Terlebih 'English'?

Thursday, January 22, 2009

Di satu petang yang tenang ketika aku baru pulang dari kerja dan dengan bersemangatnya meluru memeriksa bag sekolah syaura, aku telah terjumpa buku latihan ini...

Owh ini adalah buku latihan ejaan syaura di mana setiap kali teacher sebutkan sesuatu perkataan, anak muridnya kena tulis kat dalam buku mengikut perkataan yang telah teacher sebutkan....ada dua buku, satu untuk english, satu untuk bahasa melayu...yang aku dok tayang kat atas nih adalah versi bahasa melayu...terus aku selak ke muka surat pertama...di mana aku agak terdiam sambil menggaru kepala yang tak gatal..kemudian barulah aku tersenyum.....tengoklah apa yang anak dara aku nih dah buat ngan spelling dia...



.



.



.



.




Perasankah anda dengan perkataan pertama aka nombor 1 itu...kompem teacher sebut MATA...tapi anak aku tulis EYES...Terlebih tengok channel 613 kah? kehkehkeh....Terus aku uji dia..

"Kakak cuba eja MATA" soal aku

"M.A.T.A mata" jawabnya

"Abis, nape akak eja E.Y.E.S?" tanya aku balik

""Eyes kan mata ummi..." jawapannya...

Apa mau reply??kekeke... Terus terlintas kat kepala aku..tabahnya seorang guru..syabas guru2!!

19 comments:

Nani~~{@ said...

comel..ni msti kes syaura trlebih thinkin out of box nie=)

sayangibu said...

hahahhaaa...biasa jumpe situasi gitu kat skolah...mimi gtau laa syaura, eyes tu in english, kalo in malay kita sebut mata...kalo syaura kompius gak, xpe nanti cikgu syaura leh explain lagi...;)

Anonymous said...

Xpe lama2 dia faham, at least dia tau eyes tu mata.

Hernee Nazir said...

hahaha..lwk la syaura nie.. syabas gak kt ummi die yg sbr mngajar syaura..hehe

mamaDhea said...

haa.. cuba ikut method intan.. dia kan che'gu.. ngee ;)

lia said...

kesimpulannyer...syaura budak bijak... pandai dia...

Mama Liena said...

cantik tulisan syaura ..senang baca ..akak tgk buku ica gak ..memula tu ikut standard ( kalau ikut titik ) ..kot buat sendiri ..kena pepandai tafsir ape die tulis ...kekeekekekek

Mommy Harith Hannah said...

Kalu ko aja nihongo skali mi, lagi konran agaknya si Syaura yer...

baguslaa, multi-language... :)

MS said...

HA HA bijak-bijak

~Umi.Sufira~ said...

Nani--> Iyerlah, maybe terover pikir sampai di luar 'kotak':P

Sayangibu--> Owh akan saya usahakan bagi explanation macam itu kepadanya..nanti saya monitor next spelling camne lak...

Mummy Dasy--> Betullah tu! At least dia tau eyes tuh mata kan..siap plural lagi tuh dia bagi..kekeke..

~Umi.Sufira~ said...

Hernee--> Bukan takat sabar je..BANYAK2 bersabar tuh:P

Sha--> Ni nak ikut method Intan lah nih...then nak monitor next spelling lak..

Lia--> Amin..(sambil menadah tangan mengaminkan kata2 Lia itu)..

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena--> Tuh k.lina tengok suma dok tersusun elok..belum tengok dia tulis terbalik..kompem k.lina tarik balik kata2 itu..kekeke:P

Aru--> Betullah kot! mau nya dia tulis "ME"..kekeke..dia dok pening bawak dua bahasa...kat skolah pon teacher speaking english..tuh yang fenin kot..

Mamaadib--> Amin (sambil menadah tangan mengaminkan kata2 Mamaadib)

Opie said...

budak2 mmg lurus...mesti cegu die gelak sakan tgk homework syaura...heheheh

Mrs Azarol said...

bijak anak ummi :)
cute betul

~Umi.Sufira~ said...

Opie--> Ini bukan homework, ini direct spelling test..ngee...

Mrs Azarol--> Amin~=D

Anonymous said...

hehehe.. kalo gitu, kena ajar dia bezakan bahasa melayu & english...
anyway, dia memang pintar!

~Umi.Sufira~ said...

Afkarz--> Ye itulah yang sedang diusahakan...=D

Ina Hashim said...

wah terernya dia..baru 6 thn dah pandai mengeja

~Umi.Sufira~ said...

K.Ina--> Alhamdulillah...