Serangan Jerawat

Wednesday, June 17, 2009

Aku sedang mengorek2 gambar lama di PC, and tiba2 tertangkap satu folder gambar suprise party harijadi aku yang 'anak buah' aku anjurkan di tempat kerja kami pada tahun 2006..(how time flies)..owh mata terus tertancap mata pada dahi aku yang penuh dengan jerawat!hah!kekeke...

Alhamdulillah kulit muka aku jenis yang kurang bermasaalah...jerawat tumbuh juga tapi tidaklah terlalu banyak dalam satu masa...tapi aku pernah kena satu serangan jerawat yang hebat tak terkata pada akhir 2006...Masa tuh baru berpindah dari Nilai ke JB...mula2 jerawat nasi tumbuh kat dahi, kecil2 dan banyak....dah tu tangan pun gatal dok korek2 nasi tuh keluar...dah bila tangan pun gatal, makin banyak pulak tumbuhnya and makin besar2...habis dah macam bekas chicken pox rupanya...


*Tengok gambar ni bekas jerawat yang dah makin kering, tupon dahi menggerutu habis!*


Bila dah tak terkawal tuh aku pun sibuk pegi klinik, doctor bagi antibiotic and ubat jerawat T.3. tuh...langsung tak berkesan....makin tumbuh banyak adalah!!uwaa...macam nak nangis kalu tengok muka sendiri....

Bila dah mula nak turun kat pipi, mulalah menggelabah tak hengat...and then aku pun follow ubat yang adik aku pakai masa tuh, Mustika Rat.u Losye.n anti Je.rawat(sblom tuh dah macam2 aku cuba tak berkesan).....aku dah tak pedulik dah apa2 pon aku try..yang aku tau nak bagi kurang jerawat tuh..dok GIGIH aku sapu..alhamdulillah kering terus...and dah tak tumbuh lagi...tapi nak bagi hilang bekas tuh makan berbulan juga...Ya Allah syukurnya masa tuh tuhan aje yang tahu..kekeke...

BTW, sampai sekarang aku dok pikir..kenapa eh tiba2 aku kena serangan jerawat seteruk itu masa tuh...? Takkan sebab aku pindah kot..kekeke..eee..kalu u ol tengok memang dasyat okeh! nak tengok cermin pun takut...hopefully takdelah serangan jerawat macam itu lagi sampai bila2...setakat satu dua bijik tuh kira penyeri la kot..:)


14 comments:

Unknown said...

Jangan masa pindah rumah baru nanti naik semula jerawat tu udah le. Hehehe. Harus ambil langkah pencegahan ni Roza.

-aku yang banyak jerawat- ;P

mamaDhea said...

aku sejak study kat kl mmg jerawat naik berbijik2 kat muka esp. kat dahi.. maybe sbb environment kot..

~Umi.Sufira~ said...

Zety!!!!ko membuatkan aku rasa seriau hokeh!!kekekke....takut la nak pindah umah cenggini...;P

Sha--> Kalau study tuh maybe sebab ko tension kot!kan kan..:P

Hernee Nazir said...

hernee skang ni jrwat halus tgh byk kt T zone..tgn lak gtl je nk pcit..

IntanSham said...

tuko angin kot.. x pon perubahan hormon. aku masa study dulu mmg penuh jerawat nyah. tapi bile dah kawen nih,dah branak pinak..clear pulakkk.. ahahhahaa

Zuraimah Ismail said...

errrrr xkan la sebab pindah jerawat naik..ke sebab banyak sgt bermain ngn habuk2..ye la..masa pindah tu kan mesti duk mengelap sana..mengelap sini....:)

amacam progress rumah baru??

Nani~~{@ said...

nani pulak masa nak nikah n sanding dulu jerawat sibuk nak tumbuh..geram je rasa ;)) terpaksa touch up tebal2 ckit..

~Umi.Sufira~ said...

Hernee--> T zone itu memang kawasan berbahaya kan!

Intan--> Hihi itu namanya hikmah perkahwinan kot:)

CT--> Pindah rumah tumbuh jerawat tuh agaknya tukar angin nya jerawat..ngee...Oh rumah baru? InsyaAllah dah tetap pindah 4hb7

Nani--> Owh..kalau jerawat banyak masa nak kawin namanya jerawat seri penagntin..:P

siti noriza saleh said...

masa siti lak, masa2 muda remaja dulu, mmg cnfirm muka ada jerawat w.pun tak berapa membimbangkan...tapi, start je preggy, jerawat terus hilang smpailah la ni...hehe he.....tapi, siti rasa, mimi mesti sebb habuk yg bertembgan tu..kene lak cuaca cm skg ni kan..

Nurhayati said...

i pun penah kena jerawat teruk.. sangat2 teruk.. try macam2 tak ok gak.. akhirnye jumpe satu product yang betul2 sesuai. alhamdulillah skang ok dah..

Diver Mom said...

sama la kita... :(

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Kahkahkah...habuk berterbangan...taktaulah rasa2 suasana baru kot...ke udara NS ngan Johor lain gamaknya:P

Nurhayati--> itulah kan..nak kena jumpa produk yang betul2 sesuai baru OK:)

Zuhaini--> Tang mana yang sama?

Emma said...

jerawat?? hehehe.. dah imun daaaaaaaa...

-mama emma-

~Umi.Sufira~ said...

Mama Emma--> kekekeke...;P