Once Upon A time....

Thursday, March 12, 2009

...I consumed this.


Masa tuh baru2 naik kerja selepas pantang, aku selalu rasa letih...tulang pon berkeriut2 je rasa....yang bestnya dia rupanya banyak fungsi selain dari high in calcium yang bagus untuk tulang, dia juga mengurangkan kolesterol kan dengan kata lain dapat reduce fat...

And kesan yang paling ketara yang aku rasa, hari2 mesti nak buang air besar....and perut memang rasa sukkiri je...apa perkataan yang sesuai ek..perut rasa lega semacam...memang syok! badan lebih bertenaga, perut pon rasa lawas..sehinggalah seseorang menyedarkan aku yang minuman ini TIDAK SESUAI UNTUK BREASTFEEDING AND PREGNANT MOMMIES!

Wah! Aku balik terus belek2 itu susu punya packaging memang ada tulis cenonet di bahagian belakang dan membuatkan aku terus refer kat Nestle consumer service tentang apa effect kalu BFing mommies minum susu nih...mmm of course ler depa nak menyedapkan hati aku yang telah 2 bulan terminum ni kan..yang actually it might effect pada kualiti susu yang patutnya baby dapat 100% tapi buleh jadi 80% aje....wah terus aku stop tau!(thanks a lot to Arni!)

Sufia pulak melaului monitoring kenaikan berat badan dari umur 3bulan hingga 4 bulan tuh tetap naik dengan jayanya cuma tak banyak...tapi takde pulak kena demam sbb kurang nutrient ke apa..so since uminya yang kurang prihatin ni telah berhenti minum dengan jayanya no more worries after that..

Pengajaran yang buleh diambil
1) Bukan waktu pregnant aje kita mesti berhati2 ngan suma makanan/minuman yang kita ambil tapi ketika breastfeeding jugak..
2) Amalkan membaca any caution point pada packaging makanan/ minuman yang kita beli supaya tidak tersilap memilih makanan/minuman yang tak sesuai untuk breafeeding or pregnant woman..

BTW, kalu aku dah stop breasfeeding satu hari nanti, aku nak consume balik susu nih..sebab memang best betullah dan serasi kat badan aku kot....high in calcium at the same time buleh reduce fat..jantung pon berfungsi lebih baik kan..see details..

Ibu ibu yang TIDAK MENGANDUNG dan TIDAK MENYUSUKAN buleh try gak kot selain mengambil minuman2 diet ataupon kacip Fatimah untuk tambah tenaga..BTW, my friend turun 2kg after consumed this, but of course kenalah ambil secara konsisten:). Tapi lain orang lain kesannya kan..ngee..


29 comments:

Shada said...

mujur mimi bagi tau...saya baru nak mencuba susu tepung...selalu minum fresh milk tapi asyik berebut dgn anak2 ..biar la ummi je minum susu tepung...maknanya kena baca betul2 dulu ek baru beli.

Fid said...

minumlah susu soya hehhee

makan brokkoli pun ok!

siti noriza saleh said...

mimi, masa siti pregnant & breastfeeding dulu, my hubby langsung tak kasi minum susu anlene...dia kata tak sesuai...tapi, siti doklah memusing2 produk tu, tapi mcm takder tulis je tak sesuai utk mommies...tapi, dah hubby kata taklh kan, so, tak minumlah...rasanya, mmg kebanyakn susu tepung, tak sesuai kot time2 cmtu...except yg mmg khas utk time tuelh...mcm anmum kan...

Mama Liena said...

Haa lar Mimi susu ni reduce fat kalau tgk kat descriptionnye ..Dulu akak minum jg tapi tak konsisten ...
Nampaknye kena start balik ni , stok lama pun tak habis lagi ...( mama2 ..sendiri pun tatau nak cakap perr )

~ As ~ said...

thanks mimi bagitau... kena stop segera serta merta minum ni..ektuali bkn As minum, mak As tp sll tumpang sekaki setangan..

Mummy Dasy said...

wah bagus akan ku cari ptg ni hehehe mana tau dapt reduce fat....

mamaDhea said...

sib baik ko bitau awal.. haha.. aku baru plan nak beli sbb sakit pinggang aku ni makin teruk plak rasa.. cam tak cukup kalsium je..

Fid said...

mamadhea
apa kata gi berurut
kot2 salah urat..hahaha

mirah said...

oh mcm tu ke. Heheh kalau mimi tak share kat sini, mirah pun tak tahu ni. My mom pun minum susu tu, dia ckp best.

lia said...

gud info arr... sbb lia jarang sungguh2 baca label kecuali tgk xpired date...

Mommy Harith Hannah said...

Aku mmn "ingredients conscious", sejak fall in love dgn breastfeeding nih... hihi...

Tapi, teh tarik, mak tak bley tahan... mesti nak pekena barang seteguk dua... muahahaha...

umi nuha said...

mi...aku dah tanya pendpt pakar kanak-kanak utk pengambilan susu dlm diet seharian ibu dan baby..dan katanya, lbh selamat minum fresh milk yg betul2 fresh tu instead of consume susu tepung yg kdg2 ditopup dgn chemical ingredients..kesannya sama je ngan fresh milk..selain itu kite selamat dr bhn2 kimia...or, as an alternative, tukar pd susu soya...yg dimsk sendiri lg selamat...walaupun bukan kita yg msk..org lain mskkan pun okay...

Nur said...

ada org ckp kalu baik amik natural punyer kalsium drpd yg dlm susu anlene tuh..sbb maybe ada topup dgn mcm2 yg kita pun x tahu apekebendanya...

in fact one of reason of batu karang is calcium deposit dlm bdn..

apa apa pun, biar consume moderately...even mkn nasi byk pun akan akibatkan byk masalah kan..hehehe..
(apsal tetiba i jd skema nih?)

~Umi.Sufira~ said...

Shais--> Iyer shais..baca betul2 apa2 produk makanan pon..especially yang kita baru nak cuba..:)

Cik Fid--> Saya semenjak ngandungkan sufia n takleh nak minum soya sampai dah bersalin pon macam allergy je ngan air soya kekeke..brokoli buleh di cuba!:)

Siti--> Masa ngandung tuh sebaiknya minum susu segar atau susu khas untuk pregnant mummy:)

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena--> Daripada makan oat hari2 mimi lagi sanggup telan susu nih..lagipun rasanya sedap!kekeke..ah jgn lupa minum balik tau!

As--> No hal nya..ada pengetahuan sikit2 kita share..moga aku dan kamu dapat pahala skali:)

Mummy Dasy--> Pastikan tidak mengandung baru minum yer..kekeke:P

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Maybe ko buleh minum fresh milk untuk tambah kalsium..minum an*lene tuh macam tambah selera je aku tgk..sbb my mom minum tu..BTW, betul kata Kak Fid..apa kata ko berurut gak or g klinik..:)

Mirah--> Memang best..Ohh ramai jugak yang tak tau rupanya..Alhamdulillah dapat Mimi share ngan ramai orang:)

Lia--> samalah kita..tapi since skali dah terkena terus beringat sampai la ni...

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Wah memang many thanks tau kat ko!kekeke..aduhai ko addicted kat teh tarik taklah se kronik aku yang suka nescafe susu nih..mau kaffein penuh kat badan sufia tuh..kekeke...tapi tak bley tahan la..

Umi Nuha--> Iyer wani? Mmm tapi kalu fresh milk nih nak kekalkan stok tulah ek..nak kena sentiasa buat stok..kalu omega beli sepeket tahan sebulan..hehe..BTW, thanks ek..akan aku pertimbangkan pengambilannya...

Kak Nur--> U jadi skema ke?kekeke..tak rasa skema pon...BTW, thanks jugak sharing the info..:)Eh, calcium pon ada deposit ek..ingat duit je ada..kekeke...

Azure said...

ooo..baru tau jugak x elok utk bf..ingat asal susu jek elok..taktau pulak

~Umi.Sufira~ said...

Azure--> Kenalah baca packaging nya setiap kali beli:) takut anak yang menyusu pon terkena bahana reduce fat kot..kekeke...

sW33tdARLiNG said...

i dun likeeeeeeeee susu... uwaaa tapi teringin nak meningkatkan kalsium....

ada anlene choco kat umah dah 4 bulan beli tak terusik puun..

~Umi.Sufira~ said...

Afkar'z--> I pon dun like susu tapi nak wat camno...nak tak nak telan jugok untuk kalsium..hihihi..

Unknown said...

thanks for the info beb! aku baru nak menumpang sekaki susu tepung yang laki ku beli.

by the way, ada doktor yang aku jumpa pun cakap, better minum susu kotak dari minum susu tepung. and minum fresh milk, bukan yang low fat.

faisyura said...

wahhh tak penah aku belek pulak label kat tin... untuk zaim rajin la aku telek2 tin tu... utk aku, main bedal je... tq for sharing... ;) lap u bebeh...

since aku pregnant ni aku blom bleh minum susu lg... risaunyeee la... dah beli anmum tp tak de hati nk bukak lg... dulu mase zaim suke minum fresh milk good day.. kali ni aku amik soya je... tp seminggu dua ni dh bleh nak amik susu dutch lady kotak tu... yg full cream lagi... ;( gomokla cmni... ko minum susu ape roza mase pregnant?

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Tak suma susu tepung tuh tak elok untuk breastfeeding mom...cuba ko baca info kat label dia tuh betul2...

Ala ye ke susu tepung tak bagus...tapi aku suka omega nestle nih...rasa pon OK...dengan kata lain sebenarnya aku tak suka sangat fresh milk...uwaa...

~Umi.Sufira~ said...

Baid--> Lap u too bebeh..hihihi...aku dulu masa ngandung sufia soya lak yang aku takleh nak brapa terima....fresh milk lagilah...
aku dulu paksa2 gak minum susu anmum for preganant woman tuh...habis gak 3 tin...isk ko try minum sikit2 Baid..baby tengah perlukan high calcium tuh..tapi ko minum fresh milk tu pon kira OK gak tuh..keep on minum yek!ala gemuk takpe..karang ko pulun diet balik after bersalin..ahak!

MN said...

phewwhhh...nasib baik tak minum susu ni.

~Umi.Sufira~ said...

Iyer..untung tak minum lagi kan!

Crazee Choc's said...

ya Allah.. saya baru plan nak beli... sbb tgk buak opis beli

~Umi.Sufira~ said...

Marisa, saya rasa bertuah sebab inform kat sini..menyelamatkan beberapa org ibu rupanya..:)