Hinakah Breastfeeding???

Thursday, March 26, 2009

Aku menaip entry ini dengan perasaan marah meluap2 dan sila baca dengan penuh kemarahan juga..Ya semalam aku telah di hentam oleh tiga orang kononnya internal saftey auditors yang terdiri daripada seorang lelaki berumur 40-an melayu, lelaki india berumur 40-an juga dan seorang leader perempuan berumur 30-an yang aku pasti dah ada anak punya..

Alkisahnya aku mengepam di satu bilik mesyurat yang telah dijadikan satu bilik lain sebab dah kurang space kat kilang aku yang kecik and byk kotak2 di situ juga tersimpan satu botol methanol dalam satu bekas bertutup yang tinggal 1/8 daripada isinya...

Ya mereka telah mengantoikan pam Avent ISIS aku yang aku letak di balik kotak dan letak betapa jauhnya dari botol methanol yang hanya sekali sekala dibuka oleh inspector aku kalau dia nak pakai..aku cuma tumpang pam di situ 5-10minit sahaja...dan terus simpan hasil perahan di pantry tingkat 2...mereka menghentam aku habis2an katanya susu aku tercemar sebab aku perah kat bilik ada bahan kimia...
Yang aku marah:
1) Dia tak emel or inform pun nak audit

2) Audit tak cover pun bilik tuh, sepatutnya audit general ofis, sibuk masuk bilik aku tu apehal. Bilik tu sebenarnya meeting room yang dah dijadikan tempat simpan barang gitulah..banyak kotak2 so barang2 aku di balik kotak2 yang ada kat situ

3) Dia ugut aku nak inform bos, dgn mengatakan “Eh, sepatutnya Tsukada ikut saya skali tau, untung dia tak ikut”. BTW, aku tak heran pun kalu bos aku nak tau..

4) Chemical itu ialah methanol yang jaraknya jauh (dari hujung bilik ke hujung bilik) dari tempat aku letak peralatan aku, dan kuantitinya sikit banget bertutup pulak tuh.(bayangkan bekas gula2 yang jual kat kedai tuh isinya 1/8,baru kompemkan sekejap tadi).kat lantai laktuh...pam aku kat tempat tinggi atas kotak...methanol kan meluap..kalu bukak tutup dia baru dia meluap betul tak? And selama aku pumping kat situ takdela pulak bebudak nih yang nak pakai methanol bukak depan aku..methanol tu pon pakai sekali sekala je...setakat aku tumpang pumping 5-10minit logikkah methanol tu nak masuk dalam susu...aku pon bukanlah bodoh sgt kot nak bagi susu tercemar kat anak aku...Peralatan aku semuanya bertutup rapi Cuma aku lupa simpan balik dalam bag je...

5) Diaorang cakap aku salah gunakan tempat kerja..bila aku cakap kat mana lagi tempat yang sesuai sebab semua tempat pon tempat bekerja...even meeting room yang kosong pun tempat bekerja...then herdik "U pegi buat kat toiletla..“ sakit tak hati...

6) Owh, dia ada amik gambar barang2 aku tuh.“Aku tengking balik, this is my privacy..U takde hak nak sebarkan kat management“...aku taktau ah dia orang nak masukkan dalam report ke apa...

7) Ya yang paling aku bengang, perempuan yang ada audit skali tuh, buleh tengok muka aku dengan air muka ala2 memalukan la sebab buleh kantoi pam tuh semua kat lelaki..(somehow aku buleh baca air muka dia, ala2 jijik sgt gitu.buleh bayang tak?)

Kalau nak cakap aku salah pon, sila tegur dengan penuh berhemah...tapi believe me kalau ada kamera nak je aku tangkap gambar bilik tuh...totally selamat..takkanla aku pon bodoh sangat nak bagi anak aku susu tercemar....
BTW, takpelah dah isu nih dah diperbesar2kan macamlah aku buat salah besar ala2 mencuri scrap..(walhal aku Cuma tumpang pam kat tempat tu) aku ingat nak beli ice cooler bag....ngan ice pack nya skali...Ingat nak perah kat surau..dulu aku tak perah kat surau sebab jauh gila dari pantry , ala2 tawaf satu kilang...and langsung tak praktikal sebab terlalu buang masa...BTW, bag mana yang best utk dibeli ek?

P/S: Aku dah survey2 MLO punya brand atas nasihat Arnie..Thanks aru ko jadi tempat aku melepas perasaan ekeke...In fact separuh entry ini di copy paste dari emel ke Puan Arnie kita...Lega sikit dah meluah rasanya...

29 comments:

Ealyie said...

Ya Allah!!!!!!
Mimie, n3 kau kali ni sungguh memanaskan hati ku jua.. Even b4 ni aku mmg kesejukan sbb aircond opis aku ni la.
Apa salahnya itu 'perempuan' backing ko as perempuan @ ibu jua.. Ada unsur2 kebongokan di situ hokeh..
Dimalukan satu hal.. yg dorg suh ko pam dlm toilet tu mcm hygiene( aku terpaksa bukak kamus utk carik words ni...hahahaha..budus)sgt la konon, berbanding susu tercemar dek bahan kimia yg ko sndri pasti selamat.. dgn bahan kimia.
Mie, aku mmg nak sgt tolong kau skrg ni.. nak sgt2.. nak suh aku belikan cooler bag ka? Spectra JJ Tebrau ada jual. MLO kalo tak silap, mak Pn Rita MLO dok JB..
Nak bugdet pon ada kat Toy'r Us, dlm rm29.90 tapi ice pack beli asing la..
By the way ko sms aku kat 017-7271366..
Aku boleh tolong hantar ke rumah ko skali FOC.. hahahaha.. aku siyes ni Mie.. ;)

NM said...

hai ummi..harap bykkan bersabar ye..mmg tak patutla diorg marah u cmtu sekali..nway, i recommend u guna cooler bag ngan icepack tu sekali..i beli kt mlo.even kt opis i ni ada peti ais and pantry pn tak jauh,tap i tak gune.i simpan susu dlm cooler bag tu.memang tahan sejuk sampai petang.tak rugi awak beli.tryla eh..roomate i pn dah beli bag yg sama lepas tengok i guna. :)
jgn marah2 lagi ye..

cysev3n said...

beli je beb.. senang.. aku guna bag MLO.. lebih 8 jam tahan sejuk.. puas hati. start masuk ice pack pkl 7am+.. balik umah 8.30pm, ok lagi..

Ina Hashim said...

eeeee...apsal xde perasaan pny manusia...diorg dulu dibesarkan x minum susu ke?be rational la sikit....eeeee...xleh ke buat aduan somewhere?kes hak asasi manusia nih!!!!!!!!!!!!!

Zuraimah Ismail said...

Allahu Akbar!!!! Org kalo tak reti nak hormat org lain, mmg jadi mcm tu la Mimie. Diorang pk diorang je betul....sampai boleh condemn org mcm2 pahal they themself pun x sure betul ke tak ape yg diorang condemn tu....

Errrr CT rasa that room is much much much hygiene compared to toilet....

Hope nothing bad happen to you just because u are a BF mommy....

eeeeiii pompuan auditor tu mesti x BF anak die...

~ As ~ said...

mimi..klau dorang sebar2kan ko pump susu ko ckp jer kat dorang...anak aku minum susu manusia yg di pam terus segar dari badan, bukan susu lembu yg dah bertahun kena steril bagai pastu kena tin.. anak aku jadi anak manusia la tak jadi anak lembu..

Ealyie said...

Mimie,
ko try call this no.for MLO bag tu.

Puan Liza Taman Universiti, Skudai, Johor Bahru (012-7631980)

Reseller MLO kat Johor.

lia said...

sungguh x bertamadun manusia2 tu... sungguh sengal okeh...

lia cadangkan cooler bag MLO, tahan dari kol 6padi - 8mlm... lia guna 2icegel MLO & 1 coolerman brite tu... senang, masuk peralatan pump smua muat dlm beg tu...

oja samid said...

huhu..kesian dgr citer ko ni mie (wpon aku xde pengalaman mengepam, but as a mommy yg bf sgt2lah tersentuh hati..huhu). hopefully ko akan terus kuat semangat dan dipermudahkan urusan selalu ye..

yappari bf is the most natural thing to do yet is so challenging. kan?
sgt2 salute dgn mommies yg tegar mengepam..chaiyok2! ;)

Emma said...

panas!!! panas!!! panassssssssssss!!!!!!!!!!!!!

mimi, kalau la benda nie smp ke mgmt meeting & depa hentam u lg.. u gunakan alasan rokok...

smokers kan sure akan keluar merokok kan? so, kalau mgmt boleh halang staff dr kuar p servis jantung depa, then baru u akan buat something pasal pumping activity nie.. jgn takut, sure depa xleh kata ape2 punye...

gud luck!!!

-mama emma-

mamaDhea said...

hish!! bongok btol pompuan tuh..

ha, mimi.. ealyie dh bg no tipon dh tu.. dekat je senai dgn tmn u kan.. sila terjah.. pastu ko tayang sikit depan poms bongoks tuh eh.. kem salam kat dia skali...

aku pon guna MLO cooler je utk bekalan anak ke taska laa.. chiller MLO tu mmg tahan beb.. bak kata cik yan.. aku pas citer Spa Q baru simpan segala ebm aku tu.. hahaha..

Mommy Harith Hannah said...

mimi,
Bravo mimi! Bravo!
aku dah luahkan "kepanasan perasaan" aku via email kan... *wink*

p/s : padan laa aku raser, "ehh mcm ayat dlm email"... ekeke...

Unknown said...

eleh pompuan tu nak tunjuk alim kunun... bab pam tu memalukan ke... yg lau org melucah mencarut tu dpn org laki2 tak pe lak tak malu... buduh...

Fid said...

mimi
hang wka mai sini pompuan tu!
weiii
sapa kata salah guna??
dia ada pi kursus KES safety bagai ke tak???
human rights weii nak susukan anak nak pam bagai..
nak lawan??
jom aku leh...
paling nak wak mai pompuan tu aku nak lepang senget!

haaa aku baca dgn penuh amarah....
$%^%&***&^^%$#

kat opis aku pun ada bos gila aku tu sound kwn aku pi pam....cilakak tapi kwn aku dah bg tau GM..GM kata leh pi tak salah hahahahaha..malu malu malu sapa sound maluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

dah la bodo nak sound org..hahahaaaa

Fid said...

tambahan
beli ja apa2 beg..haaa MLO tu ok

aku angin la gini
tapikan masa i pam dulu kan tak da sapa berani sound aku sbb aku mmg reling(pandang ngan anak mata) ngan gaya 'nak lawan mai laaa'
takat sound then kena bertalu2 ada berani????

tak sia2 aku brutal.....
hikmah hikmah

Fid said...

p/s:kita kata depa tak bertamadun depa kata kita kolot sbb zaman susu melambak ni pun mau perah kaaa?kahkahkahkah
depa tak tau depa tu buta ilmu!

Mummy Dasy said...

Nape lak xleh, x salah ape yg u wat tu, yg buat hangin pompuan tu leh sama gak ngan lain² sepatutnye dia backing kaum hawa,nasib baik kat ofis kite ni x mcm tu dulu diorg x ksah lak kite tumpang fridge letak botol susu.Sabo jek ah ye...

Mummy Dasy said...

Lg 1 yg laki² tu for sure dah kahwin wife diorg x pnah BF anak ke yg nak anggap benda tu slh..

siti noriza saleh said...

tak baik jekan pompuan tu....betul kata mummy tu,...yg lelaki tu lak mcm tak pernah tahu je susu tu bolh pam....sabar tau mimi...tak per, try sehabis baik utk cukupkan 2 thuan...jgn peduli kata2 org...

Unknown said...

perghhh...berasap cek baca entry n komen2 di sini...terasa bahang sampai ke perlih yg mmgnyer paneh...takpe mimi..ada hikmahnyer tuh..depa tu tak nah minum susu ibu depa dulu kot..pastu bini depa tak nah bf kot..tu la pasai depa jakun semacam tuh...abaikan lah manusia2 seperti itu yg sememangnyer tak penah senang dengan org walaupun apa yg org tu buat mulia...ki ni shinai de...

Name: Wah said...

Hi..sorry terjah jek. Mmg geram la baca posting cik mimi tu. Melampau sgt org2 yg tentang pumping tu. Mcm la mengganggu operation. Selagi awak buat keje ngan betul jgn susah hati. Kalo nak kabo ngan org atas pun mungkin ada hikmah. Hopefully yg di atas otaknya open la. Sepatutnya diaorg bangga pasal susah payah pumping kat tpt tak selesa... eiiii... teruknye la.
Moga awak makin kuat semangat utk pumping. Saya doa semoga dipermudahkan segala urusan. Aminnn.

Nani~~{@ said...

x dapat nani bayangkan kalau nani di tempat akak..meraung semaunya even dlm hati!!

sungguh kerja yang mulia sebagai seorang ibu ini..diherdik diperkotak katikkan=( sangat sedih!

moga kecetekan minda diorang tu membuatkan akak lg kuat dan terus bersemangat utk buat yg terbaik utk anak2..

take care kak

JaNnAh said...

jahat gilerrr org2 tuh????

geram tul aku baca entry nih tawww!!

mmg bodo lah..!

anyway, gud luck! i do support bf even x fully bf my kid!!

yOrTs said...

ye.. betul tu. sampai basah seat keta aku bila balik dgr bini aku bercerita. mujur keje aku design vacuum. so dengan ini aku dapat idea utk cipta vacuum portable yg boleh bukan saja sedut habuk2 kecil di kereta, malah air mata bini2 anda semua sekiranya bini2 anda semua meluah perasaan kepada anda dalam kereta. juga mungkin praktikal kalau utk sedut air liur yg memercik ketika bini2 anda bercerita. nantikan kemunculannya di pasaran ok...

mama salmi said...

sungguh mencabar dugaan awak ek umi..so sabar k..moga2 Allah permudahkan..sy as exclusife BF support u too ok..

pearl said...

rozaaaaaa.. kesiannya ngko. Aku rasa staf yang marah tuh dengki sbb position ko kot, bukan sbb pasal ko pam tuh. Saje diorang jadikan alasan. Takpe ko boleh bagi alasan pasal staf berenti rehat merokok tuh, boleh pulak.

Tapi tak patut la ada 'insan' kate anak yang minum susu tin, jadi anak lembu! tak patut, tak patut.

Unknown said...

ishh.. melampau nyeee!!!
sgt melampau ok!!!!

hmmm.... mmg tak berhati perut sungguh laaa org2 tuh....
jgn risau kalo kene panggil pun, pastikan ade fakta2 yg nk dijawab...

sian mimi... rasa nye kalo bos sdiri buleh back up lagi ok tu..

umi nuha said...

aku terlps isu ini sbb pegi bercuti lama sgt..anyway mie...yoku ganbatta yo ne....kalu aku kat situ aku lempang je laki tu..ahaks

salzahari said...

kalau sal tmpt mimi pun, mengamuk! bodoh punya org...yg laki2 tu kot la benak, tp yg pompuan aka seorg ibu pun mengong sekali mmg rasa nak sepak je sedas!