Cuci Mari Mencuci

Friday, May 15, 2009

Alhamdulillah sakit di tangan aku semakin lega...takde denyut2 dah..maybe kesan painkiller dan antibiotic yang doctor bagi..and rawatan kopek mngopek semalam beserta ubat sapu yang sepatutnya...Thanks a lot to kawan2 yang sangat prihatin dan sama2 menggigil lutut macam aku juga ketika membaca entry yang ini... Memang sakit beb ketika acara kopek mengopek itu...Sebenarnya seperti tekaan Kak Nur, memang betul luka kat tangan aku nih dah kena infections..sebab tuh jadik menyanyar sebelah dalam..nampak je luar dah kering...

So dikesempatan ini aku nak share tips untuk orang yang terkena luka yang besar dan dalam lagi2 kalau sudah menanah seperti aku...

1) Dapatkan rawatan doktor..jangan jadi macam aku ni....konon2 lepas habis makan antibiotic luka cepat baik..and takde buat rawatan susulan lagi...

2) Sewaktu luka itu masih basah (belum ada kulit lagi), jangan biarkan ianya terbuka pada open air, kuman2 senang je nak hinggap kat luka tu....kalau kuping dah mula cover kawasan luka, bulehla nak bukak balutan kan...

3) Jaga pemakanan semasa dalam tempoh luka baru nak baik especially telur..walaupon kat hospital pun diaorang kadang hidang selamba je kan..sebab pada pengalaman aku nih, kalau makan benda yang gatal2 memang luka tuh lagi gatal...huwaa..macam nak garu je...

4) Kalau nak cuba rawatan tradisional, pikir agak2 logik juga adakah ianya memudaratkan..sebab orang suruh aku pakai biji kani yang diparut pada bontot pasu..aku nih follow ajelah..memang kuping cepat je cover bahagian yang luka tuh..tapi startla berdenyut2 sakit tau...aku fikir2 balik, bersih ke pasu yang digunakan tu..ntah2 sebab pakai parutan biji kani tu yang makin teruk sakit tgn aku..(takut pasu tu tak bersih kan walaupon dah basuh sebelum guna)

BTW, itu ada tips yang tak seberapa..kalau tak digunakan sekarang mana tau akan digunakan bila2 nanti....So mulai hari ini bermulalah episod HARI HARI PEGI CUCI aku ke klinik..hmm..sebab doktor kata "kalau awak tak datang cuci nanti jadi macam harituh lagi...."..
I follow je lah...walaupon saat di cuci tu MENYAKITKANNN!!!! huhu...frankly speaking kulit masih TIADA di kawasan itu..hihihi...

Kawan2 doakan tangan aku cepat sembuh eh!:)

13 comments:

Nur Syazwani Mustafa said...

eiii mmg penah rasa sume kesakitan mcm ni...baca pun mcm ngeri2 je....eiiii...ngilu...dressing mmg gila pnya sakit la....adoii...x blh ingt....

Mommy Harith Hannah said...

Owh, been there (daily dressing)...

Nyampah kalau kena tunggu turn time ramai org... Bawak novel laa mi... Get well soon! =)

Nur said...

akak psl dressing ni mmg fobia. kecik2 dulu selalu luka kt lutut..mak akak dulu nurse,dia heret akak g tempat keje dia pastu wat dressing...eiii..mmg sakit!!sabar yer,...jgn lupa mkn antibiotik sampai habis taww!!:)

er..mkn gamat pun org kata x elok sgt sbb nanti dia kering kat luar jer, dlm x sembuh lg..ntahlaa..*shrug*

~Umi.Sufira~ said...

Syazwani--> (Nak panggil apa eh?)..Ohh pernah kena jugak eh?! Sakit lagi menyakitkan kan kan..:P

Aru--> Oh perkataan paling sesuai..'daily dressing'..;P..itulah hopefully tak terkena time ramai orang ler..

~Umi.Sufira~ said...

Kak Nur--> Owh..kecik2 dulu nakal eh..?kekeke...yerla kak kulit takde wat dressing.. adoiila...perit tak peritnya..;P

BTW, Thanks for the tips:)

JaNnAh said...

mimi ko mmg berkorban sungguh utk adik tersayang... cepat sembuh!!

~Umi.Sufira~ said...

Jannah--> Kira kenangan 'manis' sempena perkahwinan dia lah ni..ekekeke..:)

cysev3n said...

ampun mak tak komen entry2 sebegini.. sbb mak seriau!.. ha ha ha.. ni gigihkan jugak la ni TANPA tengok gamba kat bawah tu..

~Umi.Sufira~ said...

Cik Yan--> kahkahkah..mak tau.....memang seriau nyah!;P

Ana said...

ya allah..baca jek dah buleh rasa ngilu..apatah lagi org yg rasa tue kann..ishhhh..sakitnyaaaaaaaa...

Hernee Nazir said...

hadoi..sengsaranya tiap2 ari kna cuci..byk2 bsbr ek Mimi..

IntanSham said...

perghhh...beb...sian ko..semoga cpt2 laaa sembuh ye tgn ko tu

~Umi.Sufira~ said...

Ana--> Yer memang ngilu dan sakit!:P

Hernee--> Itulah tu..kenalah buat bersabar sampai sembuh ni...:)

Intan--> Thanks beb!:)