Kek Gula Hangus Sufira*UPDATE*

Wednesday, January 28, 2009

Sape suka kek nih? angkat tangan..hehehe...Ingatkan POST INI yang terakhir sblom 28hb ni, tapinya teringat pulak nak buat KEK GULA HANGUS SUFIRA (again suka2 je aku letak nama*wink*) sebagai buah tangan untuk MIL..kek ni tak suma orang suka kot...tak seperti kek coklat feveret kepada suma orang..eheh! So Alhamdulillah niat suci murni aku nak bawak kek nih balik kampung tercapai sebab kek ini menjadi(tang sarangnya jek yang tak brapa lawa)...Again enjoy the Piccas ye kawan2...Pada yang mengandung and asyik dihidangkan ngan jamuan mata ajer sori yek! Bolehla dapatkan di kedai sekiranya terigin..hihi...



Resipi mcm biasa atas permintaan..(tupon klau ada) sebab kalu ada permintaan baru semanagt nak taip..kerana ianya bukan copy paste tetapi di taip dari buku resipi wasiat Umi Sufira*wink*

P/S: Sejak penjualan kek batik aku yang INI, aku telah mendapat 2 lagi tempahan selepas raya cina..ada jugak orang nak beli KEK BATIK SUFIRA yang tak seberapa adanya tuh..isk sungguh terharu!

Update with RECIPE. Aku ada dua resipi..dua dua aku pernah try.....aku update yang senang aje OK...
Resipi bawah ni senang je, pakai bekas yang kecik sikit pon OK sebab adunan tak banyak..
4 biji telur
2 cwn tepung
1 sudu soda bikarbonat
1 cwn susu pekat (aku buat tak brapa manis harituh, kalu mau manis buleh tambah kuantitinya kot)
1 cwn minyak masak
1 cwn gula dihanguskan dgn satu cwn air

Sediakan gula hangus...masak gula dalam kuali panas...sampai cair dan berwarna kehitaman tuang air satu cawan...dan kacau sampai rata..tunggu air gula hangus sejuk baru start baking okiee...

Cara2nya..pukul telur sampai kembang....lepastuh masukkan susu pekat, minyak masak, dan gula hangus....akhir sekali tepung yang telah di ayak ngan soda bikarbonat...oleh kerana tepung yang dikacau tak rata agak berketul..aku tapis dulu sebelum masuk dalam acuan membakar..BTW, some tips..katanya kalu nak jadik sarangnya cantik, perap adunan 3-4 jam..

Bakar atau kukus selama 1 jam...

Okeh bulehla cuba~

15 comments:

Nani~~{@ said...

mimi=)
..sudila kiranya share recipe kek gula hangus ni ye..many thanx!
look yummyliciousla

Anonymous said...

salam ziarah.. ye ye saya pun suka kek gula hangus hehehe

siti noriza saleh said...

mimi>>>>siti nak gak resepi kek ni...mlm tadi buat kek coklat,...tapi sorry eah tak der tu mimi, coz buat khas tu jamuan kat kilang hubby...he he he..

Anonymous said...

Mimi,rajin tul buat2 kuih ni, mummy pun nak resepi fav. ni.

Mommy Harith Hannah said...

Rajin btol siap buat buah tangan...

Korang dah balek kg Yot ke blom nie mi?

p/s : Aku dah dpt "aura" ko laa mi... arini aku buat kek buah plak... LOL

~ As ~ said...

kitorang kat sabah pggil kuih sarang semut...

Ana said...

nk resepi..ana suka sgt kek nie..tp susah nk dpt kann..bila time puasa jek bnyk kt gerai ramadhan..time skrg2 cam nia mana nk jmp..

Shada said...

sedap dan menarik...
dah boleh bukak bisnes nie.

Hernee Nazir said...

wow wee..sdapnye..mimi jgn lupe share resepi nye yek..

Anonymous said...

roza.. aku dah try resepi kek batik ngko, dulu penah wat, tapi tak letak nestum etc.. tapi hancur sikit biskutnye.. tapi ok la.. tekak pun layan... tapi imran makan sikit je muntah, anak ngko camtuh ke? rasanya perut dia takleh terima milo, nestum and susu pekat lagi.. but if makan nasi, ayam etc, ok je perut dia.. heran aku.. hehe

~Umi.Sufira~ said...

Nani--> Akan di hapdet~=D

Mama Mya--> Tulah kek nih tak suma org suka kan~anyway, thanx for dropped by=D

Siti--> Abaikanlah 'mintak2 ayam' ku itu..(versi ajak2 ayam)..kekeke..:P

Mummy Dasy--> Noted!=D

Aru--> Malam wat entry pagi dah balik kampung...BTW, oishisou nya kek buah ko tuh~yummy!

~Umi.Sufira~ said...

As--> Kalu kuih sarang semut tuh, aku panggil untuk kuih raya aku..kekeke...lain tempat lain namanya ek...

Ana--> Eh, iye ke? kat tempat jual kuih kat Johor nih selalu ada jek..kekeke..takpe2 nanti leh try buat sendiri..

Shais--> Entha bilalah tuh~kekeke..

Hernee--> Noted!

~Umi.Sufira~ said...

Wani--> Ko pakai biskut marie brand apa? kalu pakai brand T*GER memang senang hancur sikit biskutnya...anak aku Syaura makan takde lak muntah..Sufia, aku tak bagi makan beria lagi sekadar suap sikit2 bagi rasa..benda nih memang muak sikit wani, ada butter lagi susu lagi..tu yang imran muntah kot..kekeke..lenkali imran takmo makanla..tengok aje..buleh?kekeke..

cysev3n said...

kebetulan plak my SIL buat kek ni last week.. kekekeke.. note tu, my SIL.. not moi.. aku mmg tukang makan yg berkakilebar!

~Umi.Sufira~ said...

Cik Yan--> Kahkahkah..kalu makan orang lain buat memnag sedap..lagi kalu makan ramai2...bawak gi umah PIL pon sekali hadap habis..kekeke...