Garang!!

Tuesday, November 18, 2008

Dulu masa kecik, kalu aku n/or adik2 aku buat hal kat umah orang, contohnya berebut mainan ke..mak aku jarang marah aku depan2 orang tuh tapi dia akan buat memek muka marah sambil jengil2kan bijik mata sambit tangan buat isyarat nak cubit tuh..pastuh mulut kumat kamit."cubit karang cubit karang!"..kekeke..kelakar bila ingatkan balik...la ni bila dah besar aku adik beradik make aksi mak aku dolu2 as a joke lah..mengekek kekek ketawa anak beranak...My mom sort of garang jugaklah..tapi jarang nak tunjukkan depan orang ramai...

Mmm..bila aku attend Parenting Course yang ni beberapa waktu dulu, memang dapat ilmu la kan yang tak perlu garang ngan anak but kena tegas....and jangan marah anak depan orang ramai..nanti anak malu...tapi theory tuh tak semudah yang di sangka tang implementation dia tuh..

Pikir2 balik aku nih kira garang jugaklah tang ngan anak, hehehe...especially kalau
1) Angin lokek dia datang bila ada tetamu datang umah, berebut mainan ngan anak tetamu..walhal kalu kat umah dia tak heran pon ngan mainan dia tuh...
2) Time mengajar dia especially part menulis, kalu dua tiga kali ajar tulisan dok terbalik lagi..mulalah aku rasa hangin satu badan..tu yang asyik nak tinggi suara je bila ajar Syaura..(kompem takleh jadi cikgu..ehhe!)
3) Dulu masa awal Syaura taknak gi sekolah, dah seminggu gak buat perangai dah tak makan ngan pujuk mulalah hangin satu badan kiranya aku paksa dia gak pi sekolah...tang mulut nih membebel2 marahkan Syaura..hehe..sian dia..
(aksi marah suma kepada Syuara sbb Sufia kecik lg)

Harusnya jadi parents ni kena lebih sabar ye tak?!! Aku nih nak kena didik diri jadi sabar gak ngan kerenah anak2 walaupun kadang kala tu tercabar gak! So u all cemne ek ngan anak2? Ada tak experience macam aku nih..ke aku jer garang macam nih..kekek.. Or kalu ada ilmu nak share untuk kurangkan garang..silalah..:)

16 comments:

Unknown said...

salah sorg kena garang jugak kot.. mcm aku nih.. aku sorg ja garang.. yg abah atuk nenek bagi muka.. "lemak berkrim" la si hafiy mirza tuh

Mama Liena said...

akak punye tachiba same je ngan mimi ..garang ..harapkan abahnye alahai ...hmm
So sorry , tak leh nak bagi advice ..Anyway kite gambaru same2 yek !!

Unknown said...

erk.. aku pon kekadang terlepas jugak rasa marah kat imran. esp bila dia buat perangai hempas2 kan barang walaupun aku dah tego elok2.

kekadang ter'babab' jugak la imran tu... hihi

sian anak mama.

sayangibu said...

GARANGGG?????? Yer...intan mmg sort of ibu yg garang. dunno laa garang ke tegas, tp garang kot. anyway, rasanya x salah being like that dlm mendidik anak. sbg cth, kat umah,mmg x ada masalah nak hias2 dgn perhiasan comey2 @ frem2 gambo kat rak sbb Aina mmg x brani usik.even bile my prenz dtg umah pon heran coz aina x mcm anak2 derang yg mmg x leh nampak brg2 hiasan.cemana intan buat?1st day hias brg2 tu,Aina mmg explore.then,intan marah dia sungguh2 & puk tgn dia sket,warning kat dia brg2 itu x blh diusik faham???tu je skali, then dia x brani dah.hal2 lain pon begitu. Aina faham bila ibu kata JANGAN,dia x akan brani buat.4 me,mmg sgt perlu garang @ tegas,supaya anak faham mana yg blh & tidak. tu cara kitalah. org lain,mungkin lain.salah sorang mmg kena garang.abah aina sgt baik hati.jd ibu kena grglah.dlm mengajar anak,not much experience yet,but i guess mesti grg juga kot..segarangnya daku di sekolah.cikgu intan mmg garang & tegas,terpaksa..kalo x kena memain jek ngan anak murid..hehehe.sori mimi..terpjg lak comment i..dah jd mcm n3 laks nih...hahahhaaaa

~Umi.Sufira~ said...

Capt--> Aku suka lah nama Hafiy Mirza tuh..pandai ko pilih nama anak..hehe.. aku garang hubby aku lagi garang kat anak..tapi lelaki jarang2 bersuara kan..nampak macam aku jelah yang kuat bebel..hehehe..tapi part atuk n nenek memang ler manjakan cucu..suma macam tu ke agaknya..:P

Mamaliena-->Alahai! Abahnya lembut ke ngan anak2..kekeke..gambarouyo!!

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Kalu terbabab ala2 manja tuh aku rasa tak salah....jangan sampai mencederakan la kan..aku kalu tengok Syaura berebut mainan ngan budak kecik pon takleh ngalah tu yang tangan berjalan gak tuh..kikiki...

Sayangibu--> Takpelah tulis pepanjang..Sygibu kan pendidik banyak ilmu...bagusnya aina siap tak usik barang2 kat umah tu yek..ni nak kena tuntut ilmu ngan sygibu byk2 nih...bagi mimi pon jadi cikgu kena tegas dan garang..murid skarang bukan macam murid dulu kan...tu yg kena garang sikit tuh..ehhe..

sayangibu said...

mimi..byk ilmu sgt tu idak laaa...cuma berpandukan pemerhatian pada keadaan semasa...

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu-->kira banyak ilmu la tuh sebab hari2 mendidik...kaya dengan pengalaman tu yg mahal!:)

Shada said...

amboi....garangnya mimi, untuk kebaikan anak-anakkan.

dengan anak-anak nie kena pandai main tarik tali....kalau kita garang beritahu sebabnya, saya pun macam tu dgn anak-anak, kalau buat hal ada masanya diorang kena denda.....

~Umi.Sufira~ said...

Shais--> Part denda tuh saya blom pernah implement lagi...tapi bagus gak kan kalu kita try sistem denda nih...maybe tunggu syaura besar sikit biar dia paham betul2 n then start implement..hehe..

Unknown said...

roza,

cek email ko nanti ek.

~Umi.Sufira~ said...

Zety-->Wokeh! Thanks!

Zuraimah Ismail said...

huhuhuhu am always terlepas marah kat Anisah (obviously la die je..Humayraa kecik gi) especially bila hangin tak menentu die dtg...mmg rasa bersalah sangat la...tp mcm mana la kan...huhuhuh susahnya menangani nafsu amarah dalam diri.....

bagusnya anak2 sygibu...mendengar cakap...tp mcm mana ek tho kita dah ckp jgan...tp dibuatnya jugak...mana x naik amarahnya...huhuhu

am alwyas feel guilty bila topic marah anak ni

~Umi.Sufira~ said...

CT-->garang jugak CT yer..tapi samalah kita pon..taktau camne nak control marah time dia buat hal!mm...jgn sampai mengganggu psikologi dia sampai dah besar nanti udahle kan..amin..

sW33tdARLiNG said...

yer yer

sebelum didik anak, kena didik diri dulu jadi sabar....


aku pun mmg kurang sabar a.k.a tak sabar langsung gamaknya.... hehehe

~Umi.Sufira~ said...

Afkar'z--> Ya betul!! Setuju setuju! nak jadi sabar tu yang susah tu..