Pecal Jowo!*UPDATED*

Thursday, April 9, 2009

Aku agak gediks nak tayang gambar PECAL JOWO nih sebab nih first time aku buat sendiriiikkk!!!hahaha..aku memang sukak betul makan pecal nih tapi selalu nak mak aku jugak yang buat...tau2 dah siap je kuah dia kan..alasan paling berkesan.."Ala kalu along buat tak sama macam mak buat.."

Tapi weekend lepas, mak aku outing, tekak aku lak teringin nak makan, nak tak nak hah kau buatlah sendiri...

BTW, siapa nak ngaku tak pernah tahu wujudnya makanan ini?? Ataupun tidak pernah makan??Ini makanan Jawa kot...kalu ramai taktau tuh no wonder la...Tapi aku tak brapa suka sangat yang Sg. Besar punya..(ala mintak maaf orang Sg. Besar..sebab ada mee hoon...) aku suka yang Johor style punya..ngee....Anak sejati Johor kan!:)

Bahan2 yang di celur dan ada yang digoreng

Taugeh celur...yes aku asingkan kerana taugeh cepat basi selepas dicelur..nanti effect yang lain2 pulak..


Kuahnya...

Dan beginilah hasilnya yang menggiurkan...Mmmm sedapnya..Sape suka angkat tangan!!
Nanti kalu sempat aku tempel resipinya..bukan apa untuk rujukan diri sendiri di masa akan datang..ngee...:)
Updated with Recipe (anggaran makan sekeluarga aku harituh)
2 genggam kacang tanah
4 ulas bawang meraj sederhana besar
4 ulas bawang putih sederhana besar
Belacan (agak2 besar ikut suka)
10 biji cili padi (juga ikut suka tahap pedas)
Gula merah (agak ikut rasa)
Gula Pasir (agak ikut rasa)
Air Asam jawa (guna air masak tau!)


goreng kacang tanah kemudian ditumbuk or blender.
goreng belacan, goreng bawang merah, goreng bawang putih, goren cili padi (hati2 cili padi digoreng meletup2) satu persatu, kemudian blender bahan2 tadi.
Gaulkan dengan air asam jawa, gaul dengan gula merah n gula pasir. kemudian adjustlah rasanya mengikut tekak anda..kalu nak masam tambah lagi asam jawa..nak manis tambah lagi gula..and so on...


Bahan2 untuk pecal
Pucuk ubi dicelur
Kacang panjang dipotong pendek2 dicelur
taugeh dicelur
Tauhu goreng
Timun dipotong nipis
Potong2 apa yang patut tuang kuah...slurrpp...sedapnya....Cubalah!

23 comments:

cysev3n said...

mak hantu pecal..

and you just made me mengidam.. sapa nak jawabbbbbb..

cysev3n said...

datang mengomen lagi.. YES, you have to share the recipe.. the kuah especially..

mandatory!

~ As ~ said...

mak aku suka buat jg..aku suka makan je..

Nur said...

wehh...x baik wat org ngandung ni ngidam tau!ish..harus ku buat ini weekend..

Master Coordinator Shaklee, Pakar Vivix Shaklee ResV Softgel, COD SHAKLEE Seluruh Malaysia, Daftar Ahli Shaklee / Daftar Agen Bisnes Shaklee 019-3476996 said...

sy tersentuh tgk pecal
sebab arwah opah sy sgt pandai buat pecal
sy rindu pada pecal arwah opah

Fiza Rahman said...

Nyum..nyum..nyum, sedapnya, terliur sudah, tapau satu bley? Hehehehe....Trus peyotku berbunyi mimi.

Ealyie said...

Mimie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aku marah sgt2 kat ko ni..
Apasal ko buat N3 maut gilerzz ni hah??
Ya Ampunnnnn... aku mmg suka mkn menda alah ni ko tau, suka mkn jerk tapi tak gheti buat...ekekekeke..

Kalo ko sound siang2 aritu, amu aku terpacul depan pintu rumah ko, ko tau x???

Fara said...

sedap ni...yg penting kuahnya mesti power. br best kan?

pesanan penaja: jgn lupa tempek resepi kuah :)

Azure said...

owhhhh..rinduuuuu nak balik johorrrr

~Umi.Sufira~ said...

All--> Ya ampunn!!! Punya ramai ibu2 mengandung termengidamkah dengan entry ini???!! Ampun ye sayang2 sekalian..ahaks especially to CY, Kak Nur n Ealyy!!!!!InsyaAllah ada masa mak tempek resipi..harini bz skit!:P

Mama Liena said...

Sedap nampaknye !!

Bleh buat jg nanti .., tempekkan reseipi bile ade masa yerr

Unknown said...

wah sungguh menggiurkan!

kalu aku pregnant sure aku ngidam gak makan pecal nih.

Hernee Nazir said...

pernah dngr tp x pernah makan..resepi tepek skali ae..hehehe

Opie said...

walaupon aku tak makan sayur, tp kuah pecal tuh sungguh menggoda...makan ngan cucur pon sedap...nyum nyumn

mamaDhea said...

ealyie, try carik kat SMART.. ada kedai jual rencah pecal ni.. tinggal tambah air panas jek.. sodapp.. kat rumah aku mmg selalu spare sepeket..

tp, klu ko ngidam hasil air tgn si Mimi ni mak tak dapek laa nak nulung aih..

Nani~~{@ said...

Kak Mimi!

mcm2 perasaan keluar lepas tgk PECAL JOWO akak..terus teringat Msia..my family semua..mmg kami sgt obses dgn pecal:)

Kalau bulan puasa..harus hari2 ada..x pernah jemu!

P/S: perempuan yg x mengandung pun mengidam ni..camne:) Nak buat sendiri..takut membazir x sedap:P (mmg pandai beralasankan!)

hajarus said...

sedapnyer k.sufira.. t jgn luper tempelkan resepinyer yer...

dulu hjr xberape sker makan pecal coz hjr xsker makan sayur tp ble dah kawin ngan Hubby orang johor so belajar2 makan... skang bleh dikategorikan penggemar pecal...

sayangibu said...

hadoiii mimi..aku yg x mengandung pon meleleh air liur tawwww...resepi cepattttt..kalo x ko kena bg sepinggan kat aku..huahuahuaa

yOrTs said...

heeyyyyyyyyyyyyy...
tolong sikit. sungai besar punya lagi best la. ini jawa peranakan selangor punya buatan tau

.:chEyaNtie:. said...

rindu pecal arwah mak buat..saje nak kongsi2,kalo guna cili merah dan disangai,lagi canik warna kuah tu..

wow!terliur la pulakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...aduh rasa cam nak balik ke jb la pulok!

Ana said...

cedapnyaaa..tapi ana xde laa fanatik sangat nagn pecal nie..bila ada makan laa..bila xde xkisah sangat pun..tapi pape pun pecal memang sedap..esp yg mak sendiri buat kann..hehehe

Mummy Dasy said...

Me, reti makan jek tang celur2 tu terror ah, kuah tu rasa mmg x reti coz tkut nnt rasa lain dari yang my dad wat

Unknown said...

roza... favourite aku tuh.. dulu nak makan pecal gi beli kat pasar malam... baguss aa ko update resepi pecal ko... nanti aku nak wat walaupun kene tuka sket sayur-sayurannye... guna carrot ke...mcm mane la rasanye kan..huhuh