The Making of Strawberry Shortcake~

Sunday, March 1, 2009

*Gambar ihsan Mr. google (image)*


Actually this cake memang menjadi kegemaran both aku n Mr. hubby since blajar kat Japan...Selalu beli kat 'Cozy Corner' tapi dalam bentuk slice ajela...(Oja, ada lagi tak Cozy Corner?!:P)...tak pernah beli sebijik...Bila balik M'sia nih dah jadi kurang makan...selalu beli kat Jusco ajelah yang betul2 memenuhi citarasa..

Di atas permintaan Mr. Hubby yang teringin atau dgn kata lain sebenarnya mencabar aku la tu...so came out with this homemade Strawberry Shortcake...Rasa dia OK!buleh tahan sedap:) tapi still tak puas hati part whipping cream tuh sebab pakai yang instant je....next time kena try buat sendiri...

OK resipi nya seperti di bawah, buat rujukan aku di masa akn dtg n untuk kawan2 yang nak mencuba*wink*.Tak tau nak kata sumber dari mana sebab cilok sana cilok sini n improvise

Bahan2
Buah Strawberry
Whipping Cream

Bahan2 untuk kek
6biji telur
3/4 cawan gula halus (resipi asal 1cawan, ikut kesukaan manis anda)
satu sudu perahan lemon
5sudu tepung gandum
2sudu tepung jagung
5 sudu minyak sayuran


Cara2
Potong nipis buah strawberry untuk jadi lapisan sebelah dalam dan perapkan dengan gula selama beberapa jam....Untuk Strawberry hiasan atas tuh aku belah dah perap juga..almaklumlah strawberry kat M'sia nih masam belaka...

Untuk cake
1)Panaskan oven suhu 160degree
2) Pukul telur dan gula sampai kembang dan putih (this is the key point, kalu tak kek jadi bingka...hehehe
3) Adunan sudah kembang, masukkan perahan lemon dan tepung sdikit demi sedikit dan teruskan pukulan..
4) Kemudian masukkan minyak sayuran
5) lenserkan loyang, tuangkan adunan dan bakar selama 25min~30min
6) Biarkan sejuk dan belah dua kek tersebut setelah kek sejuk
5)Sapukan whipping cream kat lapisan pertama and kemudian susunkan strawberry yang telah dipotong nipis tuh...
6) Sapukan whipping cream lagi kemudian letakkan lapisan atas di lapisan yang telah diletakkan strawberry.
7) Sapuka whipping cream dikeseluruhan kek, dan susunkan strawberry mengikut citarasa anda..
hasilnya....


Sungguh comot okeh!!kekeke..InsyaAllah aku akan try buat lagi skali n update again*wink*Next month birthday hubby, target nak buat Kek buah pulak!=D

16 comments:

Rizza said...

sedap nampak...

faisyura said...

merahnyeee stroberi tuu... sexy sungguh di atas kek ko... tergoda untuk di makan.. heheh... pindah kl la roza... kekeke.. jd jiran aku.. ;P

necchan said...

tera ko buat kek ni mie. harus kucuba di lain kali. tp lps ada handmixer sendiri lah, tak cukup tenaga aku nk pukul sampai kembang. fail sokmo! haha. sudahnya kek ku itu nk bagi org makan pon malu..hihihi..

Shada said...

mimi....bagus la suka mencuba.

saya bab membuat kek ni...alamak memang hancus.

siti noriza saleh said...

mimi, siti nak ...nak...nak...nak sikit...bestnyer.....ct mmg giler kek..tapi, ......aku makin gemuk...hu hu hu..

Mummy Dasy said...

Mimi... xpe mencuba lama² jadi ah tu... yg penting strawberry tu menggoda okeh..

lia said...

aiiisss... baru nk diet hari ni... tp harus p cari kek strawbery lak jap g sbb udah tergoda he3...

Opie said...

macam best je...nak try jugak la...nyum nyum

mamaDhea said...

kijammmmm!! ;P

nasib bek laa aku bkn peminat tegar Stoberi.. ahaks..

Zuraimah Ismail said...

waaa tergoda youuuuuuuuu....tapi kalo mkn strawberri jek lagi best kut..ehehehe

mirah said...

so tempting nampaknya tuh..

Nur said...

alamak..tensi okeh!telan air liur tengok..mmg kijammmm....

~Umi.Sufira~ said...

Rizza--> Rasa buleh tahan tapi rupa dia hancuss!!kekeke..

Baid--> Stroberi b*gel atas tuh memanglah seksi...lenkali aku pakaikan half baju coklat ek!keke..nampak je merah tapi rasa dia masam..:P

Oja--> Mixer ni pon aku pinjam mak aku punya..kehkehkeh...nantilah kot aku pindah umah kenalah beli mixer sendiri...Nanti try buat gak tau!jgn lupa habaq mai comel ke tak keknya:)

~Umi.Sufira~ said...

Shais--> Kekeke..Shais terlalu terror part menjahit...mimi lak rasa kagum ngan kehebatan jahitan Shais:)


Siti--> Takpe2..kek nih tak menggemukkan sgtla..cuma telur 6 biji je...:Pkekeke...

Mummy Dasy--> Tulah nak kena try buat banyak kali..nanti kalu jadi cantik mimi habaq sini:)

~Umi.Sufira~ said...

Lia--> Carik jgn tak cari..takut kempunan nanti:P

Opie--> Rasa buleh tahan!kalu Opie try nanti tayang kat blog yek!

Sha--> Kahkahkah..kijam kah aku? kira orait lagilah tak minat sgt strawberi:P

~Umi.Sufira~ said...

CT--> makan stroberi aje masam sikitla..dah rendam ngan gula baru rasa nuetral sikit..kekeke..

Mirah--> R u tempted?hihihi

Nur--> Sungguhkah? Sila dapatkan di kedai2 berhampiran..kekeke...