Bekas Plastik Penyebab Obesiti

Wednesday, April 8, 2009

Ye semalam kan aku MC, jadinya dapatlah aku tengok MHI kat TV3 pagi2 tuh...aku quite suka gak tengok rancangan tuh...very informative...

so semalam ada tetamu jemputan membicarakan tentang bekas makanan plastik penyebab obesiti...dulu aku pernah dengar once yang bekas makanan plastik ni juga buleh menyebabkan cancer especially if botol2 air mineral yang berisi air ditinggalkan dalam kereta yang berpanas...owh jangan sekali2 minum airnya....risiko cencer menanti...

Tapi smalam dia dok cerita pasal jag2 air di rumah, pinggan2 plastik, straw, even botol susu and puting baby pun mengandungi satu bahan kimia yang aku tak pasti namanya..(kalu aku tangkap dengar pun kompem aku salah eja) from now on aku panggil bahan kimia tuh as bahan X....OK katanya bahan X ini sangat mudah larut dalam air panas....Let say anda beli air teh tarik bungkus yang dituang dalam plastik dan diletakkan straw, wah seumpamanya anda merendamkan bahan X ini untuk diminum..begitu kronik adanya OK...bahan ini buleh menyebabkan risiko obesiti dan juga membawa kesan penyakit lain...

Owh serta merta aku teringat zaman2 study kalu bungkus air kat warung, macam tulah depa bungkus ye tak..patutlah sedap je aku minum..ada bahan X ghupanya...aku rasa kalu kita makan kat kedai2 kat luar kebanyakan bekas makanannya pun plastic kan...isk isk...hati2 ya kawan2....mungkin lebih selamat kalu kita masak sendiri ataupun memilih kedai2 yang serve pakai bekas kaca...

Kat rumah pun sama, jag2 plastic jangan dituangkan air panas ke dalamnya...from now on mari lah kita lebih berhati...Ada juga dia mention tentang botol susu smalam dan menyatakan semakin banyak BPA free bottle dijual sekarang...Ok just to share..hopefully kita semua dilindungi:)

15 comments:

My_Aqeelah said...

yup betul tu. even En.suami pernah mention jangan sekali-kali tuang air panas dalam jag. ade sehari tu ku ter'buat' jugak actually air tu dah suam. terus di buangnye. dan padahnye aku kena marah...perang dingin gak le kejap :(
tapi betul baik berhati-hati kan!

Nani~~{@ said...

How are U doing Kak Mimi? ..

Setuju,skrg byk info pasal kesan penggunaan barangan plastik (yg kita x tau bahan pembuatannya) terhadap bahan panas..yg boleh mndtgkan mudarat..thanks for sharing kak=)

P/S: g kedai makan..kena bwk pinggan sendiri la nampaknye:P

~ As ~ said...

tergelak aku baca g makan kedai bawa pinggan sendiri... hahaha..terus bos aku tgk.. apa ke hal minah ni?

off topic..

Fara said...

Fara pn tgk MHI pg smlm...harus ku buang semua bekas plastic kat rmh ni??? Adoiiii...

MN said...

oh, keluar kat oprah hari tu nih.
dr oz kata...

sayangibu said...

isk..ngeri kan..abih kalo bekas plastik cap tupperware cemana ye? sama gak ke??
btw..mimi dah sihat ke??

cysev3n said...

hasil kajian 8 tahun kan? heee..

tu yg ada sebut cara yg betul nak bancuh FM budak.. (saja tak sebut baby, bley?)

tuang air sejuk dulu baru air panas.. ni kecik2 lagi dah terdedah dengan chemical, er Bahan X..



just a question, kalau rendam botol BPA free utk bagi baby minum EBM, takde hal kah?

pearl said...

tuhle.. bahaya jugak bekas2 plastik ni.. kene berbalik kepada kaca pulak.. tapi yela kaca mudah pecah..

btw.. if panas makanan guna bekas plastik guna microwave pun boleh penyebab kanser....

wuaaaaa.... bahayanya...

i.s.z.a.n said...

thx for sharing. sharing is caring aite?

~Umi.Sufira~ said...

Naz--> Hubby mu buat untuk kebaikan sekelauraga jugak..:)

Nani--> B still sakit tapi bengkak dah banyak kurang...dah buleh gi kerja, demam pun dah kebah..:)

BTW, tak tahan part nak bawak pinggan masa makan kat luar tuh..kekeke...

As--> Ko memang suka off topic:P

siti noriza saleh said...

mimi,
dah sihat erk?...
siti pun baru dpt new information berkenaan ngn botol susu...hr tu gi kedai barg2 baby...untie kat situ ckp, kalau nak basuh botol susu, jgn direbus atau dirndm ngn air panas sbb tuelah..ada bhn kimia dr botol susu tu yg akan aktif bila kene air panas..nak wt susu pun, kene ltk air sejuk dulu baru ltk air panas...ish...ingtkan kat brg2 plastik yg kat umah je...bhaaya yerk...

~Umi.Sufira~ said...

Fara--> tak payah buang kot...kan buleh isi apa2 yang sejuk..termasuk air kosong yang sejuk..:)

Mrs Noba--> Owh saya tak prasan!:P

Intan--> Kalu bekas plastic brand tupper*ware, rasanya diperbuat dari bahan berkualiti....tapi still buleh elak tuang benda panas2 dalam tuh kot...

BTW, saya sudah sihat..cuma B ada sakit sikit lagi..:P

~Umi.Sufira~ said...

Cik Yan--> Betul3x...mmm btw, dia ada mention jugak pasal BPA free bottle...rasanya no harm or less possibilities kot sebab BPA free bottle tidak mengandungi bahan X...apa yang saya pahamla..ngee....

Wani--> Yer...bahaya ngko....tapi apalah nilainya kaca yang pecah berbanding kesihatan kita kan..ewah! (walhal kat umah mak aku tu pon banyak lagi bekas plastik..ngee..:P)

Iszan--> Yes! Sharing is caring:)

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Yer betul tuh! siti baru tau yek pasal cara2 yang betul buat FM..air sejuk dulu baru air panas...BTW, untuk botol susu banyak dah BPA free botol terdapat di pasaran...Sufia pun dah tukar semua ke BPA free botol...kurang harm berbanding botol biasa...siti pun tukar la ek..

armouris said...

info tentang obesiti kat sini - Obesity Opens Death's Door