Entry release tension

Friday, November 21, 2008

Selepas peristiwa tension @ hangin satu badan aku pada hari ini seperti YANG INI , aku telah memikirkan apa aku nak buat nak mengurangkan tension aku nih! Dengan harapan hilanglah tension or kuranglah tension adanya, aku telah menabahkan hati untuk menaiki timbang scrap di tempat kerja aku nih untuk melihat berat aku sekarang setelah berat aku naik mendadak selepas raya harituh daripada 4*kg pada bulan Ramdhan kepada 5*kg selepas Syawal telah naik hampir 5kg Okiee!! Itu semua akibat pemakanan tidak terkawal pada bulan Syawal di mana undangan open house yang bertimpa2 akhirnya menyebabkan aku hilang kawalan nafsu makan hihihi....Alhamdulillah hasilnya tidak menghampakan apabila berat aku seperti di bawah ini..hihi..

*Timbang scrap ini tidak ada titik perpuluhan di mana ia sangat bijak dalam perbundaran titik perpuluhan*

Entry menunjuk release tension ini adalah bertujuan untuk

1) mengabadikan pencapaian aku ini mana tau satu hari nanti aku tidak akan mencapai berat ini lagi..maka ini adalah sejarah @ memori

2) membuktikan bahawa aku berjaya menyusun balik jadual pemakanan aku seperti sebelum Syawal dan menunjukkan bahawa pemakanan tidak terkawal boleh menyebabkan berat badan kita ini naik mendadak

3) membuktikan bahawa breastfeeding membantu memudahkan lagi usaha menurunkan berat badan lagi2 bila Sufia reverse cycle yang ekstreem aku berasa sgt lapar pada pagi hari dan pembakaran kalori pada waktu malam sgt tinggi

4) supaya menjadi inspirasi kepada ibu2 yang ingin turunkan berat badan bahawa Insyaallah dengan mengatur jadual pemakanan kita dengan lebih baik dan tidak berlebih2an makan kita akan berjaya...hihi..

Sekian harap janganlah ada yang meluat dengan entry ini kerana saya hanya ingin mereleasekan tension saya dan berasa sangat murung di pagi hari selepas stock take tetapi sgt happy di petang hari..Happy weekend!

16 comments:

Mommy Harith Hannah said...

"miracle" of BFing nie tak work laa kat aku... berat badan aku mantain seadanya di mana masih ader extra 5kg biarpun aku sgt2 menjaga makan...
*sedey mode*

Shada said...

ini la untung nya BF...badan memang mentain, tapi kalo bab makan memang tak ingat...lapo selalu.

Fara said...

Fara ni pun klu makan mmg tak hengat. tapi badan cam kanak2 riang gak. menten 43 kg. huhuhu penangan BF.

Lin Chalo said...

cik mimi.. ada tak jumpe mana2 entry 'cara2 untuk naikkan berat badan?".. hehehe

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Takpe2 mana tau kalu bukan sekarang dia work bila makin lama nanti...takpun kita pulun HL or susu Omega ke bila dah stop BF jom!!

Shias--> Tak juga kat saya Shais, harituh lepas raya tak jaga makan, banyak naiknya bila makan tak ingat..bila dah atur blk pemakanan baru OK..hihihi..

~Umi.Sufira~ said...

Fara--> Alamak untungnya badan... ringan n kecik btol Fara ni yekk..takyah susah2 jaga makan..hihihi

Mrs. H--> Inilah entry nya! Bila makan tak hengat masa open house lps raya harituh sampai dekat 5kg berat naik..cubalah!kikiki

Unknown said...

roza

aku ni lepas start bf ni memang berat badan aku turun mendadak. lagi 'ringan' drpd berat b4 kawen.

tapi, alangkah bestnya kalo ko kongsi tips jadual pemakanan ko dgn aku supaya satu hari nanti aku dapat berat badan ko.

mwahahahaha

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Tidaklah ada apa2 yang istimewa dgn jadual pemakanan aku melainkan aku hanya mengurangkan kuantitinya tidak buruk lantak seperti masa raya harituh...aku tetap makan pagi tghari dan malam beb!kalu tak berkeroncong perut dibuatnya...hihihi..

Unknown said...

alahai mimi.. berat ko tuh mengingatkan aku kepada zaman kanak2 ribena aku.. hahaha.. skang nih perat pipi ja dah mkn 3 kilo aku rase.. hahahha

~Umi.Sufira~ said...

Capt--> Hahaha..lawak le ko nih...tak logik sungguh berat pipi je 3kg...ni pon setelah berusaha kawal sikit nafsu makan baru mcm ni weh!kikiki

Unknown said...

mimi.. pipi aku tuh rase memang logik 3kg tuh.. tgk muka aku jek nmpk pipi tersorong2 dulu.. ampess.. mmg da xleh di selamatkan lagik dah.. kahkahkah

~Umi.Sufira~ said...

Capt--> ko kena buat urutan pipi tu kot..takpon pakai pati halia mustajab kat pipi bagi kurang sikit berat pipi.. kihkihkih...jangan marah capt!

Unknown said...

mimi, layan BIO-Essence aa.. bak kata fid.. KATAKAN TIDAK KEPADA MUKA BULAT DAN TEMBAM (apa? ingat tembam x cun ka?).. hanginn jaa.. hehehe

~Umi.Sufira~ said...

Capt-->hehehe....anakku Sufia tembam dan bulat..

salzahari said...

ohho...samalah, berat sal turun mendadak lps BF 4 bln pertama. so sekrg dpt berat b4 mengandung -==> 41 kg alahai bwh BMI tersangatlah ringannya dan kerempeng.

Boleh tak bagi tips nak dptkan berat ideal 45kg at least supaya badan tidak melayang dan nmpk mcm 'mak budak'? :p ringan sgt, tak cun lak.. makan kemain kuat tapi tak naik. tp itulah ayat2 sal bila nak promo.BF!

~Umi.Sufira~ said...

Sal--> Makaih ringannya!! 41kg perghh..kita nak turun 49kg pon kena kurangkan makan..hihi..mimi rasa better Sal enjoy je ngan berat sekarang nih...mana tau stop BF nanti badan naik kan...nikmati saat2 ringan nih dengan penuh bermakna!hihihi..