Chocolate Powder for Chocolate Cake

Wednesday, April 15, 2009


Aku gila buat entry harini..hahhaa...idea mencurah2 la pulaks..BTW, aku kalu buat apa2 jenis kek yang berkaitan ngan coklat aku akan menggunakan Van Houten Chocolate Powder... Mmm walaupon banyak coklat powder terdapat di pasaran aku tetap pilih yang ini...


Nak dijadikan cerita, aku ada dapat tempahan kek batik last week tapi carik coklat powder Van Houten nih dah habis....so belilah coklat powder brand lain...Ala...rasanya lain la...macam kureng je...dan dengan relanya aku telah menurunkan harga dari harga asal nya...ih ih ih...sebab aku tidak berpuasa hati dengan rasanya....Ada sesape tak yang bersetuju pakai coklat powder nih sedap?? hehehe..


Eh, sebenarnya ada soklan..pada sesiapa yang selalu buat kek yang berkaitan dengan coklat nih..u all pakai coklat powder apa ek? Ntah2 skill aku yang hancuss tapi salahkan coklat powder laks...kekeke...

22 comments:

Mummy Dasy said...

betul...selalu pakai coklat ni klu powder klu yang bar selalu guna hershey's..tapi buat jarang jadi nak² kek batik yang MIMI wat tu smpi skang tak jadi²..nyampah tul..

~ As ~ said...

walaupun aku buat kek coklat baru 2-3 kali...tp aku memang suka pakai yg brand ni...

Ealyie said...

Mimie,
sebagaimana yg ko sedia maklom, aku bukan;ah seorg yg berbakat besar mcm ko...ekekekeke..
Cuma aku nak citer satu hal berkaitan ngan choc powder Van Houten ni...
Aku ngan adik aku time kecik2 dulu penah ko main masak2, kitaorg dok godak Choc powder Van Houten mak haku ni konon2 nak buat kuih ke hape tah..tapi just utk pembaziran semata2...
So, adakah ko dapat rasakan habuan yg aku dapat dari bonda ku yg terchenta itu?????

p/s: mungkin aku termkn sumpah kot, tu sbb aku sampai skrg takde bakat buat2 menda2 cenggini.. kuang kuang kuang!!

Zuraimah Ismail said...

ha alang2 mimi duk wat entry pasal masak-memasak ni kan...nak tanyala..kalo dalam buku resipi die tulis krim...krim tu krim ape? and mana nak beli...

hahaha baru nak memvariasikan masakah..asik masak mende melayu je..nak try omputihnye plak..

adakah cik mimi leh jawab soalan saya?

sayangibu said...

dulu masa anak dara, pernah gak test buat kek cekelat nih sbb umah mak aku ada oven. mmg laa...coklat van houten nih yg plg sedap bila guna. kalo guna cap lain...kureng sket rasanya

Nur said...

ehehe..
coklat van houtan mmg sedap giler!buat hot choco time ujan mmg best!

sorry!x m'jwb soalan *ampun*
psst..check ur mail!

mamaDhea said...

aku pon pakai choc powder itu.. brand lain mak tak penah test plak takut tak jadik.. hihi..

Hernee Nazir said...

same la mimi..choc ni lg best dr yg lain..

Rizza said...

bab chocolate powder ni... lain jenama lain dia nye quantity cocoa atau campuran perisa dalam tu...
ade yg 100% cocoa ade yg tidak...
begitu juga cooking chocolate...

kalau jenis murahan nye memang lain rasa nye... apa2 pun tgk kandungan cocoa dalam tu le..

van houtan & vochell (tak ingat ejaan)... antara 2 ni pun byk beza nye... rase nye kepekatan pun main kan peranan...

kalau saya buat kek... gunakan antara 2 jenis/jenama berlainan.. memang hasil nye lain.. satu sedap.. satu kurang sedap...

tu je pandangan tak seberapa dari saya ini .....

admin said...

ku setujuuuu sgt2 ngan mu mimi..van houten is the best!

hr tu ku pegi kedai nak wat kek batik nih, van houten dah habis, terpaksalah cuba vochelle~~~

hasilnya?!!! uwaaa...larik habis, puas mak alter nyahh..dahla utk gathering SI...malu mak sob2...

to kenkawan yg rasa kek mak xsedap ya ampunnn lenkali mak xpakai dah jenama lain huhu~

p/s: sorry mimi ku meroyan kt blog mu pulak ;p

Fid said...

i beli kat kedai bakery punya brgn..apa aku cakap ni????

Shada said...

brand ni juga yg sedap.

siti noriza saleh said...

siti pun ttp plih coklat ni w,pun kat resepi kek tu dia guna coklat lain...hik hik..siti ni antara yg tegolong dlm lingkungan "setia pada yg satu"...har har har

Opie said...

mimi...opie pon pakai coco powder van houten..tak suke ar pakai yg lain...dah jadi turun temurun zaman berzaman plak..hihihih

Crazee Choc's said...

saya beli yg murah kat kedai bakery punya.... yg ni penah beli zaman sekolah2 rendah dulu jek...ngee

~Umi.Sufira~ said...

Mummy Dasy--> Apa masalah ngan kek batik mummy? kalau buleh saya tolong bagi tips2 ke..ngee..:)

As--> Yer setuju!:)

Ely--> Kahkahkah..gelak besar aku baca...ko tau kan benda tuh bukannya murah..kalu mak ko naik hangin satu badan pun logik sungguh!!buleh korang buat main ngan benda tuh..kekeke...

Ala..ko tuh bukan kena makan sumpah..ko je yang taknak cuba buat..ntah2 lagi sedap dari SR..

~Umi.Sufira~ said...

CT--> Cream ada macam2 cream...cream untuk masak apa eh? mana tau dari masakan yang CT nak masak tuh mimi buleh bantu..

Intan--> Betul..i setuju!:)

Kak Nur--> Hot choco time hujan..slrpp sedapnya..

BTW mimi dah check email...rasanya arni lebih berpengalaman untuk membantu..ngee..:)

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Aku dah pernah test..jadi tu jadi tapi kurengg sedapla....:P

Hernee--> setuju3x

Rizza--> Oooo macam tuh..thanks for sharing eh! apa pulak kak rizza tak seberapa...Kak rizza la queen of coklat cake..hihi..

BTW, Kak Rizza pakai coklat powder apa yek buat coklat cake??

~Umi.Sufira~ said...

Herni--> Hihihi takpe meroyan kat sini pun...alalala..siannya...even pakai coklat powder yang berjenama pun tak sama eh?

Takpe2 herni amik pengajaran carik jugak colat powder Van kalu nak wat kek batik eh!:)

Kak Fid--> Owh kalau lah ada jual kat kedai bakery sini...

Shais--> Betul tuh!:)

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Setia pada yang satu??!! Wah bertuah badan cik abang;P

Opie--> Turun temurun zaman berzaman eh..nampaknya mimi pun macam tuh:)

Marisa--> Owh...bestnya kalau ada yang murah dan sedap..ada kat johor tak kedai bakery tuh?kekeke...

Nani~~{@ said...

Kak Mimi..

Kalau kat Msia nani pki brand ni juga..kat cni..kena belek balik jenama nye..tapi so far ok je:)

Kalau buat kek batik..mama nani ajar pakai milo..yummy jugak tau!

~Umi.Sufira~ said...

Nani--> Akak punya resipi kek batik lak ada separuh coklat powder separuh milo..sebab tuh particular sikit pasal pemilihan choc powder..hihi...

tapi brand yg ni jugak best kan!:)