Senaman, Bersenam, Exercise?

Monday, March 23, 2009

Anda bersenam? Aku? sebulan sekali nak jogging pon payah...walhal hubbyku dalam masa yang sama seminggu sekali mesti main futsal...and then sebulan sekali at least mesti ada main bola padang besar...Walhal kita sedia maklum yang wanita nih mempunyai tahap lemak dalam badan yang lebih tinggi daripada lelaki....Patutnya wanita lah yang lebih bersenam dari lelaki..Ini terbalik pulak..:P ya tak?

Alasannya..weekend busy..banyak benda nak buat, anak2 kecik lagi, owh ada kenduri kawin (makan nasi minyak makin menambahkan fat lagi..ekeke)...Ini semua adalah alasan2 common aku tak bersenam...macam biasalah...tapi sebenarnya aku pernah mengamalkan senaman secara serius dan konsisten tau beberapa tahun dahulu (adoi lamanya..)..masa tuh aku baru berhenti makan pil perancang, tetiba badan rasa senang je berat bdan naik, apalagi pulun lah jogging...
Yang aku amalkan
1) Weekend jogging sekurang2nya 20minit di taman rekreasi...anak aku? hubbylah pegang..dia tak berminat pon nak teman aku jogging.......
2) Weekdays, aku jogging setempat dalam rumah dekat2 sblom maghrib tuh, takyah lama2 10-15 minit je...Ya..agak seperti orang gila jugak....terkinja2 di dalam rumah sambil di perhatikan Syaura yang kecik lagi waktu tuh..tapi berpeluh..perghh...satu kepuasan....

Sekarang? Bilalah nak aktif bersenam macam dulu...hampas dah tak bersenam....
Cumanya sejak akhir2 ini je, rajin pegi swimming, tapi oleh kerana sebulan cuma sekali, hari ini aku mengalami sakit otot celah ketiak dan peha....adoi!!!beria2 lah kononnya...Ya itulah akibat kekurangan bersenam dan tidak stretching yang betul sblom swimming..Jom kita rajin2 senam...:P

Eh, share la macammana u all bersenam....
...

19 comments:

Unknown said...

aku pun dah laaaama tak bersenam. patut la makin gumuks. hahaha.

Unknown said...

bebb.. aku di 'paksa' joging pagi petang.. selama nih dok membuta jaaa.. tapi sebab joging beria.. aku sgt laparr.. dan pulun makan beria jugak.. hasilnya.. jarum timbang menten tmpt yg sama... huwaaaaaaaaaaa

Mummy Dasy said...

dah lama x bersenam... sbb tu gaknye makin montok body ni..harus di praktik kan gak ni.. basikal pun dah tersadai kat dlm stor..aduh

MN said...

saya tidak bersenam :(

~ As ~ said...

ofis sy tingkat 2, tiada lif, kena naik tangga turun tangga sekurang2nya 4-5 kali sehari..kira bersenam tak? ngeee....

Nur said...

dedulu sblm kawin rajinlaa bersenam..la ni da kawin hampeh...

last 2 weeks g pilates+yoga (yg x haram punyer tau!).punyalaa siksa pastu, sakit satu bdn!ni tgh tunggu trauma abih dulu br g blk, boleh?

Mommy Harith Hannah said...

Tak bersenam!

Anggap jerlaa berlari2 anak pagi2 sebab kejar ERL tue, sbg salah satu aktiviti bersenam... ekeke... :p

umi nuha said...

mie...nanti ko pindah..xyah bersenam dah..hari2 panjat tangga 3 tingkat...fat xsempat terbtk pun

Fiza Rahman said...

Mimi,

Masa ku dialam pertunangan, ku rajin jogging. Dah kawen, after office hour gi gym, main futsal & volleyball. Dah ada anak.....hampeh, bersenam ngan anak jerlah. Peruts pun dan buncits...byk lemak.

Nani~~{@ said...

ye la kak..
lepas dapat Hafiy, rasanya belum bersenam secara konsisten..
kalau dulu selalu jgk joggin, cyclin, n walkin..
bezanya dulu dn skrg kan:p

Opie said...

ikut la abg jam kat sinar.fm...i followwwww..hehehehe

Rizza said...

jalan kaki 30 min pergi & balik kedai hehhe bersama Hassan

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Senam untuk sihat!Jom bersenam:)

Capt--> Ekekke..seriously rindu bebeno ngan komen2 ko...BTW, Oklah tuh beb banyak senam banyak keluar peluh..kurus pon tak semestinya sihat..biarpon berat menten takat itu yang penting SIHAT!!:)

Mummy Dasy--> Beskal kayuh setempat tu ke? Wah menjadik idaman saya basikal tuh!Dtang umah pinjam buleh?

~Umi.Sufira~ said...

Mrs Noba--> Samalah kita:(

As--> OKlah tuh kira bersenam jugak tuh...berpeluh tak by the way??:P

Nur--> Adoi samalah kita...baru pegi swimming smalam sakit satu badan...mengalahkan orang main bola satu padang,,tulah selalu sgt bersenam..ekekeke..:P

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Rumah ko 2 tingkat..ko naik turun tangga tuh dikira bersenam jugak tuh!:)

Wani--> hahaha...kalu naik turun tangga tak berpeluh tak guna gak..otot betis je yang naik keras..ekeke..

Fiza--> Ekekeke...adoi lepas ada anak nih kalu bersenam balik sakit satu badan dibuatnya kan kan..

~Umi.Sufira~ said...

Nani--> Yer itulah dia bezanya kan..dok ulit anak je senam pon dah tak buat..takpe tunggu hafiy besar sikit nanti buleh senam secara konsisten:)

Opie--> Wah ada peminat setia abang Jem nih!:P

Rizza--> Kak rizza mengingatkan saya kehidupan kat jepun..kalu tak naik beskal, jalan kaki..jauh bukan dekat tuh...badan pun rasa lebih ringan dan sihat..dah ada kereta nih suma manja..m*ntot pon berat..ekekeke..

salzahari said...

aya tidak bersenam tp kiranya tawaf kdg2 di tmpt kerja yg mcm 1 Angsana JB ni kira senaman jgklah kot? :p

last saya lari dan main baling bloa apabila Aliah pandai ajak main di luar, which is last 2 months (sejak 14 thn tinggalkan sek.men)

last saya timbang berat saya hari Sabtu = 44.5kg! yeaayyyyyyy.....

~Umi.Sufira~ said...

Sal--> Hahaha..sekiranya berat anda sebegitu adalah sangat seronok walaupon anda tidak bersenam...vavava...jelesnya!!!ekeke....

admin said...

mimi...dulu masa kt skolah mmg ku wakil sekolah sukan2 nih...masa keje ku join futsal....skrg housewife~~?!!! pe lagi...

WINDOW SHOPPING~~~~~~!!!!!!!!!!!!!
hoho...berpeluh mak nyahhhh ;)