Pujuk Anak Gosok Gigi~

Thursday, March 5, 2009

Aku terbaca entry Kak Nur yang ini, tentang si comelnya yang payah menggosok gigi..hihi..memang aku akui payahnya nak ajar si kecil menggosok gigi..kalau tak gosok gigi karang cepat rosak pulak gigi susu mereka tu kan... paling seriau kalu gigi mula menghitam and tak tercabut habis tapi patah kerana rapuh..

Syaura, Alhamdulillah suma gigi susunya masih tersusun rapi, cantik dan harap2 kalau nak bertukar ke gigi kekal pon biarlah tanggal dalamkeadaan elok juga...dia pon payah jugak nak di ajar gosok gigi dulu...tapi Alhamdulillah sekarang sekurang2nya dua kali dia mesti gosok gigi...

Tricks yang aku gunakan untuk menarik minat dia gosok 2,3 tahun dulu ialah
1) Ketika membeli ubat gigi di pasaraya aku memberikan peluang untuknya memilih berus gigi n ubat gigi kesukaan nya..tang ubat gigi tuh bagi dia bau kalu buleh..nak strawberry ke rasa orange ke...
2) Sebagai motivasi ketika dia sibuk menutup mulutnya waktu aku or hubby nak gosokkan gigi aku suakan wangian harum ubat gigi pilihan hatinya kat hidung...sambil berkata "Sedap nih cuba Syaura bau.."
3) ketika dia mula membuka mulut untuk kami beruskan, dan kemudian sikit2 katup sampai kadang2 agak hangen juga satu badan aku akan cakap "Sikit je....sikit je..ha dah nak siap dah ni.." tapi teruskan je memberus (gently la tapi)...mana yang dapat ajelah pada permulaan tuh...
4) Jangan terlalu memaksa, bagi dia masa..tapi biasanya kalu dia dah rasa ubat gigi yang sedap tuh..dia mula akan suka menggosok gigi...

5) Jangan lupa berikan kata kata pujian mengenai giginya yang telah di berus tuh..cthnya "Oh, wanginya gigi Syaura..putihnya..barulah takde ulat.."etc..ngee..
Cuma berkongsi pengalaman aku yang tak seberapa nih..sekarang Syaura dah gosok gigi sendiri...awal2 tuh kenalah me n hubby gilir2 gosokkan giginya sampailah timbul minat tuh! selamat mencuba!

20 comments:

Mummy Dasy said...

Pandai syaura.. danish lak mmg senang dr kecik diajar gosook gigi tapi gigi tetap tanggal coz bergantung susu masa tido...

miz_eda said...

afrina cukup senang bila disuruh bukak mulut untuk berus gigi..

penah sekali waktu dia bukak mulut untuk gosok gigi, saya cepat2 suapkan ubat dalam mulut dia sbb dia mmg liat makan ubat waktu tu

terpaksa buat mcm tu kalau tak sampai sudah tanak makan ubat..hehe

salzahari said...

Aliah baru dpt berus gigi sendiri jgk, semlm papa dia beli sbb gigi dia dah 12 btg (8 depan, 4 atas 4 bwh) dan geraham 4, 2 atas dan 2 bwh.

beli toothpaste kodomo lion tu..dia makan dan nyap2 kat lidah. camna nak elak dari dia nyap2 kat lidah ek? (makan ubat gigi lak..) org nak gosok gigi, dia bg lidah :P

mirah said...

aisyah juga dah ok bila suh gosok gigi tp kena tlg gosokkan. Dia dah pandai gosok sendiri tp bercinta lah nak tunggu dia siap..hihi..

Masa mula2 mmg payah tp dapat sekali gosok gigi depan pun takpelah, teruskan juga sampai skrg ok je. Dulu siap paksa, nangis dlm toilet pun ada. haha..

Nur said...

alamak umisufira (or shall I call u mimi?),sungguh terharu ok u wat entry ni.mmg susah betul kan nk suruh diaorg ni suka gosok gigi ekk...kena byk tolak ansur gitu...letihsss..

TQ for the tips!

Me_Bee N Kids said...

Akak pun stakat nih takde masalah nak suh diorang gsosok gigi , cume mula2 tuh diorang tak reti nak berkumur , pakai telan jek ..lagi la nak2 kite beli yang berperisa tuh

mamaDhea said...

mimi, aku pon beri peluang Dhea pilih berus & ubat gigi sendiri..

tang gosok gigi plak, biasanya aku yg akan 'paksa' Dhea.. aku yg beruskan bagai laa.. Dhea just nganga sambil nangis2.. tp skrg ni dia dah ok dah..

since Dhea ni kemaruk nak gi skool, aku selalu ckp kt dia klu dhea tak gosok gigi, cikgu tak bagi masuk kelas.. ekeke.. so, skrg ni tiap kali lepas berus gigi dhea akan ckp 'klu dhea gosok gigi, cikgu sukeeee, kan mama..' ;)

::Umi Sufira:: said...

Mummy Dasy--> Syaura pon membotol sblom tido...lagilah dia minum D*utch Lady coklat..ada gak kesan coklat melekat kat gigi tak hilang2..tapi masih ditahap selamat..untung betul danish senang brush teeth ek..takdelah nak kena pujuk aka paksa macam syaura kekeke...

Efi--> Ni kira dua dalam satu tuh...sambil nak gosok gigi sambil bagi makan ubat..kekeke...cakap pasal susah mkn ubat teringat kat Sufia..susahnya si kecik tuh nak makan ubat..uwaa!!

::Umi Sufira:: said...

Sal--> Rasa2 aliah ngan sufia lebih kurang sebaya..nape gigi aliah banyak??kekeke...sufia baru 6batg..BTW, mimi takde tips pulak untuk anak tak telan itu ubat gigi..takde pengalaman la..kekeke..

Mirah--> Macam2 perangai anak2 ni kan..itulah syaura pon kalu mimi naik hangen masa ajar dia brush teeth dulu2 pon ada gak dia meraung...kena paksa..kekeke..

Siti @ nurie said...

boleh tak siti dah mula ngajar mia berus gigi?..sbb la ni, bila dia tgok siti berus gigi, dia pun sibuk nak berus gak..so, siti standby sbtg utk dia without ubat gigi...ok ke tak?..ke tak leh lgi sbrnya?.

::Umi Sufira:: said...

Kak Nur--> Yup panggil mimi je...lagi mesra alam gitu:p..itulah kena banyak bersabar ngan karenah depa nih...K.Nur trylah tips2 tuh ek..kalu tak menjadi jugak kenalah try trick lain lak..ngee..:)

Mamaliena--> Gelihati rasanya dok terpikir kan anak kak liena telan masa berkumur tuh...kekeke...adoila macam2 depa nih!:)

::Umi Sufira:: said...

Sha--> Itulah budak2 nih kadang nak kena pakai pshyco gak nak bagi depa suka sesuatu tuh..macam Syaura sampai sekarang aku kena puji dia punya gigi putihla..wangilah..baru semangat dia nak gosok gigi;P

Siti--> Buleh gak nak ajar Mia kalu gigi dia dah banyak dan sesuai untuk di gosok..macam gigi Sufia tuh, dahla 6btg aje..keluar pon tak habis..nak gosokkan pon tak sampai hati..kekeke..

sayangibu said...

gigi syaura cantik je..tersusun..hehee..
Aina..alhamdulillah..senang juga nak ajar dia gosok gigi. mula2 mmg dia liat, tapi bila dah belikan berus gigi dgn ubat gigi perasa stoberi..dia suka..skang dah xde masalah lagi nak gosok gigi. siap dia ingatkan kalo kite lupe nak gosokkan..hehhee

m-i-o said...

mimi,
skarang ni kan, gigi ziyad dh stat berlunau. nk bersihkan pakai berus utk baby tu pn susah yg amat sbb dia takmo bukak mulut. pakai kain pun payah! camne ek

Mummy HnH@arnie said...

mimi,
aku pon amalkan spt yg ko listed nie, since hakim 18 bulan kot... almaklum laa, mamat tue tummbuh gigi lmbt, umur 14 bulan... the hardest part is ajar dier kumur & kuarkan... skrg pon kdg2 dier telan lagi... adusss! hahaha....

faisyura said...

hmmm aku failed lagi la tang gosok gigi ni.. zaim penggeli orangnye... tengok panadol pun geli.. lagi tgk berus gigi... tp sib baik gigi dia tak byk.. ade 7 je kt depan... dpt jugak la berus sket2..

::Umi Sufira:: said...

Sayangibu--> Ye ek?! Syaura dulu mula2 payah...siap katup2 mulut tapi sabarkan aje..lama2 dia suka..yang tak tahan Aina buleh lak remind ibu kalu ibu dia lupa ek!kekeke..

Zufa--> Ziyad lebih kurang baya sufia kan?!takpela zufa slow slow..takleh nak paksa sbb kecik lagi..apa kata pujuk pelan2..kalu tak jalan jugak bersihkan aje gigi dia waktu dia tido..kekeke..

::Umi Sufira:: said...

Aru--> Kekeke..agaknya air kumuran tu ada rasa tooth paste yang sedap tuh...tu yang dia telan agaknya ek..:P

Baid--> Zaim pon macam kecik lagi kot...gigi pon baru 7 batang...kalu dapat berus sikit2 pon dah kira OK lah tu..lama2 mesti dia suka:)

lia said...

lama sgt cuti, byk sungguh update blog kengkawan nih...

adik lia da darjah 5 ttp xsuka @ malas gosok gigi sampai satu umh terbalik nak suruh dia gosok gigi... err, xkan da darjah lima nak kita gosokkan gigi, yer dak?

kami da xde cara nak soh dia gosok gigi...

::Umi Sufira:: said...

Lia--> Kalu dah darjah 5 pon takmo gosok gigi yang tuh tak dapek nak nolong nye..kekeke...