Suami, Isteri Satu Tempat Kerja?

Friday, June 19, 2009

Mungkin ada yang pernah, atau sedang bekerja satu syarikat dengan suami sendiri sekarang ini...Aku sendiri pernah satu tempat kerja dengan suami twice, but then since 1 year and half ago when hubby moved to other company barulah tempat kerja berbeza dengan hubby...

Oh banyak pro and cons nya kan bila satu tempat kerja ngan hubby...Di company lama aku, memang ada seorang rakan yang bermati2an tak mahu suaminya bekerja satu syarikat dengannya....katanya susah nak bergurau senda ngan lelaki lain....terkesima jugak aku ngan ayat penyata nya itu...questionmark di situ..kahkahkah...but then terpulangla pada hak individu sama ada suka atau tidak kerja satu company ngan hubby kan....

As for me, company pertama kami tuh, hubby memang totally different field ngan field kerja aku..so dalam setahun maybe sekali dua je berurusan, buiding tempat kerja pon lain...so nothing much problem dari segi kerja...yang bestnya pegi kerja satu kereta, tak payah pikir2 nak naik kenderaan lain, and then can share so much about gossip di tempat kerja (ala2 ngumpat sikitla..hehe..)..tapi ada juga tak best...contohnya, gaji sama hari, bila habis sama2lah habis..kakaka..dahla money management waktu tuh memang out!and then bila tak dapat bonus or dapat bonus sikit ha sama2 lah waktu kan...

Company kedua memang giler! Udahla my plant ni cuma ada around 100employees...hubby jaga process, aku jaga quality...hari2 bertekak pasal kerja...mostly aku lah yang hentam dia...dalam email pun berdebak berdebuk cc kat semua manager...dah nak buat macammana memang nature kerja kami sebegitu....Wah sungguh tak best Okeh hari2 nak berantem ngan laki sendiri.....owh sungguh payah nak jadi professional bila balik rumah..kahkahkah..nasib baik still buleh handle lagi...yang bestnya hubby depan mata la kan, dia buat lawak apa pon kita tau....nak keluar berdua gi lunch pon senang....senang cerita apa yang dia or aku buat sepanjang hari, kami sama2 tahu...

Then when hubby moved to other company dan aku masih di sini, pada awalnya tuh agak kekok membiasakan diri...yelah dah dekat 3 tahun lebih berkepit je ngan hubby kan...waktu masuk kerja and waktu balik kerja berbeza...Nasib baik company dekat2 je still buleh naik satu kereta ke tempat kerja...waktu rehat pun berbeza..so ala2 susah juga kalau saje2 nak ajak lunch kat luar....yang paling penting tak nampak apa yang hubby buat depan mata macam dulu...so KEPERCAYAAN memainkan peranan besar di situ...tapi yang bestnya..gaji lain hari, bonus pon tak sama...contohnya masa kemerunduman ekonomi harituh, company shut down, company si dia takde effect ...so satu kelebihan di situ kan....company hubby still dapat bonus macam biasa...owh takdelah bila down kedua2 kami down satu masa....

So anda pulak macammana? best ke kalau kita satu tempat kerja ngan hubby ni?Or anda tak pernah langsung pun satu tempat kerja ngan hubby?kekeke...;P

25 comments:

JaNnAh said...

memang x pernah lgsung 1 tempat kerja.. hahahaha.. lakiku di sarawak!! jadi asas perhubungan yg paling penting adalah, KEPERCAYAAN!!! dan utk komen.. no komen kot!!! xtau nak cakap best ke x best kalau 1 tempat keje..!!

siti noriza saleh said...

siti pun tak berharap dpt keje satu tmpt ngn hubby,.,.sbbnyer siti ni cepat jeles...kang dr jauh nmpk dia bual ngn girl, mau ku tepon dia masa tu gak....he he he...tapi, sebaiknyer tak yah kot satu kilang sbbnyer money...sama ngn mimi ckp masa gawt hr tukan..sitinyer tmpt ok, tmpt dia lak tak ok..lg satu, dia tak tau kita dpt bonus ke tak...ha ha ha ha....

cysev3n said...

i've been in the same company with my other half for good 5 years :) tp dia level lain.. mak level lain.. camne tak sama kannn.. jumpa dia pun kat tempat keje..

tp takde la lunch sama2 sangat.. kekeke..

~ As ~ said...

laki aku goverment..aku swasta...gaji mmg lain2... bab gaji lain2 tu mmg best...gaji dia dah habis, gaji kita ada lagi...ahahaha

Nur said...

akak mmg satu tempat keje dgn hubby..kiranya opis tu tempat cintan cintun gak hehehe..rehat mmg sesama w/pun time lelain..hentam jer pegi..nasib baik bos understanding :)

Ealyie said...

mak kenal en mat masa kitaorg under the same sun.. hahaha.. apakahhh?? co.dia sub cons co.mak ok.;) so, mmg hari2 akan jumpe n lunch together2. tapi skrg tidak lagi.. tapi opis dia hanya seperlaungan dari opis mak, namum mak tak pernah try la menjerit hanya semata2 nak panggil dia..;p lunch sama2? selalu jugak kalo dia tak busy..sbb mak manjang tak busy..ah ah ah
best apa keje dekat2 ngan laki nie.. byk kelebihannya.. btol x??

Crazee Choc's said...

ha.. menarik ni umi...
Saya dulu 1 dept dgn hubby. Siap duduk sebelah meja lagi.... siap usha2 hubby menerusi PC lagi mcm mula2 kenal dulu. hehehe.... gatai. Lepas grad saya masuk keje kat 1 kilang ni.... dept saya dept baru kat company tu... dlm dept tu perlukan org yg ada base engineering and accounts.... so.... masa batch saya depa nak ambik 2 org.... sorang engineer sorang exec. Yang dah ada kat dept tu sorang engineer (my hubby) and sorang exec (accounts)..... mmg kami kenal sbb 1 dept. lagi havoc. kecoh 1 company. tp tak dan saya bertunang.... hubby dah pi company lain..... lepas tu maka berjauhan la kami... pas tu.. 3 thn lepas hubby kena pindah ofis... maka saya terpaksa pindah keje dan apply keje kat sama company dgn hubby.
maka.... masuk hari ni dah 3 thn lebih kami keje 1 company..... pi keje sama2. Building sama. tp saya tingkat atas.. hubby kat bawah..... keje kami tak dak kaitan sangat. gossip sama2 tu biasa. byk pro n cons..... kalau bonus meriah best la... time bonus ciput.... diam2 je la.... part2 gurau bertepuk tampar dgn laki lain.... tak penah lagi.. tak kira la sama atau lain company. tapi... saya harap sangat dalam masa 2 tahun lagi... saya teringin nak keje kat tempat lain pulak

Hernee Nazir said...

hernee skang mmg 1 cmpny ngn hubby cume lain dept jek..stakat ni xde prob.. tp ape yg mimi ckp gji, bonus saing tu n abis pn saing2 mmg btullh.. lg 1 mmg blh gosip bnda yg same kt umah.. nk lunch same2 susah sket coz hubby hernee keje shift..skali skale time keje siang pnah gak kuar mkn same..

Rizza said...

best pe kan..kalau dapat gi keje sekali.. makan sekali... bila bab keje buat le keja masing.. be proffesional...


kami pernah satu kilang tapi masa belum kawin le... hehheh
tapi sorng pun tak pernah nampak kami dating sepanjang kami kawan.. hahhaha.... tau2 hantar kat kawen je...


kejap je.. pastu dia dpt keje lain.. aku terkontang kanting.. nak cabut dari situ...

Nanak said...

Hubby guru, i bukan so tak akan pernah 1tpt kerja kecuali i amik KPLI then minta 1sekolah dgn dia..hehee..

i teringin juga 1ofis dgn suami..blh la lunch sesama tp mcm biasalah mmg ada pro & cons nya ya..

izzahazfar said...

salam kak..
hubby zah baru jer kena tukar satu pejabat ngan zah..cuma beza tingkat je..

dah 3 tahun zah kenal dia sejak kahwin,tak pernah lak kena keje sekali..kira ni 1st time n zah baru biasakan diri..

klu breakfirst zah jarang p sekali sebab zah nak spend masa pump susu..klu lunch adala..tetapi kekadang minta dia je beli..hehehe

terus terang...nak kata tak best pun tak juga..bestpun tak juga..
sedang2 aje...masih dlm proses membiasakan diri..

cuma klu dulu leh lah msg rindu..la nak msg pa g..?hehehe

Diver Mom said...

daku bekerja sama tempat dengan mr hubby.. :) heaven!
well, nak senda gurau apa nya.. dalam islam pun suruh jaga batas laki perempuan, kan..? :)

so yang tu x da masalah la..

yang best nya pergi dan balik satu kereta.. jimat tol dan minyak..

dan yang lagi best, kalau ada meeting ke atau kena stay back, atau kena kerja sabtu atau ahad, dia tahu kenapa.. well, sometimes orang yang tak kerja sini x faham cara kami bekerja.. :) so by being a staff here, dia pun faham selok belok tugas dan kerja semua lah.. :)

faisyura said...

erkkk aku tak penah.. bidang lain-lain mmg tade chance nk satu ofis..

tp aku rase elok le kot kitorg camni.. aku jeles lah laki aku ni peramah gile.. melawak je keje... sume org kene jadi bahan dia.. kalo lawak ngn laki aku tade hal.. tp kalo melawak ngn pompuan sedikit jeles okeh.. hahah...

dulu mase tunang2 dulu pun sllu aku singgah ofis dia, kemain satu ofis bergurau senda... tp sume tade ape2 la.. cume aku punye jeles ni tahap ultraman sket.. hahah.. padahal aku pun kamceng ngn kawan2 pompuan dia tu... hahaah tak kire jeles jugak.. ;P

~Umi.Sufira~ said...

Umi Nawfal--> Sarawak??haiyo jauhnya...psst nape tak ikut ke sana?;P..BTW, jika gitu kekdahnya silalah anda berdua menguatkan konsep KEPERCAYAAN dalam diri masing2 eh!

Siti--> Money and cemburu...dua reason kukuh untuk tidak bekerja satu company..kekeke...lainlah kalau kerja government kan?

CY--> Owh..ini jatuh cinta di tempat kerja lah ni...kekeke...;P

~Umi.Sufira~ said...

As--> Kekalkanla begitu..sorang gomen sorang swasta!senang nanti;)

Kak Nur--> Itu daily dating namanya...uwa sungguh ke cemburu!kekeke...

Ealy--> Kerja dekat2 dengan laki syokla...buleh gi kerja sekali kan...Tapi aku rasa ko tak payahla cuba cuba menjerit panggil laki ko nyah walaupon cuma sepelaung je tempatnya..nanti ko jd mak lampir aku taktau...;P

~Umi.Sufira~ said...

Marisa--> owh sungguh panjang history nya tuh....macam senang je marisa dapat kerja satu company dengan hubby kan..kekeke...betullah saya setuju, janganlah sampai bertepuk tampar ngan orang lain ye dak..tapi tang bonus tu kalau satu company ni kenalah terima seadanya..kekeke...

Hernee--> Kalau lain dept tak kisah sgt..kalu satu dept tu yang haru..kekeke...


Kak Rizza--> Pandai eh cover line! meh ajar sikit ilmu apa akak pakai..kekeke...

~Umi.Sufira~ said...

Nanak--> hahaha..apalagi apply la KPLI kalau nak satu ofis ngan hubby;P

Izzah--> Kalau akak masih buleh hantar email rindu2an walaupon dekat2 je duduk..hihi...selamat membiasakan diri eh!

Zuhaini--> Itulah yang heaven tang pergi kerja sekali tuh...and hubby faham kerja kita kan?

Baid--> Ko jeles tahap gaban eh!!!Nasib baik aku tak kerja satu kampeni ngan cik abe ko..kalu tak silap2 ko pon jeles kat aku nih..kekeke...;P

Rizza said...

cik kak.. ilmu apa.... ko dah kawen... tak de le ilmu nak turun kan hehhee

~Umi.Sufira~ said...

K.Rizza--> mana tau leh turun kat adik mimi yg belum kwin tuh..pepandai sikit cover line kalau berchenta tu..kekeke...

Crazee Choc's said...

kami ni mmg ditakdirkan utk keje 1 company. masa dapat keje ke-2 yg sama tpt dgn hubby kebetulan sorang budak accounts dept. kena transfer ke Pahang. kebetulan ada vacan. kalau saya tak masuk still depa kena hire org lain.... mcm rezeki je nak keje sekali. Saya ok je keje sekali ke tak sekali. Even keje sekali pun kami saling ber'email2' tanya itu ini.. mkn apa mlm ni la apa la.... mcm2 la.... tapi tu la.... benefit sama la... saya berharap sangat hubby dpt keje yg benefit dia lg best dr skrg.... saya nak stay sini pun ok je.... bos, kwn2 semua ok.... hubby pun dah 5 thn setengah keje kat company ni.... dia tgh sambung master.... so... dalam masa 2 thn lagi.... mmg tak ke mana la.... tunggu dia habis master baru kami nak revise balik kehidupan kami yg sungguh bersederhana

Unknown said...

hehehe.. klaila keje satu company... mana taknye.. jumpa pun kat company ni... dn berterusan sampai sekrg... dept lain2 tp ade kaitan... dulu2 siap boleh kawtim baikkkkkkk punye ms time bercinta kalo handle model-product same... heheh.. tp sekrg hubby dh jd tukang cek model lain... klaila model lain... kalo tak, maybe buleh bertekak sampai kat rumah... hehehe...
ouhhh.... ade satu yg paling besttt.... kami pernah dihantar outstation ke jepun sesame wpun handle model yg berlainan... ms tu baruuuuu je pas kawen... honeymoon leeee kamiii!!!!!!!! hihiihihi...

maya amir said...

konpem tak penah satu ofis.. field lain2.. mmg tak dapek nak satu opis..hehe

IntanSham said...

sah2 laa aku x pernah satu tpt keje ngan hubby dan pastinya seumur idup pon x kan satu tpt keje ngan hubby. utk aku yg cikgu nih, aku mmg x nak laki aku pun cikgu gak.sbb aku x leh handle laaa..bila aku cuti, dia cuti, bila aku blk cpt, dia pun ada.. tapi bila kat umah aku wat sume keje,dia tido... sungguh menyakitkan mata di situ..kahkahkahhh.. errrr..ini pengalaman kengkawan yg laki-bini cikgu lahhh..jadi aku mmg bersyukur sgt sbb laki aku pun bukan cikgu,jadi x laa aku byk dosa memendam perasaan..kahkahkahhhh

Rizza said...

umisufira...

kalau nak berkawan @ bercenta kat opis yg sama...
1. buat le keje masing2... [memang masa kami keje tu.. saya bz gile..]
2. usah gedik2.. nak tunjuk kita ade 'affair' kat opis tu..
3. tak yah le ngada2 nak malu2 atau cakap manja2 ke apa ke depan dia ...[be professional..]
4. kalau nak kuar lunch.. kadang2 leh le kuar ngan 'cik abg' tapi pasti kan beramai2.. hehhe atau kuar je ngan kawan departmnet kita.. tak yah kuar ngan dia...
5. nak dating berdua...pi je kedai buku lepak kedai buku.. sure tak de sapa2 jumpa hehheh....

tu je le sedikit sbyk...yg leh cuba..

~Umi.Sufira~ said...

Marisa--> owh memang sudah ketentuanNya untuk u ol kerja satu company kan....syukur Akhamdulillah..macam mudah je dengar Marisa dapat kerja satu tempat tu...:)

K.Laila--> mak ai seronoknya!!udahla kerja satu company siap dapat honey moon free ke Japan lagi!!hihi...jeles jeles:P

Fauzi-maya--> kalau field lain2 memang less possibility la..;)

Intan--> Ye ke nyah?Cheh! macam dia sorang yang penat kerja gamaknya...kan? perghh nasib baiklah aku pun tak macam kawan ko tuh...biar sama2 penat tapi tak memendam rasa..:P

K.Rizza--> Owh cenggitu...thanks for the tips!akanku kabo ke adikku itu..kalu bercenta jgn over...hii..;P