Longan kering untuk ibu yang 'M'

Thursday, March 19, 2009

*Gambar Ikhsan Mat Google*


Aku terbaca ini di blog Mama Zety....Wah ada minuman kotak/tin longan dan kurma tu yek? Macam lazat je rasanya...hmm..harus kucuba carik jugak...

Sebenarnya saje nak kongsi tips pasal cara paling mudah menyediakan air longan kering untuk diminum sebagai milk booster...memang agak leceh jugak kan kalau setiap kali nak rebus longan, nak tenggek air atas api, lagi2 kalau mummy yang extra rajin nak buat sedap2 siap letak air gula melaka...kalu adalah mummy yang sama 'M' macam aku and rasa payah and leceh nak rebus longan sila teruskan membaca....

Biasanya aku akan minum air longan ni waktu malam sebelum tidur....aku pernah rebus sekali je lepas tuh malas dah nak rebus..leceh nak tunggu atas api....Cara mudah membuat air longan kering cara Datin Sufira (angan2) yek yang biasanya dibuat sblom solat isyak

1) Masukkan beberapa ketul longan kering ke dalam satu gelas/ cawan mengikut kuantiti yang anda nak minum
2) Tuang air panas mendidih, kalau anda memang jenis simpan air panas dalam termos macam saya lagi senang, curah sahaja dalam cawan tadi
3) Kalu suka manis tambahkan gula (saya tak pernah tambah gula:P)
4) Tutup cawan tadi dengan piring kecil dan pergi solat isyak, ataupun biarkan selama 15-20min
5) Kembali kepada cawan tadi dan biasanya dalam tempoh itu, longan telah siap kembang dan dah sejuk sikit
6) Siap untuk diminum:)

Senang kan? Ada sape tak nak ngaku buat macam aku jugak nih? sama kita 'M' gamaknya..kuikui...

27 comments:

Ina Hashim said...

akak mmg buat cenggitu...rebus2 tu rasa lembek buah tu x sedap..kalao just rendam air panas je buah tu still crunchy2 lagik..bestttttttttt

Ealyie said...

Datin,
Kekdah ni mmg berkesan ke datin?
Aku pun M jugak tapi tak tau boleh rendam jerr... hahahaha.. sadis ek pengakuan ikhlas aku ni?? ;)

Unknown said...

Datin (bluerkk hahahaha),

M ko tidak sebesar M aku. Beli je siap2, masuk fridge sejukkan dan tadaaa... sedia untuk diminum. Hahaha.

BTW, good idea. Ekceli aku ada je lagi stok longan kering yg dibeli entah bila. (kan aku kata M aku besarrr)

siti noriza saleh said...

mimi,
malas yng dtgkan kesan pun, ok juga...dari malas yg tak datangkan kesan?...hu hu hu

Mommy Harith Hannah said...

Datin M,
Best gak idea ko nih, xpernah try... slalunya aku gigih rebus sampai longan tue kembang... :p

(opps, M = mimi tau, bukan M = malas.. LOL)

~Umi.Sufira~ said...

Kak Ina-->hihi saya jumpa jugak gang sekapal:) bukan kita 'M' kan kak..nak buat cara lebih mudah plus nak makan yang crunchy gitu:)

Cik Ealyie--> Alang2 orang dah panggil mak datin di blog CY mak pon mengaku datin yor...owh sama saje keberkesannya dgn longan rebus kekdahnya:)

~Umi.Sufira~ said...

Cik Zety--> Jangan muntah dulu, bukan aku prasan! dah tu ada yang pangil aku datin..apa lagi..:P
BTW, kalu ko M besar ko buleh je try cara aku nih:)

Siti--> Ini malas yang datangkan kesan wokeh:)

Aru--> Ko memang tau!! Apa kata ko tukar kepada Datin S..ihikihik..silalah cuba bila ke'M'an ko datang bila2..sementara rajin rebus aje..:)

~ As ~ said...

ni lagi satu idea baik aku tak terfikir...aku kategori M... hahaha...

lia said...

bagus utk ibu yg M mcm lia ni ha3... nnt boley wat...

~Umi.Sufira~ said...

As--> Buleh cuba!:)

Lia--> Alamak ramai jugak rupanya yang sekapal 'M' mcm saya yek:P

achee_b165 said...

p-na la lg M..trus beli stock air tin jer...ltk dlm peti ais..so nk minum amik jer..hehe!! tp ok le..hasil mmberansangkan juga...

~p-na mama oja~

mamaDhea said...

haha.. aku pon gigih laa rebus longan ni.. tak penah terfikir plak nak rendam dgn air panas aje..

tp, er, skrg mmg tgh musim M aku.. longan kering ni ada lagi stok satu tupperware.. ntah bila nak licin.. :D

~Umi.Sufira~ said...

P-na--> Asalkn berkesan OK lah tuh...perghh lagi sedap minum sejuk2 kan..:)

Sha--> Ko buleh try ler method M aku ni..tsk tsk...kalu ko tak larat nak habiskan stok satu tuperware tuh ko hantar ajelah kat kulai ni:P

sayangibu said...

ku malas jugak...;p

~Umi.Sufira~ said...

Alamak! ramai jugak yang malas ek!keskeskes

Emma said...

air tin tu mcm dah xdak effect lak kat kite.. huhu.. sedih...

tp mcm nak try ur method nie, tp xtau la tekak nie leh terima ke x.. rasa die sama ke mcm yg dlm tin tu??

-mama emma-

~Umi.Sufira~ said...

Mama Emma--> Rasa dia lebih kurang sama malah lagi sedap kot...lagi2 kalu rajin letak gula melaka bagai..keskes..tapi saya kan 'm' jadinya kosong2 gitu jek saya minum:) Mmm sedap tau..tak caya tanyalah pada yang dah cuba:)

Fiza Rahman said...

Ku lagi malas umi sufira, beli yg dlm tin jer, sedap..tak der nya nak rebus2. Dulu rajinlan rebus2.

~Umi.Sufira~ said...

Fiza--> Panggil kita mime je...ala terliur nya..balik ni nak carikla air longan tin tuh..isk isk..:)

Fiza Rahman said...

Cari3x...memang sedap.

~Umi.Sufira~ said...

Fiza--> Thanks for sharing;)

mirah said...

mimi, mirah pernah dulu masa aisyah beli longan kering tuh, satu paket kecik pastu buat sekali mcm tak best sgt, terus tak minum dah sampai skrg nih..
hihi.. sedap ke? mirah ni considered malas jugak lah, sebab dah lama tak amik apa2 milk booster secara serius. Mantain minum air nyk je. Buleh gitu?

~Umi.Sufira~ said...

Mirah, maybe suka yang rasa manis2 sikit kot...kalu tambah gula merah ke gula melaka maybe lagi sedap..mimi nih telan aje kekeke...ala mirah mimi minum longan kering ni pon kisah setahun lalu...dah lama tak makan apa2 milk booster..samalah kita minum air banyak2 je:)

admin said...

fesyen M ku pula...beli longan tin biru putih (halal from thai) tuh...

mmg dah rasa manis..bukak tin amik beberapa ulas buah n beberapa sudu air manis dia tuh...

tambah air masak n letak beberapa ketul air batu haha...

begitulah beberapa byk M daa...

~Umi.Sufira~ said...

Herni--> Bagus jugak mimi wat entry ni ek! Buleh tau macam2 method M ibu2 di luar sana...sebenarnya bukan M betul tak? Jimat masa jimat gas..kuikuikui...nanti mimi nak try gak method herni nih:)

Unknown said...

mimi... kite slaluuuuuuu wat camni.. sbbnye kalo rebus longannye jadi tawar.. (ke over rebus?? kekekk)
kalo rendam air panas gini, huh longannye tu yg sedapppppp utk dikunyah...
tapi kan.. air longan ni kalo terlebih minum banyak ANGIN ek?

~Umi.Sufira~ said...

K.Laila--> Jumpa lagi sorang member sekapal:P eh, pasal masuk angin tuh tak tau pulak!! tak pernah pulak terlebih minum keskeskes...