Sayalah Penyumbang Tenaga

Tuesday, May 12, 2009

Sabtu ngan ahad lepas saya tolong abi saya cat rumah...kan ke tangan umi saya sakit...jadiknya umi saya cuma baring ngan tido...saya ngan abi aje yang cat...adik cuma panjat tangga, masuk bilik air main paip.. keluar lagi...sampai penat umi saya jaga adik takut adik jatuh kat tangga...Bahaya betul adik saya nih...

Nasib baik saya tolong abi..kalau tak kesian abi saya penat sorang2...dahla abi saya kurus kering ...Not bad jugak saya catkan..tapi abi saya kata pakai cat ni susah nak rata...abi saya nak carik cat lain pulak lepas ni...Cat apa ye yang buleh senang nak rata? Saya pun taktau...uncle auntie tau tak?


Camera nih kabur pulak...Ni mesti sebab adik saya pegang lense camera nih lepas makan mangga...Aah umi saya siap bawak tikar, kipas angin, tilam kecil untuk umi saya tido adik saya baring....buah mangga, goreng pisang...Abi saya sibuk cat umi saya sibuk makan...macamla umi saya yang penat...takpelah layan ajelah gambar kabur ni eh....

Mmmm masih banyak lagi dinding yang kena cat..Nantilah minggu depan saya tolong abi saya cat lagi....Harap2 abi belikan saya Aiskrim kat IOI tu...bila saya tolong cat....sedap aiskrim tu..jadilah kan...saya kan penyumbang tenaga;)

Love,

Syaura

25 comments:

IntanSham said...

Wahh syaura..umi buat sesi piknik pulak yer kat umah baru..hahahahaa... btw, gtau umi..auntie intan pun juara kepoci kat blog umi nih tawww

Mummy Dasy said...

Umi syaura cbuk makan hehehe... cantik color tu...ijau ke

faisyura said...

syaura... alang2 tgh cat umah tu cat je sekali tng umi yg sakit tu.. hahah ;P makan buleh ye.. cat taleh.. ngelat la umi syaura ni.. ;P

lia said...

wah.... da nk masuk umah baru la ni ya? bila mau bagi kami follow smula blog umah mimi 2?

siti noriza saleh said...

wah wah...anak dara dah rajin menolong lah.........bagus bagus...lpas ni bljar lipat kain lak erk....

NM said...

bestnye nk masuk umah sendirik! sya kene tunggu lagi 5tahun ler gamaknye..huhu

~ As ~ said...

wah wah...syaura dah pndai update blog umi ye....keh keh keh..

Nur said...

wahh..ngecat yer!kitorang dulu cat umah sampai muak, hubby sampai tobat nk ngecat dah..

tips utk cat:
kalu dinding x rata, jgn pakai glossy finish, try pakai semi gloss finish, so x delaa nampak sgt..tp kalu da beli cat hentam jelaaa..lg pun bkn murah2 ye dak!

catlaaa di siang hari..dulu kitorang bantai cat dulu dlm gelap malam2,hasilnya berbalam2 ler cat tu hehehe
nk lg cantik, kena buat triple coat. tp kitorang wat double pun okey jer..sakit pinggang dah!

kalu tempat yg senang kotor & nk senang jaga (ruang tamu) baik pilih cat yg jenis bancuh..i use that one. warna pun lg byk yg menarik..

kalu boleh jgn campur cat dgn air..kalu pekat sgt, campur sikit jer..tp kena buat dlm bekas besar & kacau rata2..

ish mcm entry laks..ampun!
Gud luck dear!

Diver Mom said...

wah.. rajinnya mengecat.. nak raya eh..?

www.my-alia.com

Ealyie said...

Ke hadapan Syaura sayang..
Untie amat2 berharap memiliki anak yg sudah pandai mengecat kayak kamu.. tapi setakat ini Iris Yusuf nan satu itu tidak berdaya utk mengecat seperti kamu.
Kiranya, tgn umi mu sudah sembuh.. dapatlah kiranya Syaura tolong untie mengecat juga yea.. muhahahaha.. Untie ni pon nama je dok umah baru, ye rumah baru yg tidak bercat langsung sepertimana yg dapat Syaura perhatikan tempoh hari... wink! wink!

Yang mengharap,
Untie Ealyie

p/s: pecah kaca pecah gelas,
sudah baca harap balassssss..;p

::Umi Sufira:: said...

Intan--> wakakaka..memang umi piknik sakan taww auntie...takpe umi kita juara kepochi kat banyak blog..ngee..;P

Mummy Dasy--> Kaler tuh ijau kot...nak tau lebih jelas kenalah datang umah nanti;P

Baid--> Alah auntie nih jeles la tuh...takpe umi kita biar rehat je..kesian dia sakit...kekekeke..;P

::Umi Sufira:: said...

Lia--> Lama lagi kot....ada nak renovate sikit nak naik dinding antara living room ngan dapur..blog tu udah ditutup sama sekali;P

Siti--> Tang mengecat dia suka la..ala2 kaler colouring book gamaknya..lipat kain!dowh...bilalah agaknya;P

Mama-qaisara--> Alah takpe slow2..saya ni pun dok slow2 aje..no rushing;)

::Umi Sufira:: said...

As--> Of course ler..ini sekarang zaman IT..Syaura pon dah pandai taww!ngee..;P


Kak Nur--> Wah inilah tips yang ditunggu2...hihihi...itulah kak tengok hubby cat pon kesian..dah la saya takleh tolong..tapi nak hire contract mahal..better buat sendiri...Itulah lepas nih nak try pakai cat brand lain kot...Ala yang dah terbeli ni pun baru cover brapa dinding je...nak kena beli lagi...mesti nak follow tip2 Kak Nur bagi nih..thanks akk for the tips! takpelah komen panjang pun..sharing is caring kan?!:)

::Umi Sufira:: said...

Zuhaini--> Buleh la kira untuk raya skali:)

Auntie Ealyie ku sayang,
Walaupun saya sepertinya pandai mengecat, tapi abi saya banyak kali kena cat balik tempat yang saya cat itu...oleh kerana minat saya yang mendalam, abi saya rela paksakan juga activity ini saya buat...

Tapi..kalu auntie nak juga saya cat umah auntie nanti saya keluarkan quotation yer....dan dinding rumah auntie bakal menjadi lukisan abstrak yang tidak bisa didapati di tempat2 lain...buleh kan?=D

mamaDhea said...

amboi syaura.. enjoy sakan dia yer.. ;)

p/s utk mak syaura ;P : beb, bila nak masuk rumah baru? mesti tak sabar je rasa kannn.. huhu.. jeles mak nyah!

::Umi Sufira:: said...

Sha--> Excited betul dia! Sampai tarik muka bila kitaorang kata takyah tolong cat!;P

Nak masuk rumah baru lambat lagi kot Sha..ada nak renovate sikit...belum jumpa contractor yang sesuai lg...

Ana said...

wahhh..rajin syaura ekk..sayang kt umi ekk tlg umi buat keje..hehehe..gud girl betul dia nie..kakak yg baik..sejuk perot mimi ekk..

~Umi.Sufira~ said...

Ana--> Rajin je tapi tak membantu!buleh? kekeke..sebab semua tempat yang dia cat abi dia kena cat balik;P

Unknown said...

heheheh...
syaura ghajin(nnt tlg abi bnykkkan kerja lagi tau)..
umi tak ghajin(alasan je tu tgn sakit..:p)..:P..
adik nyibuk(dah abis tawaf satu umah lum dik?)..
hehehhehe...
abi thumb up(kena puji bnyk ni..nnt lagi gahjiin buat kerja..)!!heheheh...
good luck cat rumah!!kami takdak rumah utk dicat...:p

~Umi.Sufira~ said...

K.Aja--> Gelak giler baca komen kak aja ni ooii!!kahkahkah..syaura rajin buat abi kena lagi rajin eh?! betul jugak tu....
Eh memang betul tgn sakit tau....(tapi makan buleh)...adik memang jenuh tawaf satu rumah..

BTW, ala tak lama lagi adalah rumah untuk di cat tuh k.aja kan:)

Nur said...

mimi..utk ruang tamu u pakai cat bancuh sbb warnanya menarik utk wat feature wall. lgpun di senang nk basuh..tp a bit tricky nk cat..akak beli dlm 1 liter RM35, jenis PAR

Hernee Nazir said...

syaura pndainye mngecat ek..klau tau ari tu auntie upah syaura je cat umah..hehehe

~Umi.Sufira~ said...

Kak Nur, oh akak pakai jenis PAR eh? nanti next time nak beli cat lagi mimi survey brand akak guna nih..BTW, tahnks for teh tips! Sgt membantu:)

Hernee--> Tulah auntie hernee ni..taknak tanya Syaura dulu...kikiki...

Fiza Rahman said...

Bestnya Mimi, nak masuk umah baru dah :)

Rajin nya anak dara ni, nanti bley tolong cat umah auntie plak, upahnya aiskrim :)

~Umi.Sufira~ said...

Fiza--> belum lagi...dok ngah in progress lagi..cat, wiring bla bla..

Buleh2 tapi kalau dinding jadi lukisan abstrak auntie jgn marah eh!:)