Ego seorang ayah

Sunday, June 21, 2009

Jika ditanyakan soalan, "bilakah kali terakhir anda mengucapkan 'sayang' kepada anak anda ?"kepada seorang ayah, aku yakin hanya 1/10 mungkin yang akan menjawab "setengah jam yang lalu"...rata2 menjawab "owh masa anak saya kecil"...or maybe "masa anak saya standard 5..."

Aku sendiri, aku pun tak ingat bilakah kali terakhir abah mengucapkan kata sayang pada aku, mahupun adik beradik aku....dan nature ini semakin menonjol pulak kat hubby sendiri....aku pulak mudah saje melafazkan "Umi sayang kakak, umi sayang adik" pada kedua2 anak dara aku....Susah sangat ke melafazkan kata sayang kepada seorang anak...?

Dan bila aku tanyakan pada hubby soalan mengapa ayah sukar melafazkan kata sayang terhadap anak, perkataan pertama yang terpacul dari mulutnya "Ego mungkin..."hihi...yelah aku pun merasakan begitu....ego yang menebal dalam diri lelaki mungkin membataskan mereka kan...hakikatnya limpahan kasih sayang dari abah sentiasa aku rasai dari kecil sampai besar....kalau tidak masakan abah bekerja bermati2an untuk membesarkan kami adik beradik.....

Walaupun abah tidak pernah melafazkan sayang, aku tetap menyayangi abah sepenuh hati...dan sepertinya ingin menggembirakan hari2 kedua ibu bapaku sementara masih berpeluang ni...tapi dengan cucu pulak mudah sje melafazkan "Atuk sayang adik!" hihi...takpelah sekurang2nya ego itu menurun bila dengan cucunya...

Sempena hari bapa nih, aku ingin ucapkan Selamat hari bapa buat abah...terima kasih atas segala jasa baik abah membesarkan along selama ni, memberikan pendidikan terbaik walaupun diri sendiri menderita....jasa baik abah akan along kenang sampai bila2...(ucapan ini pastinya jua tak terlafaz depan abah...ooh I wish he read my blog...)

Then buat hubby, walaupun tiada sambutan istimewa mahupun handmade cake tahun ini, sayang ucapkan Happy Father's Day buat abang...semoga menjadi bapa yang lebih matang terhadap anak2 dan kita sama2 mendidik anak hingga berjaya... (sila jgn muntah!;P)

HAPPY FATHER'S DAY ALL!

11 comments:

Rizza said...

rase nye tu dah memang nature lelaki sukar nak tunjukkan 'sayang' dengan kata2.... semua tu hanya denga perbuatan aje pun dah leh faham.. cuma pompuan ni lebih kepada emosi..

Unknown said...

Laki aku jarang ucap 'sayang' dengan anak. Tapi lebih kepada, "anak abah ni..." or "gegerl abah ni..."

Bagi aku, kira ok la tu untuk seorang lelaki meluahkan rasa sayangnya. Hehehe.

siti noriza saleh said...

husbdn siti pun cm tu gak...( dahlah nak dgr dia ckp syang ngn kita susah, ngn anak pun susah gak...he heh)...cuma, kalau setiap kali dia duduk2 berehat, dia suka peluk mia smbil ckap...anak ayah ni cerdiklah, pandailah...busyuklah.....ok kot...he he he

IntanSham said...

btol laaa kn..lately nih,aku prasan si aina asik tanya,"abah..abah syg aina x??" hah..br laaa dengo dia ckp "sayangggg"... kuikuikuiii

~Umi.Sufira~ said...

Kak Rizza--> Yer saya pun merasakan emmang nature mereka kot!;P

Zety--> Kira orait lah tu!:)

Siti--> Hihi....macam gitu pun kira dah memadai la kan...:)

Intan--> Alamak kalau ngan anak yang dah cerdik bercakap nih, terpaksa la si ayah mengalah;P

Unknown said...

mimi...otoko te sonna mon da yo...ego ga takakute iwarete mo..mushi sareta yo....hehhehe... tetambah org lahir bulan 4 ni...mmg depa hidung terlebih tinggi walaupun sebenarnya hidung cam org cina...hahahhahahaha..marah yot....peace bro!!!bercakap melalui pengalaman le katakan..

~Umi.Sufira~ said...

K.Aja--> Kahkahkah...ala memang betul pun tak payah nak marah2 kan....dapat apapun ego tinggi2 nih betul tak!;P

yOrTs said...

Bukan tak sayang, bukan susah nak sebut. ego lelaki ni sebenarnya akan create a barrier so call "respect". Sama macam bos kita, takkan dia nak slumber2 je kata "ko ni keje bagus la, aku sayang kat ko". dia hanya akan tunjukkan concern, sayang semua tu melalui perbuatan. most of the times, act better than words right?

Unknown said...

hehheheh..en yot menjawab nampak...takpe...kami still respect hubby kami..tul tak mimi?heheheh...peluk2 la mimi sokmmo yek...melalui perbuatan kan?hehehehhe...

mimi!lepas ni kalau yot tak peluk suh dia baca ayat dia tulih ni balik...hahahhahahahah...

~Umi.Sufira~ said...

K.Aja!!!yeay!!K.aja dah jawabkan bagi pihak mimi nih..hihihi....thanks kak aja! sayang akak!muaahhss:P

Unknown said...

mimi -> heheheh..np ;)