Bila Boss Di Depan Mata

Tuesday, June 30, 2009

Tempat kerja aku ini adalah tempat kerja kedua selepas berhijrah dari tempat kerja pertama (ayat hape aku buat ni!sori!)Perbezaan palin ketara yang aku rasa antara syarikat pertama (Syarikat A) dan Syarikat Kedua (Syarikat B) ialah kehadiran boss dalam kerja harian aku...hahaha..

Di Syarikat A, meja kerja kami open, manager duduk di depan yang cuma beberapa meter je dari meja aku (saper pernah kerja company Japan mostly tau sebab layout tempat kerja lebih kurang sama)..kalau setakat nak panggil aku, jerit nama je dah dengar! Lagi best kalau petang2 kerja dah kurang tuh, dia suka jalan2 belakang meja kitaorang....lirikan2 manjanya buat aku tak tahan...nak access internet? Of course curik2...time rehat..time dia out station...pun tetap kena curik2 sebab belakang meja dah department lain..silap2 ada yang menyampai..kahkahkah...so hasilnya..kerja adalah amat precise dan effisyen..lagi2 kalau report tak siap dan dan kena sergah dengan boss depan2 semua orang..kahkahkah....tak best kan?

Masuk pindah Syarikat B, company France..wah everything is so personal and privacy...sampai ke toilet pon sorang je buleh masuk at one time, remember? Kat ofis dok dalam cubical..aku tak nampak orang depan, orang depan pun tak nampak aku...cuma orang tepi ajelah..tapi diaorang pon jenis tak ambil peduli..who cares! asal kerja siap..kekeke...boss? ofis dia tingkat 2..kahkahkah..takde pemantauan langsung..blogging, googling..hari2 layan....kadang2 jelah dia menerjah bila ada hal nak dibincangkan...cepat2la klik kat email..sembunyi lah semua page2 website yang sedang dibuka...so kalau takde bos depan mata nih ala2 naik tocang jugakla kan...tidaklah sepandai dulu dalam bab2 berlakon depan bos ni..and kerja lemau sikitla..tapi kerja harus juga siap on time!;P

Ngee...so u ols camne? kerja depan bos ke kerja bos jauh?hihihi...

16 comments:

Unknown said...

bilik bos bersebelahan bilik aku, tapi ada blind. ekekeke. tapi bilik aku, serupa macam duduk dalam akuarium gitu. kita nampak semua orang, semua orang nampak kita.

advantage aku ialah, aku nampak pc semua orang, semua orang tak nampak screen pc aku. ngehngehngeh.

~Umi.Sufira~ said...

zety--> Ko ada bilik Zety?! Syok nya....kalu setakat engineer cabuk macam aku nih jgn harap nak dapat bilik...:P sungguh aku sedang membayangkan kedudukan PC mu itu!:)

mamaDhea said...

mimi,
aku dah merasa dah keje ngan jepung masa dok site dulu.. ahahaha.. mmg laa terbentang luas kan.. nak check email personal pon curik2, window sekecik yg boleh, main game pon kasik off itu sound.. sungguh tak best.. ekekeke..

now, bos ada bilik sendiri.. sesekali je jengah department.. :D

Mommy Harith Hannah said...

Aku pon stail cubcle mi. Tp, boss sini tak kesah, nak layan FB, youtube, game etc. Yang penting, keje siap on time & kalau ader org dari dept lain, pepandai laa cover. Sbb diorang ni kepochi. Dan, sesetgh dept, tak bagi staf mengular time kejer. US style, tak skema cam al.ps bengong tue. Nak access internet pon curik2. Kahkahkah. Kalau masih stay sana, kompem xkenal pon blogging world, kan? :P

p/s : Tp, aku still envy laa, org ader bilik sendiri nie, cam Zety tue. *Jeles*

Crazee Choc's said...

Umi,
My previous company exactly the same dgn U.... maklum la.... company jepun dan my bos pun jepun... tp dia bos jepun yg lain dr yg lain... penyepah... sempoi..... mmg lain la.... meja dia.. punya sepah.. lipas pun ada. mmg dia dok pun depan saya je. hehehe.... tp yg best dia sporting... kami 1 dept. (5 org tak masuk dai la) semua dapat internet. padahal... my company bg internet utk ass manager n above je...

Skrg? Bos dalam bilik... saya deal dgn ass manager je. tp ok la... sporting juga!

siti noriza saleh said...

siti lak, bos depan mata...siti sibuk berblog, dia pun sibuk nak join baca,....thes best bos after my 1st bos...apa ayat ni..he he e..kiranye, di tak ksah apa siti buat yg penting keje siap...sbb tu tgok sitinyer blog sntiasa berupdate...betul tak?..ha ha ha...

NM said...

saye plak ada bilik sendirik..plak tu pandai plak adjust tempat duduk ngadap pintu.bilik sya ni ada clear glass,so klu bos mai pn sempatla nak tutup page2 tertentu.eceh..hahahah..bilik bos pn jauh pastu sebaris.so saye tak nmpk dia,dia pn tak nmpk saye.kui3x...

Unknown said...

koje bilik satu ngan bos...huhuu hadang dinding jo.... bos kuar masuk ngadap ku duluuu huhuuuu... PA la katokan... heheh

Mama Liena said...

Seperti mama arnie , heaven surfing internet ..tuh Farm Town pun dah berupgrade bagai ..heheheh ..Tapi takleh ler ober sangat ..kena gak cover kecik2 sket biler ade dept lain punye staff lalu...kang kena fire plak ..:)

IntanSham said...

hahhh...aku haruslah x duk skali ngan bos kannn... tp duk bilik guru pun ramai yg kepoci..jeles sbb keje derang x siap2, tp aku ngadap lappy manjang blh lak siap keje. mimi.. aku dolu lps spm pernah keje company jepun, mmg kecut pewut sbb bos dpn mata

Fara said...

i lg bestttt....bos kt bwh. i kt atas. account dept la kan. mmg tocang sgt la tinggi, huhuhuhu

Fid said...

bos2 ada kat depan
siap depan GM u! tapi GM DGM bagai tak kisah org yg bodek nama ho teng chon tu yg suka kacau org....macam siot
kalau tak de kerja dia suka cari pasai ngan org!

Ana said...

hehehe..sama laa kita bos xde depan mata..bos ana stay kt australia sbb wife dia smbg PHD kt U sana..dia akan stay sana dlm masa 4thn lbh laa smpai wife dia abis study..start 2007 n smpai skrg dah 2thn laa kann..jmp dia setahun bapa kali jek..selebihnyaa guna skype..tp skrg dia ada kt sini..dia blk dlm seminggu lbh..huaa tensen giler nk bukak blog pun curik2 time dia dah xde..cam skrg nie..betapa laa kena menghargai masa2 bos xde kann..hehehe

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Yer itulah yang kurasa dolu!

Aru--> Yer kompem tak kenal blogging world nih!;)

Marisa--> Deal ngan ass manager je? kat tempat saya ni ass manager pun tak wujud!;P

Siti--> Omak aih!bos join baca blog..kekeke...sporting habis.

Mama-qaisara--> Sungguh daku cemburu!kamu ada bilik sendiri ya...bestnya..

~Umi.Sufira~ said...

Adwindaa--> hadoi camtuh hari2 ngadap muka boslah gamaknya yer..

Mamaliena--> game di company saya adalah di blocked..jadinya kalu farm saya tu tak hapdet jgnler pelik adanya:P

Intan--> aku membayangkan tempat kerja ko tu macam bilik guru sekolah aku dulu..buleh?:P

~Umi.Sufira~ said...

Fara--> Akak leh nampak tocang Fara nun!;P

K.Fid--> Hadoi..mak tak suka cha ya kaki bodek yang nyibuk hal kita...company lama dulu pon ada yang camtuh!

Ana--> Punyalah jauhnya bos ana tuh..tuh bukan best aje namanya..HEAVEN!;)