Menarik Minat Syaura membaca~~

Monday, December 15, 2008

Anak daraku Syaura ittew yang pada suatu ketika sangat suka membaca buku sejak dua menjak cuti sekolah ini telah bertambah2 "rajin" adanya..ini berdasarkan pemerhatian aku lah..kalu suruh baca buku ada jer alasan dia especially on weekends, mickey mouse dah nak start ler, nak minum air coklat (Dutch Lady 4, 5, 6 tu..owh Syaura masih membotol lagi..) dulu ler... nak main dengan adik dululer..end up umi dia pon sampai lupa yang aku ada suruh dia baca buku...

Mana taknya she is currently extremely addicted to channel astro 613 tuh...sampai aku pon naik hafal dah susunan cerita nya...hari2 pon dok mengadap tu je...walhal kan cerita situ dok ulang2..apa tak reti buhsan kah Syaura melihat cerita yang sama ulang2 begitu..

Jadinya past 2weeks aku telah mengambil tindakan drastik untuk menarik balik minatnya membaca and I started with story book Hang Tuah (Malay version)..and apa title buku tu ek...Peter and Jane stage 4 tuh..dan yang aku perasan dia akan bersungguh2 baca kalau dia baca satu page dulu and ummi baca the same page dengan intonasi ala2 story teller dengan memek2 muka tuh...hihi..barulah dia akan beria2 nak baca the next page...Waa sangat letih OK walaupon Syaura sangat suka and ketawa bagai nak rak tengok aku baca ala2 story teller tuh..tapi umminya yang naik letih..Tapi takpelah as Syaura dah mula berminat nak baca buku semula walaupon 60% of her days spend untuk channel 613 ittew at least ada some improvements la..hihi...

Also some tips untuk parents yang baru nak introduce colors tu their toddlers, masa Syaura dulu dah pandai bercakap aku selalu beli NIPS(coklat dalam dia ada kacang tuh) and setiap kali dia mintak aku akan tanya Syaura "What color is this?" and then lama2 Syaura pun cepat tangkap jenis2 warna, sebab kalu salah aku tak bagi itu NIPS...hihi..tapi makan NIPS banyak2 tidak baik untuk kesihatan gigi toddlers and their mummy Okie...so bolehla di aplikasi kepada benda2 lain juga..peace:P

P/S: Buat mommies yang berminat nak aplikasi pada ur toddlers bolehla cuba=D

2 comments:

faisyura said...

haahah roza, syaura same zaim... mmg budak2 suke channel 613 tu.. kat umah aku smpi kene pasang second decoder utk zaim.. kalo tak asik berebut je ngn dia.. dia bukan bleh tukar channel lain.. unless aku bukak kan barney kat laptop or citer aku bukak tu dia minat... kalo tak mmg 613 je pagi ptg siang malam..

oh pandai trick ko gune coklat tu ek.. aku baru berkire2 nk ajar zaim colours tp zaim tak pandai makan cokelat lagi.. nnt dh besar sket aku apply lah.. ;) skg ni gune buku n toy aje.. tu pun tak berape tangkap lagi... sebut je bleh.. tp paham nye tak lagi.. eyooo (yellow), buuuu (blue) ;P

~Umi.Sufira~ said...

Baid--> Itulah Baid...dari pagi ke petang dok ulang2 tengok channel tu jek..aku rasa dia pon dah hafal lepas crita nih crita apa pulak..tapi yang bagusnya dia boleh tangkap belajar english kat situ kan..

Mmm pasal trick guna coklat tuh ko boleh cuba..memang dia jadi cepat tangkap sebab dia 'terpaksa' gak bagitau kaler yang betul kalu tak tak dapat..takpon ko boleh apply kat benda lain selain coklat gak..hihi=D