My EBM story~~

Wednesday, December 10, 2008

Aku pon nak menyibuk tayang my EBM stock..hihi...taraaaa~~!!cengginilah hasilnya setelah lebih kurang setahun berkecimpung dalam arena breastfeeding and pumping nih!!Stock EBM aku nih idaklah banya mana sebab ada sejarah di sebaliknya..Aku tak pernah ada EBM frozen stok masa dalam pantang or cuti bersalin 60 hari tuh...sebab awal2 tuh Sufia memang langsung taknak minum frozen EBM, dia nak yang fresh aje.. dan aku pon tak cukup ilmu lagi...tak mendalami ilmu habis2an pasal cara2 simpan EBM etc. membuatkan aku takde inisiatif langsung nak simpan stok...

bayangkanlah aku hari2 bekalkan fresh EBM je kat Sufia, nasib baik awal2 tuh BM masih banyak and Sufia minum tak banyak...perghh ngam2 je stok harian untuk Sufia...sampailah aku naik kerja and slalu2 surf susuibu.com baru aku tau ghupanya pumping mommies lain beria2 mengumpul stok dari dalam hari..

Sampai satu waktu yang kritikal nyaris2 tak cukup stok, memang aku ada spare FM Babelac kat umah...hahah..tapi Sufia pandai even though nenek dah bancuh FM untuk dia..dia taknak minum langsung sanggup meraung2 sebab taknak minum FM tuh and tunggu umi dia balik dengan redhanya..hihihi..

Alhamdulillah berkat kerajinan aku menyimpan sedikit demi sedikit and pumping waktu hujung minggu plus reverse cycle ekstrem Sufia aku berjaya kumpul sikit2 sampai EBM banyak macam ni..(tak banyak pon tapi bagi aku yang tak simpan langsung stok dalam hari dan nyaris2 nak bagi campur FM kat Sufia ni dah kira banyak giler dah..)

Perasan tak aku guna macam2 bekas sebagai storage frozen EBM nih..hihi..habis bekas dadih, Syaura punya cawan2 bagai aku pakai..sebab tak pernah expect dapat kumpul banyak..cuma ada satu set BPA free MLO storage bottles jer....kalu makin bertambah lagi harusnya aku menambah satu set lagi MLO bottles nih or beli ajer playtex liners..

Owhh..walaupon Sufia baru setahun and nak tunggu lagi 12 bulan untuk target aku seterusnya masih rasa sayup2 di sinun, semangat ini tetap membara bila tengok stok EBM ku bergini..hihihi...

21 comments:

Mommy Harith Hannah said...

mimi,

colorful freezer! ekekek...
eh, ko tulis pakai perm marker ker tuh? boleh ilang ker nnt?

~Umi.Sufira~ said...

Aru, hihihi..aah colorful macam2 kartun pon ada siap kat cawan2 Syaura tuh..Permanent marker tapi alas ngan cellotape..so kopek jelah cellotape tuh..hihi..

mamaDhea said...

hihihi.. takpe, gigih lg kumpul stok eh.. muat lg freezer tuh.. :D

salzahari said...

jelesnya...aiceh2...EBMku tidak bernilai lagi.berat Aliah dah drop under 3rd centile. so kena bagi FM jugak! so siang sal dah bagi FM .. so EBM2 yg bersusun dlm freezer tu tak luak.dan siang pun, Sal dah mls pam-aci tak?

Fid said...

mimi
guna masking tape pun ok jugok!

tapikan nampak sangat yang anak dia pompuan hahahaaaa

sungguh kewanitaan gitu botol2 hahahaa

sayangibu said...

wahahahaa...chaiiyooo chaiiyooo mimi..slamat mengumpul EBM!!!:)

Anonymous said...

wah! byk tuh stok EBM..sy jeles hokay :)

Unknown said...

kira mana sempat ja kawan aku nih.. silotep pon jalannn.. hahahaha.. selamat kompol!! chaiyok2!!

lia said...

uish.. byk stok 2...
sila tambah stok k.. chaiyok!!!

Shada said...

mimi...kira banyak jugak nie, lagi 12bulan to go, kejap jer tak lama...good luck.

Zuraimah Ismail said...

wowwi...rainbow...eheheh cantik n cute...:) all d best Mimi....sempat lagi nak kumpul stok tu...;)

~Umi.Sufira~ said...

Mamadhea--> Sungguh aku ketinggalan dengan stok2 mu ittew!

Sal--> Owh Sal sungguh sayang stok EBM Sal yang banyak2 tuh tak berusik!Hopefully berat Aliah cepat2 la naik balik ek!

Kak Fid--> Iye ke nampak kewanitaan?hehehe.. kat umah tuh memang sedia ada cellotape ngan perm marker sebat ajelah.. demotashikani masking tape lagi senang nak kopek kan..

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Jom sama2 kumpul stok!

Madam--> Ala takyah la jeles..meh sama2 kumpul..hihi=D

Capt--> Mana yang sempatlah beb! Cellotape yang ada kat uamh..aku sebat aje..hihihi...

~Umi.Sufira~ said...

Lia, Shais--> Thank you!

CT--> Iye ke macam rainbow hihihi.. sungguh tak seragam taww.. orang lain punya suma cantik seragam jek..hihi

Unknown said...

hohohoohoh...
kira banyak lee gak nih... buleh jadik backup utk masa2 yg tak terduga kan....

mirah said...

wah stok dia pun byk gak... :)
haha cuti byk hari ni tak buat stok pun..
harap2 tak merudum lah bila blk cuti nnt..

cysev3n said...

vavava.. stock banyak tu.. kumpul la lagi.. kita punya stok manjang dok guna, topupnya takde.. heee..

sW33tdARLiNG said...

macam2 bekas ada erk? :D

~Umi.Sufira~ said...

Ms. lelo--> Ya betul!! Boleh jadi back-up untuk akan datang..

Mirah--> Janagn 'M' ye kumpul stok..hihi..tapi mirah punya banyak selamat lagi...

Cik-yan--> hihi takpe zeri minum sikit kan siang hari..hihi..

Afkar'z--> Macam macam ada~

Ina Hashim said...

mehla kita sesama kumpul ebm stock...

~Umi.Sufira~ said...

Kak Ina--> Meh meh;)