Let Down n Latch on~~

Sunday, December 14, 2008

Lagi lagi kisah from my breastfeeding journey...this time nak crita pasal let down and latch on..Aku nak start dulu ngan let down~

Let Down
Entah dari mana ntah, macam ingat2 lupa yang aku pernah terbaca yang after baby dah setahun breastfeeding mummy ni dah tak rasa let down...ye ke? tapi aku masih ada rasa let down so far walaupon Sufia sudahpon setahun....ada rasa ke takde rasa yang penting kuantiti BM mencukupi untuk baby pon dah cukup bagus kan..cuma pada aku bagusnya kalau ada rasa let down nih, masa aktiviti pumping boleh budget bila BM akan turun and pulun pumping and boleh budget bila nak stop pumping or dapatkan let down kedua...Lain orang lain teknik pumping nya..tapi kalu aku aku suka dapatkan let down dulu baru start pumping and then dapatkan satu lagi let down baru stop pumping..hihi..even aku tak pandai pon pakai massage petal Avent ISIS tuh..slalu dapatkan let down manually..hihi..

Latch on
Latch on during breastfeeding pon penting, kalu silap latch on silap2 nips boleh sakit giler...tapi ceritanya latch on untuk post aku kali nih ialah correct latch on lepas baby dah tumbuh gigi..Sejak dua menjak Sufia dah keluar 6 batang gigi yang keras ittew aku selalu notis walaupon dia tak bite pon tapi kekadang sakit amat yer.....check punya check aku rasa silap latch on ler during breastfeeding...sakit woo..lagi parah kalu dia dah tertido and susah nak betulkan balik kedudukannya..walla...tahan ajerlah kan..so next time kena lebih amik pot pasal kedudukannya..hihi...

So buat breastfeeding mommies, u all ada rasa let down lagi tak??hihi..

12 comments:

sayangibu said...

masa let down walopun sengal2 jek rasanya...tapi suka sangat..lagi kalo time baby tgh latch on..blh dengar berdegup-degup dia minum...:)

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Aah kan..siap kalu masa dalam pantang tuh baby kecik lagi n BM ngah banyak siap baby macam tercungap2 masa let down tu kan..hihi..

Mommy Harith Hannah said...

sejak Hannah dah ader 6 batang gigi nie, even dah latch on betol pon, terasa sakit gak... adoii...

cume, harapnya tak luka lah... sakit buleh tahan, kalau luka tue nak nanges raser... :p

Anonymous said...

huhu mi, the last time aku rasa let down tu was when affan 13months old. sejak pregnen mmg xde dah let down tuh...susu ada tak ade pon aku tatau (n mmg malas nk pk since dia pon x fussy atau mengamuk2..ehe).gamaknya tunggu next baby lahir la ni baru leh dapat rasa balik kan..

Naza Sulaiman a.k.a Ajasu said...

Hi, saja jenjalan kat ur blog. Aja nyer experience 2nd baby, Azalea..ok la rasa gak let down lepas 6 bulan, pastu on off. Aja guna spectra back then, so bila nk dptkan let down, Aja guna avent isis sebelah. Yang baby kali nih, Rayyan, maybe sebab dia kuat nyusu kot, sampai dh nk masuk 11 bulan nih, Alhamdulillah ada let down..

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Itulah tuh..terasa keras je kan...janganlah baby buat hal menggigit pulak..mau menjerit satu kempung dengar tuh..hihi..

Oja--> Owh ye ke ja? Kalu peknen rasa let down tuh hilang yer...Ooo InsyAllah time adik keluar nanti dapat rasa balik kan...n dapat tandem nursing dengan jayanya..hihi

~Umi.Sufira~ said...

Ajasu--> Owh terima kasih kerana sudi berjalan2 di blog saya ini... Mungkin jugaklah kan..bila baby kuat nyusu rasa let down tu akan menten ada..=D

cysev3n said...

yeah.. i still rasa let down till now.. TAPI masa zeri nyusu la.. time pump, bley kata very scarce..

Ealyie said...

ala mimi,
soklan mu ittew bikin hati ku sedih...huwaaaaa..
mana da dapat let down2 gitu.. almaklom la mak skrg kan 'membawak'..;P

~Umi.Sufira~ said...

Cik_yan--> Kalu gitu maknanya after baby setahun still ada let down lah kan..kecuali bagi mereka2 yg peknen..hihi..kalu 3 tahun macam kak fid tuh ada lagi ke agaknya??hihi

Ealyie-->Owh daku mintak ampun yer..baru kutahu yang peknen mommies tak rasa let down..hihi..at least very gud info ler..=D

lia said...

bler amsyar isap susu jer terasa ada let down... bler pump sejak masuk 9bulan ni... sgt2 la jarang rasa...

~Umi.Sufira~ said...

Lia--> Sama case macam cik-yan ler..=D