Hari Pertama Bekerja

Tuesday, April 21, 2009

Hari ini, 5 years back adalah hari pertama aku menjadi seorang carrier woman iaitu hari pertama aku bekerja!!!Yeah!! Company pertama aku bekerja kat Nilai, Seremban eh..tapi dalam masa tah sampai beberapa lama aku dah tercampak kat Johor ni..ekeke..

BTW, memang itulah kerja pertama aku...Aku tak macam orang lain yang mana pernah kerja lepas SPM ke, pernah kerja waktu semestar break ke...hih hih hih...even kat Japan yang sungguh murah dengan kerja2 part time yang menjanjikan gaji yang besar pun aku tak kerja... Nape ek? Sebab masa tuh aku rasa aku takyahla kerja kot...biar bakal hubby je yang kerja kumpul duit utk kawin... Biarlah aku just bagi sokongan moral apa2 yang patut...hehehe...Yup! Walaupon we all kahwin awal, duit belanja kahwin tuh suma pakai duit kami sendiri tau...bukan duit kerajaan or duit biasiswa tapi duit hasil hubby aku kerja part time kat Japan...so setiap kali semestar break setiap kali tu jugakla dia kerja....Nak kawin punya pasal..GIGIH kan?!!kahkahkah...Orang lain bawak balik kereta..dia bawak balik bini bersama sorang anak..

Back to cerita hari pertama bekerja tuh, of coursela nervous kan...lagi2 macam aku ada satu batch beberapa orang yang baru balik dari Japan masuk pada hari yang sama..masa orientasi tuh OK lah..dok gelak2 aje...tapi bila time dia decide masuk department mana tuh..cuak juga..yelah first time..taktau masuk dept apa, kerja macammana, boss OK ke tak..and aku tercampak ke QA Dept dan sampai sekarang juga aku masih di bidang yang sama..Tengoklah nanti2 aku try bidan lain pulak..

BTW, apa yang buat aku ingat sangat sebab tarikh ini sama dengan my friend's birthday yang sama2 masuk company tu jugak! HAPPY BIRTHDAY ARU!!!Semoga panjang Umur Murah Rezeki dan mencapai apa yang dihajati...How time flies kan..masing2 pun dah bawa haluan sendiri~

So u all camne? Ada pengalaman best nak share ke hari pertama bekerja?;P

11 comments:

mamaDhea said...

happy birthday arnie! ;)

hehe.. td dah wish kat blog arnie.. ni saje laa nak wish kat sini plak.. ;P

hari pertama aku keje? ingat2 lupa dah sbb dulu lepas spm aku penah keje jd cashier kat supermarket.. tp klu ko tanya hari pertama aku dating ngan laki aku, aku ingat.. kahkahkahkahkahkah! ;P

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Ko memang tau!!!kahkahkah...tapi at least ko ingat jugaklah ko kerja jadi cashier kat supermarket....:)

IntanSham said...

ye laaa mimi...kali pertama aku keje jadik kerani timbang lori minyak sawit..masa tu lepas spm..hehehheee... yg buat aku ingat sgt sbb asik kena ngorat ngan drebar lori jek nyahhh..nyampahhh tawwww...mentang2 i suci murni sunti masa tu..kahkahkahhhh

~ As ~ said...

aku dulu suka sangat kerja part time ni.. salegirl kedai kasut la, stesen minyak la...mcm2 la.. tmpat keja sekarang ni dah 5 tahun gak keja..

siti noriza saleh said...

keje siti yg pertama, jadi attndt pam minyak...part time je...masa tu form 4....keje hr ahad je...satu hr dpt rm30...best...

2nd keje, jadi operator kilang fujitsu ( masa ni cuti sekolah masa nak naik form 5)....dpt rm1500 gak w.pun keje sebln sbb rajin OT.

3rd keje, jadi kerani kat kedai hardware ( tgh tunggu result spm)....part time gak masa amik dip..keje kat kt kedai makan lpas abis kelas....

la ni, still kat kilang minyak ni dr laps dip. smpai la ni...dah masuk 7 thun.....aduhai...setia tul eden kat sini..

Hernee Nazir said...

hari pertama bekerja..mase smester break..keja kilang Solectron kat Senai dlm buln puase..syahdu gile buka puase mkn mee hoon goreng keras bangkas company sponsor.. technician grg nk mampos..die marah org lain tp kite yg mnggigil kepala lutut..hehehehe

lia said...

keje pertama... jadi assistant tetap masa ayah jual buah kat pasar malam... penat wooo angkat raga buah bagai tp mkn best sbb boleh beli apa yg ada kat c2 kui3..

yOrTs said...

masing2 crita keje pertama yea? keje pertama aku ialah part time mengangkat sampah di MBTS(Majlis Bandaraya Tokyo Selatan) bersama husband arnie iaitu ajid. happy birthday aru...

Mommy Harith Hannah said...

Thanks mimi!
ala2 terperasan sket, nie n3 khas utk aku.... ekeke...

~Umi.Sufira~ said...

Intan--> Ler memang patutla si driver lori asek ngorat!! Si tukang timbang tuh cun banget! Tukang timbang paling hangat di pasaran kah?kekekeke..jangan mare ah..;P

As--> Best ah banyak pengalaman..tempat kerja skaramg pon dah 5thn eh..bila nak tukar kerja?ngee..

Siti--> Mak oii..banyaknya pengalaman kerja..terasa kerdil diriku ini.even tempat kerja sekarang pun dah 7 tahun??!!!iskisk..

~Umi.Sufira~ said...

Hernee--> Bulehkah dikira sebagai pekerjaan pertama paling pahit dalam hidup? isk isk...siannya..

Lia--> Takpe...kerja first bantu ayah sendiri...besar pahala kan di samping dapat duit saku:)

En. Yorts--> Owh takkan kulupa kenangan kerja pertama mu itu....masa tu kan i girlfriend u! sokongan padu kiri kanan depan belakang..sampai melengkung kawan!:P

Aru--> Bulehla kira sebagai n3 khas untuk ko juga...thanks for the brooch!:)