Menemui Ajal~~

Thursday, December 4, 2008

Aku sangat penat plus ngantuk....aku sepatutnya bercuti harini tapi oleh kerana ada report yang perlu disiapkan (urgent jugakla) aku memaksa diri untuk datang jugak kerja harini..Malam semalam masa aku ngah meluangkan masa ajar Syaura buat Maths, tetiba mak aku dapat call yang pakcik saudara aku (husband kepada adik beradik ayah aku yang sulung) telah menyahut seruan Ilahi @ menemui ajalnya selepas maghrib..

Bergegas ke rumahnya di JB, masuk2 aku lihat sekujur tubuh terbaring kaku di ruang tamu..alamak sayunya suasana...aku tengok makcik aku dah tiada lagi air mata..mungkin setelah brapa lama dia jaga pakcik aku yang sakit tuh membuatkan dia lebih tabah..pakcik aku tuh meninggal dunia di sisi isteri tercinta...Begitulah cinta sejati orang tua2 nih.kekal hingga ke akhir hayat...

Aku just nak share beberapa perkara yang aku dapat malam tadi:
1) Aku cukup insaf dengan berita kematian nih. Aku jadi takut, cammana la nasib kematian aku nanti..adakah aku akan mati setenang pakcik aku nih disamping isteri tercinta..aku terbayang2 macammana kesakitan kematian yang akan dialami, nasib aku ditanam di kubur nanti...dihimpit tanah, keseorangan, dengan daging2 yang akan dimakan ulat melainkan amalan aku yang dapat menyelamatkan aku...aku takleh nak gambarkan..aku takut dengan kematian..tanpa kita sedari sebenarnya semakin hari berlalu semakin hampir kita dengan kematian...takutnya~

2) Apalah yang Syuara dan Sufia tahu tentang kematian...berkali2 Syaura tanya..Atuk Selamat dah meninggal ke ummi? Dah takde? tapi dia tak paham pon apa erti meninggal tuh melainkan dia dengan beberapa anak sedara yang lain happy bermain2 terlonjak2 macam takde pape..

3) Setianya si isteri menjaga suami yang sakit yang mana aku rasa tak semua suami sanggup buat benda yang sama kalau isteri yang sakit...I talked about this to my hubby...and guess what my hubby also agree about this...(he agreed about some men are like that~)huhu..

Apa2pun semoga rohnya di rahmati Allah dan tergolong dalam golongan mereka yang beriman..
Sedekahkanlah Al-Fatihah buat Hj. Selamat Bin Damin...Al-Fatihah~

14 comments:

it me said...

Alfatihah

salzahari said...

AlFatihah utk pakcik mimie...

actually citer psl kasih syg org tua2..arwah mak Sal pun jaga arwah bapak yg angin ahmar dekat 5thn baru arwah bapak dijemput Ilahi.

Sal tgk gmbr arwah mak semasa jaga arwah bapak awal2 dia sakit, senyuman masih ada...tapi gmbr slps bapak tiada, raut wajahnya sgt sunyi (walaupun dikellingi anak2- which is anak2 pun sibuk dgn kuarga sendiri).kesian kan?!!

see, betapa seorg isteri setia malah masih happy krn dpt tunaikan tgjwbnya pd suami yg sakit dan betapa sunyinya isteri bila mengakhiri akhir2 hayat tanpa suami di sisi! tiada teman nak borak....

sal pun tak dpt bygkan kalau hubby pegi dulu...lagi tak dpt bygkan kalau Sal pegi dulu, camna anak2 tanpa ibu? kesiannya...

cysev3n said...

alfatihah.. mak takley cakap byk.. speechless..

Mommy Harith Hannah said...

Al-Fatihah untuk arwah...

Shada said...

Al Fatihah...dan takziah

mamaDhea said...

al-fatihah..

btw, saya pon baru semlm dpt berita kematian makcik di batam..

~Umi.Sufira~ said...

Mamaadib--> thanx

Sal--> Sal sedihnya baca komen Sal kalini..tak dapat bayangkan kalu berada di tempat arwah mak sal...besar pahalanya kan Sal segala pengorbanan arwah mak sal pada suaminya...semoga kita amik iktibar dari pengorbanan arwah mak Sal tuh..

Cik Yan, Aru, Shais dan sesiapan yang membaca post ini dah bersedekahkan Al-Fatihah terima kasih banyak2...

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Makcik yang ko critakan kat entry blog ko tu yer..Innalillah dan Al-Fatihah jugak untuknya..

Anonymous said...

roza... boleh pulak selamba suami mu agree lak ye.... huhuhu...

~Umi.Sufira~ said...

Yelah wani, dia setuju yng ramai lelaki macam itu..tapi time dia nanti taktaulah camne yek..Wallahualam...doakan yg baik2 aje..amin

sayangibu said...

Alfatihah dan takziah ya...mmh laa mimi kematian itu menginsafkan. yang kita slalu bygkan kalo kematian dtg menjemput saat anak2 masih kecil. kesian anak2 ku...macammana laa nasib derang tanpa ibu...huhuhhuuu

Unknown said...

Salam takziah...
Alfatihah...

Anonymous said...

Hi dik...
al-fatihah
abag abah yg duk maner....

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> memang insaf betul..takut sungguh teringat amalan sendiri yang belum cukup nih..

Ms Lelo--> trima kasih ye..

Kak Etty--> hihi baru blajar letak komen yer..abang abah yang kat Kg kurnia JB tuh..