Day 6 being a SAHM

Tuesday, December 30, 2008

Walla diam tak diam dah hari keenam aku jadi surirumah sepenuh masa...betullah masa sungguh mencemburui aku! So another half way lagi untuk naik kerja balik...perghh kemalasan mula terasa...So nak update sikit ngan SAHM activities aku kat umah...

Hmm...kadang2 mood baik aku bangun awal, kemas n sapu umah...setiap ruang dalam umah nih aku sapu..(mind u umah mak aku nih takla kecik sgt..) penat seh sapu satu umah..hihi...pastuh bangun pagi mesti buat bubur Sufia dulu, so dia bangun tido kang terus makan je...sesambil tuh layan hubby pegi kerja (dengan senyuman konon..) hehe...pukul 830 hubby gi kerja biasanya aktiviti mengemas dah siap...tak lama pastuh mesti Sufia and Syaura dua beradik tuh bangun...then time nih bz la...bagi Sufia makan, mandikan, salinkan Sufia n Syaura (Syaura walaupon dia dah besar tapi sebab dia ada eczema ada special treatment sikit utk kulitnya), then bila budak bedua tuh dah siap layan Syaura membaca ke, belajar sikit2..tup tap tup tap dah pukul 11...

Pukul 11 lak nak masak, sebab abah aku nak makan...masa sibuk2 masak tuh nanti si Syaura layan/ main ngan Sufia...bolehla aku masak ngan amannya....lepas masak hidang bagai take lunch...baru makan perut ngah kenyang bagai nak rak tuh Sufia sibuk mintak ngempeng nak tido...dengan perut kenyang ala2 ular sawa aku baring, kelon (peluk) Sufia, kena kelon kalu tak takmo tido...haha..dengan aku skali berlayar...gitu gini gitu gini dah petang....siapkan depa makan n mandi petang lak...tak lama lepas tuh hubby balik kerja...

Wah dah 6 hari gini jelah akunya schedule...Tupon mak aku selalu bebel tegur aku lambat mandikan diaorangla, lambat bagi makanla...kalu dia mesti ikut waktu...Tidak effisyenkah aku di rumah?Walhal di ofis aku rasa akulah antara yang effisyen..hahaha...Sape kata jadi SAHM tak bz? Even aku rasa dok kat umah nih lagilah kerja tak habis2...kalu mengemas tuh, baru kemas dah sepah balik..especially ada dua org tukang kemas tak bertauliah tuh!

Tapi part tido petang tuh memang syok habislah..kalu berterusanlah aku rasa tak lama lagi berkilo2ler naik berat badan aku nih...memang perut full pastuh tido..kuikui..Tapi memang syokla jadi SAHM ni kan...anak2 membesar di depan mata..cumanya takde acara bersembang dengan kawan2 macam kat ofis...so kurangla sikit mengumpat tu kan..hahaha...Aktiviti blogging pon kureng sikitla banding kat ofis yang 8jam mengadap PC tuh..anytime boleh blogging n blog hopping...So tomorrow aktiviti bake cake lak.chocolate cake...hihi..kalu jadi aku hapdet!

BTW, jadi temporary SAHM ni la baru aku sempat nak apply moisturizer kat muka sblom tido..hihi..kalu kerja asyik tak sempat manjang..:P

9 comments:

Mommy Harith Hannah said...

ohho, jadi SAHM mmg busy mi...

eventho aku xde chance nak cuti panjang cam ko nih, cuti sabtu/ahad pon dah boleh proof kan bahawa jadi surirumah itu sgt penat okey... especially, anak2 nie mmg manja kalau mak dier yg ader kat rumah, tol tak? kalau org lain, diorang well-behaved ajer...

kat umah, nak ber-blogging pon curik2 jer, siap kadang tue pekakkan telinga jer kot2 cik Hannah nanges... kuikui... dan, aktiviti wajib aku kat umah ialah "gaduh" dgn Hakim... sakit anak tekak nie, asyik menjerit kat dier... tapi, biler dier xde depan mata, winduuu... :p

cysev3n said...

busy mmg busy.. tapi my ultimate dream tetaplah menjadi SAHM.. kekeke..

mamaDhea said...

ekekeke.. bz ek.. ngalahkan working-mom gituh.. ;P

part mosturizer tuh, aku pon same.. kahkahkah!

Fid said...

jadi SAHM memang busy tapi tetapku idamkan 'pangkat' itu

sayangibu said...

btol laaa mimi...sbenornya bile cuti skolah pjg cam intan nih, hadoiiii jadik x sabau lak kengkadang nak naik skolah blk sbb penattt woooo jadik suri rumah..Tp tulah,baru sbln nak mengeluh ekkk...bygkan mak mak kite yg seumur hidup berkhidmat jd suri rumah sepenuh masa...mmg respek beb...:)

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Btol2..point ko di atas ini benar2 belaka...paling setuju part buat2 pekakkan telinga jek kalu anak menangis tuh..kiki..ingatkan aku sorang je..tapi tak pernah la kan biarkan lama2..hihi..

Cik_Yan--> Samalah dream kita..

Sha--> Kalu hari bekerja tuh asyik tak sempat manjang kan..

~Umi.Sufira~ said...

Kak Fid--> Kita serupa...

Sayangibu--> Betul2..mak zaman dulu2 seumur hidup jadi SAHM kan..sabar je..kita yang baru dua tiga kerat hari nih dah rasa bz amat dah..kiki..harus ambil pengajaran dari mereka..=D

Unknown said...

memang bz n fenat jd SAHM...
tp syokkkk... especially part dpt tgk ank membesar depan mata tu ek.. harap2 buleh jadik SAHM suatu hari nanti.. <--cita2 bila anak dh masuk sekolah nanti...

~Umi.Sufira~ said...

K.Laila--> Cita2 kita sama tapi anak saya dah nak masuk skolah..uwaa..tapi masih belum nampak bayang nak jadi SAHM..hehe..