Data Loss

Wednesday, November 12, 2008

'Data' yang dimaksudkan di title di atas adalah tentang photo2 softcopy diambil dari digital camera dan yang disimpan di dalam computer drive. Hehe...aku start guna digital camera ni actually sejak beberapa tahun lalu masa aku zaman student kat Japan dolu2 kan..Teringat first digital camera aku beli was used digicam 1.3 megapixel FujiFilm..zaman tuh pakai 1.3 Megapixel amik gambar pon dah lawa sangat dah tu..kekeke..kelakar pulak mengenangkannya...La ni camera handset pon dah cecah 8.0 megapixel kan...lepas tuh rosak beli baru...Kalini brand new punya 4.0 Megapixel...Casio..and then next Pentax...and yang tengah pakai sekarang nih patah balik ke Casio..hehehe... Aku memang suka betol amik gambar guna digicam sebab sangt2 mudah nak digunakan, boleh amik gambar byk2 kali n padam gambar2 tak jadi..senang data terus masuk dalam PC, terus boleh upload di mana2 web (frenster, blog, fotopages ect.)

tapi tulah masalahnya bila tang save photo2 nih dalam com dah beberapa kali data tuh suma hilang..sedey taww..

1) Data dari first camera aku tuh suma gambar2 aku kat Japan, masa ngah study, sakan berjalan2...hilang camtuh je bila computer hubby direndam dalam banjir teruk yang melanda Johor 2 tahun lepas..nasib baik ada print sikit2..ada gak kenangan..and nasib baik aku lambat pakai digicam..bila dah tahun akhir tuh baru ada...so gambar2 2 tahun sblom tuh suma camera biasa so banyaklah printed photo....Alhamdulillah ada gak gambar nak di tengok kenangan kat Japan dulu.

2) Gambar Syaura dari 1 hari hingga 7 bulan, simpan dalam notebook, hilang camtuh je bila rumah aku kat BBN, Nilai dipecah masuk oleh perompak durjana...bukan je notebook hilang..ngan digicam sekali disebatnya...Gambar new born Syaura suma hilang woo woo..sedih betul!

3) Case terbaru, gambar Sufia dari 3bulan hingga 5 bulan simpan dalam computer aku(beli masa zaman belajar dulu), hard disc failure ntah apa benda ntah(aku yang kayu tang IT nih), computer kena re-format balik..hilang wooo....nasib baik ada simpan dalam handphone so takdelah ralat sangat...

So sekarang nih dah amik iktibar
1) Back-up data gambar dalam CD, tapi tak convenient lah sebab gambr banyak sgt, size sanagt besar, so banyak sanagt CD and susah nak control..takut gak kalu banjir balik CD2 tuh suma hilang, hilanglah lagi data2 ku ittew..

2) Update sberapa kerap fotopages supaya kalu gambar2 tuh hilang pon ada back-up lagi..Tupon slalu tak sempat sebab lambat ler dia nak upload gambar slalu malas nak layan..;(

3) Tengah pikir lagi camne ek cara terbaik nak simpan gambar2 nih...ralat sungguh kalu hilang lagi...You all simpan camne ek gambar2 tu suma?

11 comments:

Mommy Harith Hannah said...

guna external hard disk pon okey gak mi... thumb drive pon handy...

(aku pon 'kayu' IT gaks!)

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Kalu pakai external hard disk kalu com kena virus dia affected sama tak? Kena gak kot kan..

BTW, mana boleh ko kayu IT, ko kan IT support:P...hehehe..=D

it me said...

he he ku dok menunggu siapa akan bagi idea bernas...

memang sayangkan gambo2 ilang hu hu gambo adib masa bb langsung dah takde..gambo aku preggykan dia pun ada sekeping jer

BTW kita letak kat blog/fotopages/FB gambo2 ni semua akan selamat dan dapat di lihat sampai bila2 ke??? << he he soalan ni

~Umi.Sufira~ said...

Mamaadib--> Ingatkan nak bagi idea bernas ni rupanya dok tunggu idea gak..kekeke..

Anybody volunteer nak jawab soklan aku and Mamaadib nih?

faisyura said...

huhuhu same prob here, aku pun risau kalo gmbr2 tu hilang... so ape aku buat, bulan june aritu aku print gmbr zaim from new born to 6 months. pilih gmbr yg paling best la.. simpan siap2 dlm album.. so in case laptop aku prob or external hard disk aku fail, aku dh ade hardcopy.. kire okehla.. patutnye next month nye tu print lagi sket2.. batch by batch tp tak sempat la pulak... lepas ko buat entry ni baru kesedaran aku dtg balik... next month nk print lagi gmbr.. ;)

heheh sorry aku pun tade idea bernas utk store gmbr... one more thing, aku just hope blogspot ni bertahan forever... kat sini bleh la simpan memory jugak kan utk hari tua.. ;)

~Umi.Sufira~ said...

Baid, aku rasa print out gambar2 itu pon one of gud idea lah baid. Gambar Sufia dari 3-5 bulan tuh nasib baik aku ada print out sikit2 tau Baid..selamat jugak..Aku pon harap2 sanagt blogspot ni leh tahan sampai aku tua..biar budak2 nih baca camne depa masa kecik2 ek..and letak gamabr dalam nih..kekeke..tuh uminya pon nak kena rajin update lah ni..=D

sayangibu said...

a'aaa..stuju mmg kena print gambo2 ni. kalo ilang ke rosak ke..at least ada gak hard copy utk ditatap. tp sejak ada digicam nih, punye lah malas nak print gambau. sbb senang2 leh tengok jek kat pc kan. gambau2 aina pon intan print lumpsum bile aina dah 1yr++..buleh...hah sampai penuh trus satu album. agaknya gambau2 ainin pon gitu gak lah..heheheee

Anonymous said...

Fuh.. entry yg ni mmg membuatkan saya berfikir 2 3 kali tuk buat back up.. kene smpn byk tempat kot.. cd, thumb drive, print out.. hehehe.. boley gittew?? nak upload seme dlm friendster mmg tak larat la...

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Betullah sebab kita rasa senang je nak tengok gambar tengok kat PC tu yang kita tak beringat tuh! Saya pon rasa nak print gambar tuh! Harituh first batch Sufia new born sampai 3 bulan...tunggu setahun nak print sikit lagi..tapi of course ler pilih2 kan..kalu suma tak larat tuh!

MrsH--> Back-up jangan tak back up..saya dah 3 kali hilang data...kita taktau kan kalu tiba2 PC failure..perghh..berpeluh rasanya bila data2 tuh hilang suma..kekeke..

cysev3n said...

i dont have answer for this.. semedang mak ni amik gamba guna handset je.. then, last year, memory card kaput.. TAK PERNAH download gamba plak tu.. abis sume gambar Zeri time baru lahir la apa la..

buat je la routine yg sedia ada tu.. print ke, burn dalam CD ke apa ke.. storage kat luar tu pun, kalau diorang dah benti service, kena take out jugak..

takde yg kekal dalam dunia yg fana ini.. cewah..

~Umi.Sufira~ said...

Cik_yan, sungguh setuju dengan "tiada yang kekal di dunia ini"...hehe... meh kita pakat print gambar at least ada lah memori 4,5 ketul berbanding hilang semuanya..huhu..