Memulakan Kehidupan Berumahtangga

Friday, June 5, 2009

Alhamdulillah,aku telah slamat tiba di Shah Alam apartmen sewaan adik aku yang baru berumhtangga itu dgn suaminya....Letihnya berjalan jauh...sebab pagi2 menyelesaikn urusan2 dengn bank dan apa2 yg patut...

Melangkah masuk ke rumahnya betul2 mengingatkan aku pada memori lama aku mula membina hidup berumhtangga di Malaysia...yalah walaupun dah berkawin setahun lps tapi masih tinggal berasingan di Japan...

Di awal kami membina kehidupan berumahtangga, rumah kosong tanpa perabot, yang ada mesin basuh dan peti ais...kami beli yg betul2 pentig saje...dn hadiah2 majlis perkahwinan...juga set bilik tidur yang dibeli masa majlis khwin dulu...susahnya rasa dulu kan...baru beli kereta so mula meng'adapt' kan diri dgn hutang...

Berdikit2 kami mengisi ruang rumah dengan perabot, tupun ada yang kami hutang....bulan2 awal bekerja tupun gaji cukup2 makan...yelah waktu tu dah ada Syaura kan.....tapi Alhamdulillah sethn dua penuh juga rumah dengan perabot dan kewangan pun makin stabil...

Rrrr tapi nak tau tak...pindah je ke Johor, kami di serang banjir....habis perabot2 yng kami kumpul tu kena lumpur....so berpndah ke rumah baru nanti sekali lagi kami membina kehidupan br....tapi suasana yang agak berbeza dari segi kewangan....yelah 5thn dulu simpanan puntakde....dah 5thn di Malaysia nih adalah sikit2 untuk isi perabot rumah baru....

Pada pengantin baru kalau rasa susah di awal perkahwinan usahla gusar, ada aje rezeki Allah unuk mereka yang berumahtangga ni....lagi2 bila dah ada anak...rezeki anak plak kan...semoga semakin bertambah rezeki kita dgn bertambahnya usia perkahwinan...amin

Nota kaki: Perasan x aku baru tambh Link Within?ngee...

11 comments:

MN said...

sikit-sikit, lama-lama jadi bukit :)

kaklong nuzula said...

K.long mula2 kawin dulu (5thn yg lalu) pun rumah kosong. Ada peti ais n keperluan dapur jer. mesin basuh pun takde. Tido pun atas toto..

Skg pun ada yg wajib jer, sofa pun takde. Sbb duk pindah2 n ni pun duk umah kuaters. Lain la kalau dah ada umah sendiri mcm mimi nanti...

Pada pendapat kaklong, mula-mula kawin tak perlu nak penuhkan rumah dgn segala macam perabot. Susah kalau nak pindah.. N elakkan berhutang...

~ As ~ said...

pssst...apa benda linkwithin tu..ajar la ku..

PadNani~~{@ said...

salam kak mimi,

nani dulu lepas kahwin..tumpang umah MIL. pastu dtg Oman..semua dah ready..syukur. tak pernah lagi rs mcm bina hidup baru..

One day akan rasa jugak d feeling..bina kehidupan di rumah sendiri..insyaAllah=)sure best..

Nanak said...

betul tu..mcm ni ni baru 5bln kahwin..lepas kawin tu mmg banyak habis duit..terfikir jugalah rumah kosong yg kami akan duduk..
nasib baik sblm kawin, Hubby dah siap2 beli peti sejuk, meja mkn & yg penting2 saja..perabot serius x..lepas kawin, dapatlah angpow sikit...so, dgn duit tu kami beli set sofa, kabinet etcs..thanks kpd yg sudi bermurah hati masa kahwin dulu tmasuk Datuk Maximus J. Ongkili..

setakat ni, kami dlm proses menstabilkan ke$..& berusaha utk meghasilkn produk...hahaa...i mean BABY..heee

Nur said...

mimi,
akak dulu nasib baik SIL bg sofa lama dia so x yah beli da..sampai skrg pakai w/pun dok umah baru sbb elok lg. tungku gas pun 1 jer..nk masak bbyk masa org dtg reramai mmg lama laa nk masak byk lauk.

umah sewa pun 2 bilik jer..beli almari dapur yg simple jer utk wat penyekat antara ruang tamu & dapur.lgpun nk pindah umah sendiri susah kalu byk sgt brg..

tp yg susah tu laa yg indah bila ingat2 blk..kita bangga bila kita dpt harungi sumer tu kan?
ish emo plak pepagi nih..

::Umi Sufira:: said...

MN-->Ya betul!

Kak Long--> Stuju ngan kaklong...lagi2 kalau jnis pindah pindah kan!:)

As--> Link within dia link kan dengan entry kita yang terdahulu

Nani--> Takpe InsyaAllah satu hari nanti ada rezki Nani untuk membina kehidupan kan!:)

Nanak--> hehehe..selamat berusaha menghsilkan produk!:)

Kak Nur--> Ye betul! dulu masa mengharunginya tuh rasa susah benar...tapi bila ingat2 alik sekarang rasa bangga!:)

Siti @ nurie said...

mimi....umah siti tu pun smpailah mia tu dah sethun stgh...langsung tak de pa pe....sbb mr hubby mmg tak de hati nak menetap kat kulai ni...kalau siti nak beli perabot, cnfirm dia tolak mntah2...almari baju pun, cuma dpt yg tingkt2 baju tu je....hu hu hu...tu yg kalau mber2 nak dtg raya, mmg tak kasi punyer...malu...he he he

Mr & Mrs MonDoK said...

.:: Hhhmm... Pengalaman orang yang dah lama berumahtangga... Kami tak sampai setahun kawen, Alhamdulillah, semua ada (w/pun hutang). Tp nak membayar hutang tu yg sakit... Kekadang duit ngam2 smp ujung bulan. Nasib baik ada buat simpanan tetap. So, dividen tu je la harapan kot2 nak guna beli barang yang takde or nak backup roadtax/cukai pintu/IndahWater... Huhuhu!!! Nie belum ada baby lagik, dah ada nanti tak tau la camne... ::.

** Kak Umi, I follow ur blog...

::Umi Sufira:: said...

Siti--> Raya nih mimi nak datang rumah buleh?:P

Mrs Mondok--> Owh bestnya barang rumah dah lengkap! takpe kita ada style masing2 kan....sekurang2nya kalau perabot dah lengkap senang nak buat pape:)

Thank n selamat berkenalan:)

ennidesu said...

mimi.................................................yot pon nk lukis2 sakura kat dinding ker?? khakahhakhahakha......nnt laa aku citer kat ko