Masuk Kerja Lewat?

Wednesday, May 27, 2009

1) Berapa kalikah anda masuk kerja lewat dalam sebulan?

a) NEVER
b) Beberapa kali
c) Banyak Kali

2) Apakah kesan daripada kelewatan anda itu

a) Boss anda marah
b) Kena potong gaji
c) Tiada apa2 kesan...

Hihi..aku? Jawapannya 1(b) and 2 (b)...SADIS kan? Yer aku baru dapat pay slip ....dan kerana kelewatan aku yang beberapa kali itu, aku telah dipotong gaji sebanyak RM15.70...bagi aku jumlah itu agak BANYAK TAU!!!huwaaa..yelah kalau ada RM985 campur gaji yang kena potong tuh kompem dah jadi RM1000 kan kan...

Furthermore, nampak gaya boss aku dah mula memantau kelewatan kedatangan anak2 buahnya itu...sebab attendance waktu slot in and slot out memang perlu mendapat tandatangannya supaya itu gaji bisa keluar....bila boss prasan mulalah evaluation for performance akan menurun!Apasallah aku nih..tahun lepas akulah attendance paling cantik mellatops OK...tahun ni...??

Yer aku rasa time menagement aku sejak Syaura mula sekolah pagi tahun ni memang OUT la!
Tapi aku tau juga apa countermeasures nya iaitu
1) Bangun lebih awal
2) Prepare semua2 benda waktu malam
3) Mempercepatkan pergerakan di awal2 pagi (almaklumla pagi2 mata pisat2 so pergerakan pun slow aje)

Haiyak!! Mana satu yang aku nak buat nih..ketiga2kah? aiseh! Tapi yang pasti aku masih belum terlewat ke tempat kerja lagi untuk portion gaji next month ni..Gambatte Mimi!=D

22 comments:

Diver Mom said...

kesiannya... :( saya kesian sangat.. dia potong x bagitau pula tu! :(
kerja makan gaji.. sabar ya!

siti noriza saleh said...

mimi,,,,kat sini pun..lmbt 1 saat pun dia berkira tau.....he he h,,,ko akan lgi kelam kabut bila ada umah sndiri nanti..he he he.....siti mmg selalu sgt masuk lmbt sbb kelam kabut yg amat sgt pg2 tu..kene lak bila kita dah start enjin keta, mia poo poo lak..aduhai....

~Umi.Sufira~ said...

Zuhaini--> Bukan salah dia, salah saya..memang dah tau dari masuk kerja sini lagi kalau dtg lewat emmang kena potong gaji;P

Siti--> Iyer...sini pon sama..1s pon money!Haih nak taknak kenalah impelement countermeasures..tak larat la kalu tetiap bulan asyik potong gaji aje kan..;P

knv said...

waaaa.. sungguh potong gaji?

macamana dia kira tu? actually kalu nak tanya boleh aje. kalau datang lewat dan balik lewat takkan kompeni tak consider?

hmmm...

IntanSham said...

aku kalo lambat, seminit dua jer.. kesannya punch card kaler merah laaa.. waktu punch-in plg lmbt sehingga 7.15.. 7.16 da merah dahhh.. Cikgu x blh dtg lmbt, kesannya bukan hanya pd diri sendiri, tp pd murid2 dan pada cikgu2 lain juga.. jadik, mmg WAJIB punctual soal datang awal...

Ealyie said...

nyah,
aku pon hari2 hokeh LEWAT.. dulu sbb jauh nak anto iris, la ni aku tak tau apasal, tapi sokmo lewat..
Boss aku?? ada dia kisahhh...?? Takde nyah, janji pandai2 la aku cover keje sendiri..
Ko nak tau sape kisah? Laki mak hokehh.. ngalahkan dia lak yg bayo gaji aku..ekekeke..;)

sW33tdARLiNG said...

jawapan kuiz:

1) D - 1-2 kali sahaja
2) C

tapi ada budak opis dalam sebulan ada berapa kali jer dia datang on time, tetaaaaaaaaaaaaap gak tak kena potong gaji..

best keje kat opis aku, meh laa keje.. hahahaha

Nanak said...

hahaa...pernah juga lambat masuk ofis..dlm 4-5minit mcm tu..tapi bila balik, sy akan balik lewat 4-5minit utk cover kelambatan sy itu..heheee..

tp sy tak takut bila lambat sbb setiapkali supervisor sy lambat, dia akn minta kami tlg punch kadnya..oh, saya tak pernah ok..sy baik..heeee

Emma said...

xleh ke kalau masuk lambat, balik pun lambat jugak??

-mama emma-

Mommy Harith Hannah said...

Aku pulak kena potong cuti/time-off. Plg lambat sebelum 8:05 minit.

Sblm 8:15 -> Potong 1/2 jam.
Sblm 8:30 -> Potong 45 min.
Sblm 8:45 -> Potong sejam.
dan seterusnya...

Kalau habis time-off, diorang cut AL, kalau abis gak, potong gaji. Tue yg kalau terlepas densya kol 6:58 tue, hangin satu badan! ;p

hajarus said...

kesiannyer kat k.mimi.. hajar la ni, budak2 opis datang ikut sker ati jer tp xlebih dr kul 10am la... xde kene potong pape pun coz kat site opis ni hanye tinggal kijer2 maintenance jer... tp time apprasal sendiri mau ingat.. Mr.Boss xkan teragak2 untuk bagi rendah... hehehe...

Azure said...

eheh..muka aku pun selaluuuuu lambat masuk opis. tp takde sape lor nak tgk, dah aku sorang je kat opis tu

ku pilih 1.c n 2.c..huhu..terukkkk

Zuraimah Ismail said...

wahhhh kene potong gaji kah??? arghhhh tensen itu macam....

mmg tensi kan nak mengjar masa masuk office...kitorang kat sini pun ada system ala2 punch card..kalo lambat nanti die anta emel ke bos...huhuhu

chaiyo Mimi...chaiyo suma...mai la bangun awal beramai2...:)

~Umi.Sufira~ said...

KNV--> Sungguh Kak Non tarak tipu punya!!;P

Itulah kan best kalau macam gitu:P

Intan--> wajib punctual beb??alahai kalau macam aku nih manjang merah la punch card aku gamaknya;P

Ealyie--> Nyah, kalu ko jadik cikgu dah merah menyala ko punya punch card tuh..kekekeke=D

yOrTs said...

ha... kesannya yg jadi driver la susah. "bang... cepat la bang, nanti suzuki sound... kang kena potong gaji lg blablabla" . yang pressure org yg masuk keje kul 9.00 ni... bula dah hantar, dah melangut tak tau nak buat apa. terpaksa la ngeteh sepam

cts said...

sejak kerja tmpt br..belum pernah lewat..hehe..kat company lama dulu, kadang2 lewat gak dlm seminit or lebih..tp Company tak la potong gaji..hehe

faisyura said...

wahlaa kene potong gaji ke kalo lmbt.. kalo ofis aku buat sistem ni alamat benkrap le aku tiap2 bulan.. hoho yg keje kt umah ni pun aku taleh nk punctual sgt kol 6 pagi tu... mcm ulat bulu nk bgn.. lagila dtg ofis... paling awal aku bleh smpi pon kol 10. hohoho.. sungguh tak morning person! ;P

Hernee Nazir said...

ler siannye Mimi.. ptutnye bgtau la ek..

achee_b165 said...

opis p-na bagi chance 3 kali sebulan utk lwt.. tp i x penah lewat tau.. pekeja berdedikasi..heheh!!
~p-na mama oja~

mummywildan said...

mimi, sama le kita terhegeh2 time pagi2. nk antar anak lagi. nk kejar punch kad. lambat je smpai le email ke boss. tp x le potong gaji. yg x syok boss sure tny nyer...

~Umi.Sufira~ said...

Mr. yorts--> Hadoila..susah betul ada orang asyek pecah lubang ajer nih;P

Suhainini--> Biasanya kalau tempat baru semangat baru...saya pon awal2 dulu perfect!;P

Baid--> Huwaa..aku dari sulu cenburu habis ngan waktu bekerja ko hokeh! sudahla buleh kerja dari rumah!isk isk jeles!!

~Umi.Sufira~ said...

Hernee--> Bagitau apa Hernee? memang dah tau..hihi...

P-na--> Hallamak! Nih yang tangkap respek sama p-na..hihi...buleh kujadikan tauladan nih!:)

Mummywildan--> Alamak tu pun sama gak tak best! asal lambat je bos tanya kenapa eh..kekeke...