My Smiley Homemade Chocolate Cake *Update*

Wednesday, December 31, 2008



Akhirnya one of my SAHM TO DO list iaitu membuat chocolate cake tarlaksana when today I managed to bake it and hasilnya sangatlah memberangsangkan... Of course dengan bantuan two assistants Sufira yang mana Syaura membantu mengalihkan adunan setiap kali Sufia sibuk nak kacau sekali...hahaha...

Alhamdulillah rasanya pon boleh tahan sodap..hihihi...Tapi tidaklah seberapa nak dibandingkan pembuat2 kek yang lebih terror2 di luar sana...Recipe will be updated in this blog only upon request (tupon kalu adala..hihi..)..Okie time to eat my Smiley Homemade Chocolate Cake~

*Updated with the RECIPE~*
(di atas beberapa permintaan teman yang dikasihi di sini aku share resipinya..Selamat mencuba!)

2biji telur
2 cawan gula halus
2 cawan tepung naik sendiri bluekey
1 cawan susu cair
1 cawan minyak jagung
1 cawan air panas(didih)
1 cawan koko
1 camca teh bikarbonat
1 camca teh esen vanilla
1 bar besar coklat masakan (recommended; Vochelle)
hiasan aku pakai NIPS

Cara2
Pukul telur dan gula sampai kembang, masukkan susu cair dan minyak gaul semuanya, masukkan tepung, koko, bikarbonat, esen vanilla. Tuang air panas. Bakar atau kukus kek selama 45 minit.

Some tips:
1) Jangan gunakan telur yang telah disimpan dalam peti ais
2) Sapukan marjerin kemudian ditaburkan tepung di bekas untuk bakar kek supaya kek mudah ditanggalkan dari bekasnya selepas dibakar/kukus
3) Pastikan kek betul2 sejuk baru ditanggalkan dari bekas dan disapu toppingnya.
4) Untuk topping, aku panaskan periuk dengan air kemudian masukkan coklat masakan dalam periuk kecik dipanaskan guna air mendidih tadi.
5) Sapukan coklat masakan yang dah cair ke atas kek dan ratakan. Hiaskan kek anda.
6) Untuk topping nampak berkilat dan keras letakkan hyfat masa cairkan coklat masakan tadi.

Sekian~


24 comments:

Fara said...

nyum nyum!!! cm sedap je. Ada hati gak nk buat tp tak pandai la...

Unknown said...

terer sungguh baking membaking nih.. aku bab2 cake nih.. superfailed.. sungguh pompuan tak sejati.. kehkehkeh

sayangibu said...

ermmm...sedapnyeee.....kalo umah kat kulai nih bulih dtg serbu nih..huahuahuaaa...x malu sungguh..;) pssttt..tayang laaa resepinya pulak yanggg...

Anonymous said...

lip lap lip lap kek ko roza.. kasi resepi topping coklat tuuuh.. aku wat selalu tak cukup nak spread kat kek.. then bile tambah acuan.. terasa terlampau manis la pulak!

Mommy Harith Hannah said...

amboii, oishii sooo....
terliur sungguh nie, seb baik tak pregnant... kalu dak ko kena laa post kat aku... hahaha...

eh, aku nak buat gak laa weekend nie... :)

mamaDhea said...

mimi,
dah alang-alang ko jd SAHM kan, ape kata ko mai ofis aku bwk skali kek tuh.. amacam? gud idea kan.. hehehe ;)

NuRuL DhiA said...

weh..meleleh air liur ku tgk kesedapan kek tu. share la resepi topping kek tuh, nurul selalu wat toping cam xcukup jek pastu kdg2 cam beku plak toping tuh xmenarik xmeleleh cam kek kamu huhuhu

Anonymous said...

nmpak cm sodap jer... tp i mmg fail bab2 baking membaking nie.. klu bab msak memasak suka pulak...

Unknown said...

wah wah wah
nampak sangat menggiurkan
silalah pos barang sepotong dua ke shah alam
hahahaha

siti noriza saleh said...

mimi,,,,sedaplah kek tu...terima kasih sebab bagi sepotong dua kat siti....kasi resepi ngn cara2 buat dia mimi...leh buat utk husbnd....tak berminyak sgt dan tak terasa telur....sedap.....

~ As ~ said...

sedapnya... feveret ni kek cekelat... tapi kalau ckp nak buat sendiri, mmg tak lah...

mirah said...

sedapnya...

Ana said...

ishhh..sedapnyaaa..dah lama x makan coklat kek kann..nie yg terasa nk buat jugak nie..tapi resepi turun temurun dah lupa laa pulak..

faisyura said...

rozaaaa... aku dah mengidam kek ko ni.. haa jawab.. jawab.. cemane aku nak dpt.. aku baru je blk dr JB ni.. kalo tak bleh la aku singgah amik kt umah koooo... huhu.. gile menggoda cokelat tuu... kasik resipi cepat. aku nak suh abg chef wan aku ni buat.. ngeh ngeh ngeh...

Che Lin said...

mi, time kaseh daun keladi.
lengkali jamu lah lagi dengan choc cake dan nasik ayam yang sedap itu.
memang menjilat jari!
sampai skang dok tingat lagi! hehe...

nenanti, datang le tempat aku lak ek...

~Umi.Sufira~ said...

Fara--> Hentam aje..Untung nasib jadi..=D

Capt--> Pandai mem'baking' tidak semestinya pompuan sejati..aku langsung tak pandai menjahit mcm ko..!

Sayangibu--> Kutempelkan resipi itu khas buatmu..dari kekasihmu yang boring kah kah kah..

~Umi.Sufira~ said...

Wani--> Aku takde recipe khas utk topping dia..cuma pakai coklat masakan yg dicairkan je..

Aru--> Buat jgn tak buat..hihihi..

Sha-->Aku tak retila jalan gi Taman Molek nun..hahaha..(alasan yg baik)

~Umi.Sufira~ said...

Dhia--> Cuba la buat lg kot menjadi lak kalini..=D

p-na--> I like both masak n baking tapi menjahit fail..kihkihkih..

Zety-->Apa kata ko dtg johor ngeh ngeh ngeh..

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Dah rasa yek yang azie bawak tu? hehe..dah tempelkan resipi tuh mehla cuba..karang jgn lupa bagi sikit kat kita..(dengan tak malunya..)hehe..

Mrs. Noel--> Beli kat kedai pon Okie..lagi sedap!hehe..

Mirah-->:)

~Umi.Sufira~ said...

Ana--> Buat jangan tak buat..nanti dah buat tayang kat blog jugak yer..=D

Baid--> Alalala..sungguh rasa bersalahnya diriku ini...ko suruh cik abe ko buat yer..kalu abe ko buat mesti 10x ganda lagi sedap dan menjadi..dia kan terror!=D

Che Nor--> Terima kasih sgt sudi dtg umah aku and makan aku masak yang sungguh tak seberapa tuh...jangan serik okiee..ada rezki kita jumpa lagi..=D

siti noriza saleh said...

mimi, siti dah try buat kek tu..tapi..hu hu hu,,,keras cktlah.lama sgt kot time kukus tu.and pahit ckt..trlbh koko kot...tapi, hubby kata, ok gak...tak manis sgt....cuma tang keras tu jelah..ke ada sbb lain?anyway, thanks kasi resepi tu...

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Wah dah cuba yek? mmm mesti sedap..siti, kek nih memang tak manis sgt sebab macam mimi nak sesuaikan ngan topping dia yang manis tuh..karang muak sangat..hihi..tapi tang keras tuh tak sure la...siti ada terlebih tepung tak?...

siti noriza saleh said...

mimi, sorry eah..bukan tak nak kasi rasa kek, tapi, hubby siti antu kek coklat.dia bawa gi mancing, perabih dah.nanti next time, kalau siti buat lg, siti bg rasa yerk. hubby siti kata, every month kena buat sebiji...he he he

~Umi.Sufira~ said...

Siti-->Oooo..takpe..yang kat umah pon baru je habis..kekeke..ok ok next time buat lagi buleh rasa...lagipun siti nak kena buat tetiap bulan tuh..kikiki..