Crita Cloth Diaper Saya~

Thursday, March 5, 2009

Lama rasanya tak crita pasal cloth diaper..wah sudah semakin ramai yang 'terjebak' ngan cloth diaper ni ek...dan ada yang bertanya kepada saya to update about my cloth diapering activity.. So sikit2 saya cerita pasal my Cloth diapering activity with my Little Sufia..
Stash yang saya ada...sikit kan?
One Size Pocket Diaper Blueberry 1
One Size Pocket Diaper BUMGenius 4
One Size Pocket Diaper Happy Henny's 2
M Size Fitted Diaper 1

Saya tidak menambah stash yang saya ada kerana saya tidak fully CDing my Sufia disebabkan neneknya yang menjaganya pada waktu siang tidak gemar akan penggunaannya..leceh katanya..so saya CDing Sufia hanya ketika malam hari ataupon weekend tapi cukup untuk menyelamatkan dispo diaper sebanyak sepeket besar L72pcs sebulan..ngee...

Antara fitted diaper n pocket diaper saya lebih sukakan pocket diaper yang mana kalu kita beli pocket diaper akan disertai dengan 2 inserts (ada juga yang tak ada kena beli insert sendiri)...
Reason:
1) Handlingnya lebih mudah
2) Lebih cepat kering ketika disidai
3) Adjustable mengikut saiz baby

Fitted diaper lak (pada pandangan sayala..)
1) Ada saiz yang membuatkan fitted diaper kepunyaan Sufia sudah tidak muat lagi di bombomnya sejajar dengan usianya (sayang oo dah tak muat pakai)
2) Tapi ketika saiz muat, memang sedap dipakai kerana ngam2 di bom bom baby
3) Lambat kering
4) Kena dua kali pakai beserta dengan diaper cover..

Dari segi storage pulak kalau CD sudah lencun dipakai, saya tidak ada wet bag..tapi saya leraikan antara pocket dan insert nya kemudian di rendam dalam baldi berisi air...dan saya akan kumpulkan sampai at least tiga helai CD baru saya cuci dalam washing machine.....hihi..sabunnya saya pakai TOP dengan 1/4 sudu sekali cucian..

Jemuran pulak, amat advisable di jemur di bawah matahari directly untuk hilangkan bau dan hilangkan kuning2 akibat poo poo...eh tapi insert saya tak kuning pon..maybe penggunaan kurang kerap kot..hehehe...

Apalagi ek nak crita?kekeke..

Last but not least marilah menyelamatkan alam sekitar dan penjimatan berganda dengan penggunaan Cloth Diaper;)


19 comments:

Unknown said...

Ada satu benda yang aku nak tanya.
Kalau sabun, kena guna yang serbuk punya ke atau yang liquid? Atau memana pon boleh?

Unknown said...

Nak tambah: stash aku lagi ciput. 3 helai sajork. kahkahkah.

~ As ~ said...

jeles...mau ku update blog psl CD ku pl..

Anonymous said...

selamatkan bumi...

siti noriza saleh said...

apa itu CD?..he he he..aku mmg tak tahu lansgung pun..

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Melalui pembacaan aku ciri2 sabun yang sesuai ialah, tak mengandungi pelembut fabrik, tak mengandungi enzim, tak mengandungi peluntur klorin, kurang bahan pewangi, and senang dibilas...brand pulak antara yang femes, TOP, Pureen HAD, Trojan, FAB...serbuk ke cecair kurang pasti lak aku tapi aku pakai serbuk aje..

Pasal stash lak slow2 Zety, kalu ko mampu bawak tambahla stash banyak2...:)

~Umi.Sufira~ said...

As-> kamu semakin jeles dengan entry2 ku nampaknya..kekeke...

Idza--> Yup selamatkan bumi!;)

Siti--> Kalu nak tau bacalah entry mimi bawah label Cloth Diaper..gambar pon ada tayang situ:)

salzahari said...

CD = CD Rom/ cakera padat/ compact disc

tapi dlm dunia ibu bapa yg prihatin skrg... CD= Cloth diaper (lampin kain)

sal pun ada 3 je tapi oklah survive...hehhe. selamat jgk dispo.diapers 12-15keping seminggu;) so boleh pakai M56 je cukup sebln skrg! takperlu lg M84..ehhee.

MIL tade mlsh guna CD nih sbb selalunya bila sal hntr, sal dah masukkan siap2 insert. dia kata lg sng drp guna lampin+ suar plastik/ getah sbb CD ni ada button.

mamaDhea said...

CD-ROM?? ahaks.. itupon CD jugak.. ;P

saje nak tambah.. boleh ye mimi.. utk sabun pencuci, adviseable adalah sabun serbuk.. sbb sabun serbuk ni mudah dissolve klu tak silap saya lah..

achee_b165 said...

huhu..sy xterjebak lg... emm..mmg menjimatkn tgk dr pengalaman kengkwn sumer..

tp klu leh Oja x pakai lansung lg jimat..hehe! dlm proses utk ajar dia menyahpakai diapers nie...

~p-na mama oja~

~Umi.Sufira~ said...

Sal--> Kekeke..CD-rom?! Dulu mula2 cakap CD ngan nenek sufia terjengil jugak mata dia..takpe sal slow2...tambah stash sikit2...
Saya, walaupon dah siap masukkan insert sblom gi kerja pon neneknya takmo pakaikan..dia kata tak pandai slalu bocor je..kekeke..takpela half CDing pon dapat jimat jugak sikit:)

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Sila tambah..ko lebih berpengalaman dari aku:P..tulah aku pon ada pernah terbaca even D*namo tak elok untuk CD..so cik zety silalh bertukar ke serbuk..ngee..

P-na--> Oja dah nak penyahdiaper ke? wah lagi jimat kalu dapat buang diaper trus tak payah pakai...kekeke..tapi malam mesti pakai kot..kalu tak selalulah kena tukar cadar gamaknya;p

mirah said...

mirah belum try sbb baru dpt basuh 2x. Ingat mlm ni nak start.
Beli dah 2mggu tp asyik bz je. Tgk kain bertimbun tu, tak kuasa nak g rendam cd tu menambah kan kusut mata..hehe..

~Umi.Sufira~ said...

Mirah--> kekeke...cepat2 cuba n tengok hasilnya..mesti lepas tuh lagi bersemangat nak pakaikan CD kat anak2..:)

sayangibu said...

hahaa...intan mmg dah fully cd'ing ainin dahhh. so dari bln 10 x beli DD lagi. perghhh..mmg jimat kocek mr hubby..senyum senang ajer dia..yelah..DD x yah beli, susu pun free...hehehheee...
skang ada 10 stash, beli coolababy jek..paling murah tapi puas hati. lom tmbh stash lagik sbb rasa cukup stakat nih...:)

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Wah jelesnya intan dag fully CDing ainin...jimat betul kan..sikit hari lagi dah balik modal balik dah harga beli CD tuh...memang patutlah cik hubby senyum sampai ke pipi:)

Unknown said...

ouh... CD...
sy selalu je bc pasal CD ni kat mane2 blog.. dh ramai rupanya yg guna CD...
sy ade satuuuuuuuu je masalah...
kegelian masa nk mbasuh kalo poo poo... kena carik tips camno nk 'cekalkan diri' utk basuh CD yg terkena poo poo.

Emma said...

mimi, nak request sikit leh x?

next entry, leh x snap sekali gambar cd beserta gambarnya??? sy blur la nak recall fitted & pocket nie..

tocey...

-mama emma-

~Umi.Sufira~ said...

K.Laila--> Saya pon walaupon dah dekat setahun berCDing nih takleh lagi hilang rasa geli bila nak cuci poo poo kalu lembik melekat kat CD tuh...kalu yang keras tuh senang aje...terus buang je dlm toilet..kekeke..

Mama Emma--> Okeh dah buat dah entry bergambar tuh..amacam ada dapat gambran tak?