Psstt..Nak tau tak...

Wednesday, May 13, 2009

...aku tengah mengalami krisis memerunduman susu tahap gaban alaf ini....Walaupun aku masih mengekalkan 3 kali sesi perahan di tempat kerja tapi hasilnya adalah amat tidak memberangsangkan..di mana petang semalam adalah hasil perahan paling sikit yang aku pernah dapati sejak berkecimpung di arena ini....

Nak tau berapa? Cuma 2.5oz saje EBM pada sesi ketiga...walaupun aku seakan2 tak percaya...sambil tunggu lagi and perah lagi..dan tunggu lagi..nampak gaya itulah saje seadanya 2.5oz full stop. Total 11.5oz only untuk one day.... Hohho...aku sangat2 merindukan zaman2 setahun yang lalu di mana sehari aku buleh dapat 15-16oz sehari....tak payah tunggu lama2..tak payah pump beria2 pon....isk isk..sadis kan? Adakah aku harus telan hakikat yang mana ini adalah senario biasa bagi ibu2 bekerja yang fully breastfeeding ni? ke aku sorang aje..? huwaaa!!!

Tiba2 aku rasa oh kenapalah masih terlalu panjang nak capai target 2 tahun itu....walaupon cuma lagi 2 minggu nak capai target tahap ketiga iaitu 18months...tapi 6 bulan selepas itu sepertinya sayup2 jauh nun di sana.......Aku sepertinya mula berangan2 pagi tadi, nanti bila sufia dah 2tahun, siang nak bagi FM je tak payah perah2 dah...malam ngempeng lagi......tapi tempoh 194hari lagi nak capai 2thn itu oh di mana kau.....Come on mimi! Ke mana semangat mu menghilang? isk isk isk..;(

23 comments:

siti noriza saleh said...

apa kata mimi pregnant lagi?..cnfirm susu tu ada bertmbh bayk....he he he....

takpelh mimi...kalau tak smpt capai 24 bulan, dpt campai 20 buln dah kira berjaya ssgt....kagum ngan smngt mimi.....teruskan usaha tau....good luck

Ealyie said...

ah ah ah.. aku pon baru nak tanya soklan cepu gangsa tu jugakkkk....;p Mana la tau kot2 kan..kan..kan..

By the way beb, aku rasa semua ibu2 yg bekerja n bf akan merasa & melalui beberapa kali ssat getir seperti itu. KU da merasainya, cuma kita la tabah tak tabah, sabar atau tidak sabar dan apa yang penting is semangat..& USAHA. KO try la mcm selalu boost up balik milk supply. thru food or supplement intake..

p/s: aku harap kau tabah & terus bersemangat, tak lama lagi je tu beb..;)

Nieza Ishak said...

boleh lagik mimi,
jangan putus harap ..
try buat power pumping ... sikit2 lama2 jadik bukit ...


sufia beruntung smp 18bulan tauuu .. jgn patah semangat ... boleh buattttttt ....

IntanSham said...

beb..aku kan ckp ngan ko aritu psl supply aku merudum gak kan?? minggu lps aku pumping gilors2, pastu buat power-pumping then 3 hari aku stop mkn fenugreek sbb supply dah habis,x p beli lg. pastu semlm aku start blk mkn fenugreek + oats.. Alhamdulillah supply dah up blk..
Aku rasa ko try laa beb fenugreek
then agak2 mcm immune,stopkan kejap,pastu on blk...

~ As ~ said...

nnt bila sufia dah 2 tahun.... ko rindu saat2 dia sebelum 2 tahun tu...

mamaDhea said...

aku pon sedang melaluinya mimi, sejak2 dia dtg balik nih.. huhu.. but, I'll keep on pumping.. pumping session pon aku up balik mcm seblm ni..

sedey tu sedey jugak.. tp seboleh2nye aku ignorekan aje.. lets just try our best ok! ;)

ilhans family said...

nak bagi semangat jugakk..
keep on pumping hingga ketitisan yg terakhir..tagline yg dipegang teguh oleh semua mommies yg BF..hehee

dah nak sampai 18bln..dah beruntung sgt sufia kann...

lia said...

mimi... kena kuat semangat bila susu merundum ni.. pk apa pon amaun ebm yg dpt, Allah lebih mengetahui utk anak kt dan insyaAllah cukup utk anak...

cheer up girl..

mirah said...

ya mimi, kena kuat semnagat tau!
mirah baru2 ni pun merudum juga tp try mkn fenugreek, mcm ada juga kesan walaupun tak bertambah byk sgt pun tp ok lah.
InsyaAllah boleh tu smpi 2 thn..

Unknown said...

haah la roza. try la fenugreek. aku amik fenugreek dan minum air rosell. alhamdulillah. tak semeriah dulu tapi takle sesikit hari tu.

My_Aqeelah said...

haah mimi...teruskan usaha tabahkan hati. aku pun dah memang merasa saat2 macam mu. ni sekarang pun dah nak melanda balik...stok dlm petis ais tinggal sebotol aje 4oz. dah la jumaat & sabtu ni aku kena monitor team building kat lumut (nasib baik kat kpg aku so anak stay kat umah mak la). tabah kan hati mimi!!

Ina Hashim said...

preggie tak????

Diver Mom said...

siannya.. try la makan supplement.. kot2 ok.. :)

Puteri Satu said...

salam kenal dari akak n family

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Biasanya kalu pregnant hormon berubah, susu makin sikit..silap2 hb kena stop BF terus..;P
Thanks utk kata2 semangat itu:)

Ealyie--> Owh InsyaAllah tidak..kekeke.. Yer aku rasa kena makan balik pape milk booster nyah..aku laa ni langsung tak makan pape milk booster even air horlicks pon da tak minum..thanks eh atas kata2 semangat mu!:)

Nieza--> Thanks a lot..Power pumping? Alah tu yang lomah tuh!kekeke...tulah nak capai 2 tahun ni..fuh..dugaan betul!ngee..;P

~Umi.Sufira~ said...

Intan--> Beb banyak2 milk booster fenugreek aku blom try..nanti kalu aku nak beli aku roger2 ko buleh? power pumping aku tak larat la beb..hai..

As--> Itu sudah pasti tapi nak capai ke usia 2 tahun tu la sayup2 rasanya..

Sha--> hahaha..si dia? kalau si dia datang lagi kronik ko...sabar aje..yelah nanti aku cuba ignore kan..karang lagi tension lagi kurang kan...

~Umi.Sufira~ said...

Ilhans family--> Owh trima kasih! TAG line itu akan ku pegang..hingga ke titisan yang terakhir! Semangat sudah mari..:)

Lia--> Thanks..sebenarnya apa sangat la dugaan mimi ni nak banding lia kan..papepun kita sama2 tawakkal OK..;)

Mirah--> Ramai juga yang dah try fenugreek eh..rata 2 berjaya lak tuh...InsyaAllah mirah kita sama2 berjaya sampai 2thn;)

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> betullah beb! Jadi risau gila kalu sikit sgt dapatnya...ada gak aku terbaca air rossel ko tuh! Air longan aku dah tak jalan da beb!

Naz--> Ingatkan aku punya stok dah sikit gila rupanya ko pun sama eh! Wah nak kena pegi Lumut lagi eh..Jom kita sama2 tabahkan hati n berusaha..kekeke..

K.Ina--> Mungkin tidak....;P

~Umi.Sufira~ said...

zuhaini--> Thanks for the advice;)

PuteriSatu--> Salam kenal kembali! Thansk for dropping by!;)

Anonymous said...

beb..cobak hingga ke titisan terakhir!

~Umi.Sufira~ said...

Beb, ku tengah cobak la ni...;P

Unknown said...

cobak ko cobak!!ganbarre!!

~Umi.Sufira~ said...

Kan ku cobak!!akakaka..lawak ah K.Aja!;P