Bagaimana aku jatuh cinta

Wednesday, March 4, 2009

Alamak rasa it's not fair lak kunci blog lama2 especially to my blog readers yang tak ter'invite'..(kalau adalah ye)...So tayang ajelah entry yang dah draft tinggal publish je berikutan mood yang hilang nih..kekeke..

Here goes the entry..
Jatuh cinta?!! Jatuh cinta ngan hubby kah?kekeke...tak koser mak nak crita pasal jatuh cinta ngan hubby dalam blog nih..karang tak pasal lak ada yang muntah...Ni nak crita pasal jatuh cinta ngan breastfeeding...

Sebenarnya sudah jatuh cinta dengan breastfeeding nih sejak besalinkan Syaura lagi..yelah kami kan terpisah berikutan peristiwa yang ini selepas melahirkannya...tapi nikmat ikatan kasih sayang tuh rasa lain macam walaupun sempat exclusively Syaura selama 30hari aje.... tapi Allah ada rancanganNya tersendiri yang mana tak berpeluang untuk BF Syaura lama kan..

Mmmm dan sejak mengandungkan Sufia, memang monthly check up aku buat di klinik kesihatan aje...kat klinik kesihatan kan depa ada jalankan kempen penyusuan susu ibu kat semua mommies yang buat check up kat situ...so sedikit sebanyak dapatlah aku ilmu untuk simpan susu yang aku rasa ilmu agak penting dalam meneruskan BF journey nih..Tidaklah terkejut nak dikatakan ramai ibu2 yang taktau susu ibu tuh buleh bertahan kat tempat sejuk beku tuh selama 3 bulan tau..kalau aku tak dengar kempen tuh pon maybe aku taktau...Semangat nak exclusively tuh mula datang tapi target untuk 6bulan aje...

Then masa dalam pregnancy tuh, I remembered the most that my friend Oja ada introduced me website nih . Thanks Oja! Tapi frankly speaking tak amik pot sangat..pernah terjah 1,2 kali je sebab tak melalui praktikalnya kan...so tak amik berat.....and then terus lupa pasal website tuh...

Dan when dah mula nak naik kerja, I remembered that I ada bersms dengan Arnie pasal susu apa yang aku bagi Sufia...then aku siap cakap maybe nak susukan Sufia sampai 6 bulan aje..(ko ingat tak ru?!ngee). Tapi bila I started the practical naik kerja baru tau BF for working mom tu tak mudah..banyak liku2..tambahan aku tak simpan stok...pastuh cik Arnie ada remind aku pasal website itu lagi skali..Thanks Aru!so mulalah selalu terjah...tapi Subhanallah rupanya BFing nih memang menyeronokkan....Bila dah praktikal and banyak refer website tuh n tambah lagi tengok mommy lain beria2 simpan stok terus semanagt ini membara...Target nak 6bulan terus jadi 2 tahun...then I knew that I had fall in love with breastfeeding..and sekarang beria2 lak nak bagi orang lain jatuh cinta kan... Camne?anda dah jatuh cinta blom? Camne lak anda jatuh cinta tuh?kekeke..kalu nak share la...

Last but not least..kata kata hikmah dari website itu,

SUSU IBU, TIADA YANG LEBIH BAIK DARINYA...:)

9 comments:

sayangibu said...

owhhh..mimi...ianya terlalu manis utk dikenang..bagaikan kisah cinta pandang pertama...hihihiiii...semestinya ku jatuh cinta pada breastfeeding semasa pertama kali Aina melekap di dadaku utk menyusu sebaik sahaja melahirkannya. Sejak itu, cintaku terhadap breastfeeding menggebu-gebu...dan tak mungkin ku tukar ganti dengan apapun jua cintaku ini...kerana aku sememangnya setia...hahahahhaa...;p

Hernee Nazir said...

insya'Allah..klau diberi pluang jd ibu..nk try gak la..

~ As ~ said...

wahh mimi, berkaca mata ku baca entry mu, terasa ingin ku buat entry begini jg.. (amboi bahasa puitis konon aku ni)..

Unknown said...

ouhh... sy pun memang jatuh centaaaa dgn Bfeeding ni... tp penuh dengan liku2 laaa jugak...
ade kesempatan nanti kita cite kat blog....

siti noriza saleh said...

bestkan bila time tu...rasa perasaan kash syg tu mengalir sklai kan susu tu,....tuelah..siti smpai skrg bengang giler kat nursery yg mula2 tu..dia bolh ckp, dia tak reti nak jaga susu ibu...bengang betul...dah siti smpat smpai mia 7 bulan je..hmpeh betul....tapi, Insya Allah, kalau ada 2nd baby, siti nak usaha hingga selama yg mungkin...Insya Allah...

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Owh, ayatmu sungguh berbunga2..nampaknya susunan ayatmu jauh lebih baik dari susunan ayatku untuk entry ini...kikiki..

hernee--> Nanti kalu preggie lagi kumpulkan ilmu cukup2..and Mimi buleh bantu apa tips yang hernee perlukan InsyaAllah...kuatkan semangat kay!

~Umi.Sufira~ said...

As--> Aku sudah baca entry mu itu...sudah kutinggalkan komen juga:)

K.Laila--> Ok nanti ada masa update blog mimi terjah kay!

siti--> Takpe siti kumpulkan ilmu dan hujah untuk menentang mulut2 orang dan juga kata2 orang kat nursery tuh..InsyaAllah dapat BF selama mungkin untuk yang kedua nanti..:)

Mommy Harith Hannah said...

Mimi,
baru berkesempatan nak tinggal jejak.. aku baru balek dr spital, kena jahit tue...

yaa, aku ingat lg ko cakap nak bf sampai 6 bln, aku dlm pantang lg time tuh... dan, aku ingat gak shokaikan ko dgn web itu, sbb mase tue ko tanya mcm2 term - double-pump, let-down, penyimpanan etc...

Syukur kita masih lagi BF hingga saat ini kan... =)

~Umi.Sufira~ said...

Aru, kira ko sensei gaklah untuk aku di arena BFing nih..kekeke...thanks banyak kat ko jugak banyak tolong aku explain itu BF punya term yang aku baru tau...tanderm nursing pon kalu aku tak tanya ko ngan oja sampai harini aku blur lagi..kekeke...