Rumah or Masjid?~

Tuesday, December 16, 2008

Aku sangat ngantuk hari ini!(Ngantuk lagi..hihi) Semalam pi menghadiri majlis pernikahan cousin aku kat Benut..Jauh gakla dari Kulai around sejam perjalanan..Yang aku peliknya awatla nak nikah hari Isnin...kan semua orang bekerja...mmm maybe atas reason tertentu they all pilih tarikh ni kitaorg satu family pon layan jelah..majlis lepas Isyak..aku dari pihak lelaki...so kira hantar pengantin lah ni..rupanya pengantin perempuan deretan rumah belakang rumah cousin aku nih jer..so bawak dulang sambil berjalan kaki..hihi...

Nak dijadikan cerita mereka memilih untuk bernikah di rumah saje...punyalah ramai orang..almaklumlah satu kawasan kejiranan..ramailah jiran tetangga yang menyaksikan..aku ingat2 balik dulu aku nikah di masjid, antara salah satu reason hubby taknak nikah di rumah sebab tulah...nanti ramai sangat yang tengok takut extra nervous...punyalah ramai orang tengok malam tadi sampai kat setiap tingkap pon penuh orang sebab ruang tamu dah tak muat...sampai kitaorang pon terasa nervous cousin aku nih...

Yang lagi tak tahan, saat pernikahan tuh dipenuhi ngan adegan air mata..huhu...sebabnya masa mak pengantin baca taklik tuh pada pengantin pompuan punyalah penuh sedu sedan merembes2 air mata...hahaha..ingat tak post aku KENAPA MESTI SEDIH ni...memang sesuai sungguh lah ngan majlis malam tadi..ibarat ada majlis perpisahan lak walhal majlis pernikahan..to be frank berair jugak mata aku malam tadi..hihi..

Aku pesan kat adik aku yang bakal bernikah nanti aku nasihatkan nikah kat masjid je..takle extra nervous macam pengantin malam tadi..ramai sangat org..tapi depends jugak pada each person kan..maybe nikah di rumah atas sebab2 memorable value atau nak bagi ramai orang boleh tengok etc.

So guys nak share? Dulu nikah di mana? Vote for nikah di masjid or di rumah?

BTW, Selamat Pengantin Baru buat sepupuku Hafizi and Fara...semoga kekal hingga ke syurga..Amin...

11 comments:

Ealyie said...

Dulu kita kan Mimi, ececececeh.. nikah kat surau dekat2 ngan rumah tu.. nak ke masjid da jauh sikit so parents mmg galakkan kat surau je..

Apa pun, mmg sunat ka buat kat surau@masjid.. mcm u cakap la.. more breathable kot kalo nak banding ngan 'sumperk2'( errr... words jawa ni faham ke??? ekekeke..) kat umah tu..

Vote for masjid@surau!!

rohaadam said...

sy kat masjid....vote for masjid.
sebab kat rumah ramai bebenor umatnya...Mr Hubby kang gabra pulak....;-))

Anonymous said...

kami pula di rumah saje. (aku pon tatau nape. maklumlah, proses walimah berlaku dgn pantas, xsempat nk plan apepe for the wedding).

tp xpula ramai mana (ni pd mata aku lah..hihi), dikelilingi sedara mara dan org kg saje. sbb pagi lg kot. aha..

lia said...

vote 4 surau @ masjid..

dulu lia kat surau psl lagi dekat dgn uamh... sbb nyer nnt kelam kabut lps nikah nk prepare belah lelaki mkn... so penangah ada masa & ruang nk wat preparation.. kot kat umh, depa pon tumpang sekaki nk join, nnt da abis nikah, kelam kabut psl mknan xready g ha3...

Mama Liena said...

Akak dulu nikah di rumah atas permintaan mak n abah ..kami ngikut aje ..
Tapi yappa pack giler rumah cam sardin ..Kalau rumah banglo sebijik tuh mmg ler takde hal buat kat rumahkan ...

cysev3n said...

di rumah saja.. tp like mine, mak bapak, family, sedara mara + kawan terdekat je.. takde plak sampai org jenguk kat tingkap.. heeee..

~Umi.Sufira~ said...

Ealyie-->Ihik dolu2 yer...Sumperk?!! ejaan macam english tapi sebenarnya jowo..of course ler I know..hihi..surau tuh lebih kurang masjid gakla kan feel dia..=D

Mamaaina--> Trima ksih menyinggah!! Samalah kita..takut hubby terlebih gabra kan...

~Umi.Sufira~ said...

Oja--> Owh sungguh aku mengerti preparation ko yang serba pantas itu...tapi betol jugak kot sebab pagi sedara mara terdekat je kan..so takdelah gabra sngt even nikah kat umah..

Lia--> hahaha..betul gak tuh...bijak jugak yer..kalu kat umah, penangah pon tumpang sekaki tengok majlis nikah tu ye..hihi

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena--> Wah terbayang2 majlis kak lina macam majlis cousin mimi malam tadi...sungguh ramai..

Cik_yan--> kalu sedara mara dekat aje okielah cik_yan...so takla gabra tahap gaban..heee=D

sayangibu said...

kat rumah juga...tp mmg ramai org mcm tengok konsert rabbani tu...kekekeee...sian my hubby & sian jugak kat diri sendirik, mak & ayah sbb drama sedih disaksikan org ramai...huhuhuhuuu

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Alla lawaknya macam tengok konsert rabbani lak yer?! hihi..takpelah at least dapat bernikah di rumah sendiri..memang memorable btol tuh!=D