sedih?

Monday, November 17, 2008

Aku bz giler harini..tapi nak gak buat entry seketul...Semalam tengok Melodi Asyraf and Bunga Cinta penyanyi Indon tuh berkahwin..baguslah kan setelah segala macam kontroversi.. Yang tertariknya aku pada wedding ceremony diaorang part Bunga menangis selepas selamat diijabkabulkan tuh...

Aku ingat2 balik dulu masa aku selamat diijabkabulkan tu pon aku menangis jugak..Kenapa mesti sedih ek? kekeke..Lagi2 part bila ayah aku taklik(word ini diingatkan oleh Cik Yan)..." Dengan ini saya melepaskan tanggungjawab saya terhadap anak perempuan saya kepada suaminya bla bla bla..."..(kalu nikah kat Johor ada baca2 gini..ada kertas jurunikah sediakan untuk bapa baca)...perghh terus sayu giler rasa...terasa macam ayah aku tak sayang aku lagi....Patutnya kita happy2 la kan..dah selamat nikah..itu yang diidam2kan selama ini..Luntur make-up..nasib baik still dapat control tak teresak2..sikit2 je gitu...

Tapi aku perasan ramai gak yang menangis waktu nikah..nak share perasannya??Tapi ada gak yang tak nangis pon....u all camne?hehehe...

28 comments:

mirah said...

memang sedih.
kami d trg pn ada ayah kena lafaz perkataan lbh kurang tu lah..Ingat lagi abah cakap; 'Mie(family pnggil nma ni k), hari ni abah minta izin nak khwin kan mie dgn faisal ni'. Huhu menitik air mata gak lah. Pastu kena jwab saya izin kan kot lps tu.. Huhu masa tgk muka abah waktu tu mmg sedih lah, berat hati nak lepaskan anak dia ni kot gamaknya.

Masa kena peluk dgn mak pun sedih juga. Kena peluk masa bersanding..

Anonymous said...

please drop by...
http://aussiegall.blogspot.com/

Unknown said...

first comment kat blog ko.. dah lame ikut.. cume xde kekuatan nk approach.. tp.. aku x sedih time nikah.. ganazz sgt ke aku nih? xde perasaan ke aku nih? siap sound member lagik.. "wey.. pasai apa aku x teriak??" hehehehe.. nahh abis majlis nk balik KL.. marunggg x abess..
http://thinkingcapt.blogspot.com

~Umi.Sufira~ said...

Mirah--> Alamak! Samalah kita Mirah! Part yang abah kata nak lepaskan kita tu yang tak tahan..sayu semacam je kan...Tapi saya masa bersanding tak pulak nangis...sayangkan make up punya pasal..nanti suma tengok kalu nangis..kekeke..time nikah kat masjid orang tak ramai..:P

Anon--> Nice blog yer!

Capt--> Alamak Capt! Nape lak ada kuat tak kuat tu..kekeke..aku main hentam redah je tinggal komen kat blog org kalu terasa nak komen..feel free to comment in my blog dear!Ko nih mesti kes time nikah dapat control lagi...mesti sedih time kena tinggal nih..kekeke..ganazz gak la boleh tahan!U have nice blog too!=D

cysev3n said...

mak tak nangis.. part of the reason being, my parents opt utk tidak membaca taklik tu.. sbb depa pun tak nak buat drama air mata :P

~Umi.Sufira~ said...

Cik_yan-->Oh ye! Namanya taklik eh..kekeke...Ooo boleh pilih yek untuk tidak membacanya..mesti make up cik yan maintain je..kekeke..tak nangis pasalnya..:P

Mommy Harith Hannah said...

mungkin sedih sebab kita nak tinggalkan status lama (anak dara, bebas buat apa shj selagi xmelanggar hukum syarak) dan dapat status baru (isteri orang, menantu orang, bakal mak orang)?
hihihi...

Fara said...

Mimi,
Fara pun tak nangis masa lps akad nikah tu...terbalik,mama fara lak menangis beria hehehe. Tapi pas dh abis kenduri nk balik duk rmh sdri tu baru la terasa sedihnya...bantai menangis dari Kedah smpai la KL, hahahaha.

Ealyie said...

huhuhuhu.. part halalkan air susu pun sedey gak kan mie..
lebih2 lagi bila kita sndri da jadi ibu nie..
Kat Johor ni kita buat ikut Modul Kelarga Sakinah. Bagus jugak.. at least org2 yg senior bole ingat2 balik apa t/jwb memasing laki bini kan bila join2 majlis akad nikah cenggini..

sayangibu said...

huhuhuuu...roza, nape blog ug ni pon sedih gak nih.... intan pon dok meleleh air mata+air idung masa nikah. part baca taklik tu mmg syahdu sangat. tp yg x tahan tu, mak kita nangis sket2 jek,tp ayah yg nangis beria..huhuuhuuu...x pernah tengok ayah nangis tawww..tu yg buat daku pon x leh thn...sudahnya masa nikah, abih mekapku...hehehhee

Unknown said...

aku pon nk wat style ko aa.. redah jekkk.. taruk comment.. hehehe..skang nih dok KL.. tetiap minggu tepon mak soh turun KL.. hahaha.. hamikk habuan x sedih sgt time nikah.. hahaha

lia said...

err...
naper lia x nangis?
ha3...

lia siap gelak masa hubby lafaz nikah 2 sbb suara dia menggeletar...
N masa ayah baca 'halalkan mkn minum etc' tu... lia xdgr sbb speaker wat hal...

kesimpulan nyer... xsempat nak nangis hu3...

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Yelah kot! Part tukar status tuh memberi impak yang besar gak tuh!

Fara--> Hehehe..tergelak baca komen Fara nih! Bila dah tinggal 'sendirian' mak dah takde kat situ baru terasa sedihnya yer..kekeke..

~Umi.Sufira~ said...

Ely--> kekeke..itulah yang bertambah2 sedihnya..kalu gitu kena lah selalu tengok orang pi nikah yek...ambik iktibar kononnya disanping gelakkan orang menikah tuh menangis kot..hehehe..

Sayangibu--> Erkk..sedih2 ek ntry minggu nih...?!itu secara kebetulan saje..hehehe..Nape lak ayah sayangibu yang nangis beria2 kekeke..abah kita buat dek je masa kita nikah tuh..tapi hati dia taktaula kan..

~Umi.Sufira~ said...

Capt--> Letak komen salah satu cara we make friends(pendapat akuler)hehe..tapi nak kena cara and berhemah juga..:)Ha tulah tak sedih kononnya yek time nikah. bila tinggal sorang selalu ler pulak rindu kat parents..tergelak aku membacanya..=D

~Umi.Sufira~ said...

Lia--> Speaker tuh rosak sebagai penyelamat ler tuh..kalu tak ntah2 lia pon bantai nangis gak kalu dengar kot..kekeke..=D

Unknown said...

er... aku pon tak nangis jugak...
terukkan aku? hati rasa sayu tapi tah le ek. tak keluar pulak air mata. padahal aku ni cengeng orangnya.

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Tu mesti kes ko nak control make-up tuh..kihkihkih..

sW33tdARLiNG said...

sedih sebab setelah lama bercinta kena lambung ribut badai last dapat gaaak kawen...

~Umi.Sufira~ said...

Afkar'z--> Tang tuh betul gak tuh..kikik....

Shada said...

tak nangis.....tapi mak mertua ingat saya menanggis,mana taknya masa akad nikah kena demam dan selsema itu yang asyik menggelap hidung je...

~Umi.Sufira~ said...

Shais--> Kekeke..kelakar nya memori Shais dulu..siap mak mentua ingat Shais menangis yek..hehe..

NM said...

sya pn nangis..huhu..beria2 nangis..sampai nampak ada parit kt pipiku..abis makeup..huahuahua..

~Umi.Sufira~ said...

Lovelymummy--> Taknak share ke kenapa sedih sgt tuh..kekeke..saya nangis gak tapi control skit sebab syg makeup kononnya..hehehe..

siti noriza saleh said...

siti lak, masa akad nikah tu, tak sedih sebab hubby buat lawak..masa dia mention nama siti, dia terbinti siti ngn ayah dia..lepas tu dia boleh ckp, eh, salah binti lak...ngn imam2 tu ketawa...tapi, bila bab baca pelepasan tu, masa turn abah baca, tak sedih sgt, tapi bila turn mak, dia baru ckap...anakanda, bonda....she cry....hu hu..siti pun turut nangis...dan bacalah siti dlm keadaan terisak2...mlm berinainya dah ok dah...masa sanding esoknya pun siti dah hilang sedih,..tapi, bila part gi ngundur umah mertua, bila menlangkah je ke dalm umah dia dan tgok hubby siti nangis bila dia salam ayah dan ibu dia, siti pun terikut nangis..tapi tang ni, smpai la ni tepkr, kenapa siti nangis gak eak?..he he he

~Umi.Sufira~ said...

Siti-->Kekeke..tergelak baca pengalaman Siti masa nikah nih..yang pasti memasing ada kesedihan tersendiri part mana part mana yang nak sedih tu kan...tapi bila orang sekeliling dok buat adegan sedih ngan kita terikut sekali..kekeke..tapi takpe tu suma jadi memori indah gitu..kelakar bila ingat2 balik..kekeke...

Fid said...

ahkak sayu time kena akad depan imam dan wali
saya bla bla dengan ini bersetuju untuk dinikahkan dgn bla bla dengan rela bla bla....kahkahkahkah

sayu sayu...ngan takut bakal laki takleh nak akad nikah kahkahkah

~Umi.Sufira~ said...

Kak Fid--> Ooo..tang masa nak nikah ke tuh sayu..saya masa abah baca taklik tu yang tak tahan sgt..kihkihkih..