Semakin Hari Semakin...

Wednesday, July 22, 2009

...biasa dengan rutin baru....Alhamdulillah target harian untuk keluar rumah pada pukul 710 sudah dapat kami tepati dengan beberapa langkah pencegahan daripada terlewat dan dapat mempersiapkan apa2 yang sepatutnya dengan lebih tenang di pagi hari...Antara yang aku lakukan..

1) Mempersiapkan segala peralatan mengepam di malam hari..pagi2 tinggal zas je amik cooler bag tu
2) Untuk makanan sufia aku tetap masak pagi hari jugak...tapi barang2 untuk masak tuh dah kau sediakan di malam hari...
3) Segala baju bajan yang nak dipakai pun dah siap gosok malam hari...
4) Prepare toiletries dan telekung kat setiap bilik....so anytime anywhere buleh gosok gigi or mandi...dan solat tanpa perlu naik turun..nak tau? sehari hanya sekali je saya naik ke master bed room iaitu untuk tido..lain2 saya melenjan aje di bilik bawah tuh..hihi..jimat masa jimat tenaga...
5) Actually semua yang di atas adalah basic2 belaka yang ibu2 lain pun sediakan waktu malam..aku je yang baru terhegeh2 membuat improvement ini hihi...selain dari itu persediaan dari segi mental dan fizikal pun mesti ada juga kan...barulah teratur apa yang telah dirancangkan..hihi..

BTW, walaupun sudah 3 minggu tinggal di rumah baru, aku masih belum sekali pun menegur/berbual ngan jiran2 sebelah...entahlah rasa rendah diri yang amat....habis2 pun senyum macam tu aje...sebab pernah sekali terbalik saing ngan jiran selang beberapa buah rumah....bila dia tengok aku ngan baju kilang tuh, sepertinya dia ada rasa semacam aje and terus berpaling...owh mungkin perasaan aku aje ke apa...dalam hati terasa gak aiseh ingat baru nak senyum...kalau tengok rumah depa ngan umah akupun aiseh macam langit ngan bumi....bertambah2 lagila rasa rendah diri tu kan...tapi takperla.....nanti aku buat2la muka tempe sikit jalan2 berbual dengan mereka tuh...marilah kita berfikiran positif...hihi....OK until the next update...daa....

19 comments:

cysev3n said...

sejak Zeri dah stop bf ni, rutin mak dah tak havoc macam dulu.. peralatan pump mmg ready belah malam, tapi coolernya, pagi tu jugak baru bley masuk dalam bag.. EBM frozen yg dah cair sket baru nak masuk botol.. ngeee..

la ni, ready baju budak + gosok baju mak bapak je.. ngeee..

apapun, i missed the routine.. nanti2 repeat balik la utk #4 :P

Unknown said...

aku pun berperasaan mcm ko gak roza. rasa kecik je nak menegur jiran tetangga. org lain semua siap renovate rumah mcm hape. rumah aku lak mcm rumah sewa student, bak kata mak aku. basic semata. hihi.

Hernee Nazir said...

bgus2..wat improvement utk diri sndiri n family..

hernee x pnah btgur sape ngn jirn sblh block yg mmg sblh rumah..cmane nk tgur..bile try tngok muke die die wat xtau jek..mcm kite snyum ngn dinding..hubby die lak tlbih ramah..hubby hernee kate klau muke cam model xpe nk k'rek2..hehehehe

Fara said...

jgn la segan-segan...at least senyum dh ok. mcm jiran fara ni...betul2 sblah rmh. dh duk sini dkt setahun. sidai baju pun xnak pandang kita...kita ni beria nk senyum. huhuhu...

Mommy Harith Hannah said...

Mimi,
Aku sblm ader maid dulu, mmg everything buat kat dlm bilik maid yg kat bawah, sblh dapur tue. Mandi (pas balek kerja), solat sumer situ. Aku cuma naik atas untuk mandi & pakai baju kerja keesokan harinya, sbb, tido pon kat bawah, kat living room. Ekeke. Lagi teruk ko! Mmg macam rumah setinggan. Wakaka... Kalau tetiba ader unexpected guests, mmg kelam kabut bersihkan umah. :P

p/s : Humaira dah tak makan bubur, nak dekat sebulan lebih gak laa. Dier prefer makan nasi cam abg nya. So, save time dah aku pagi2. Just prepare lauk yg sama utk budak berdua tue... ;)

~Umi.Sufira~ said...

CY--> Betullah tuh! Bag nya siapkan malam..kalau malas pun pam kompem dah siap basuh and prepared..so pepagi letak cooler terus zaas aje beg itu yer..

takpe CY dah tak brapa lama lagi nak bz balik rutin pepagi tuh!:)

Zety--> Adoi samalah kita...bukan setakat umah renovate gila babas, kereta pun sampai terlebih2 dok parking luar kahkahkah..makin menyeramkan aku nak pi tegur...basic pun basic la zety oi...asal ada tempat berteduh..ye dak!:)

Ana said...

kalau ana pulak asik lepas kt atas jek..dok kt bawah tue blh di kira bapa minit laa dalam sehari..sampai hubby cakap umah bawah nie kita sewakan tuk org laa..huhuhu..
pasal jiran tue betul jugak laa.ana ada gak sembang2 masa meeting persatuan..rasa macam diorg semua keje best2..ana jek rasa kecik sangat..umah diorg jangan cakap laa..cantik..umah kitorg macam umah persinggahan..hahaha..
tp nk menyedapkan hati sendiri..cakap kt diri sndr yg kitorg couple paling muda kt area tue..so no wonder laa umah diorg cantik mantik n umah kitorg simple giler kann..hahaha..

Opie said...

bab2 jiran nih susah sket..kat umah baru aku pon cam tuh jugak...sebelah umah tuh sombong kemain..tau la umah die ade 6 bijik kete...nk angkat muke senyum pon tak penah...

baru2 nih, mase tuh aku tgh renovate umah..maka aku malas le nk kunci gate sbb kami malas nk ulang alik, senang org yg buat keje tuh kuar masuk...boleh le die parking keta die 2 bijik dalam umah aku....bebudak yg wat keje tuh tepon aku sbb susah wat keje..aku pon tepon guard, soh die halau...mangkok ayun betul...ade keta byk2 pon nyusahkan org

Nur said...

mimi..diorg eksen sbb jeles u all muda2 dpt dok situ kot..kekekeke...

eh..pakai uniform vouge aper?x pun mimi letak name tag 'MANAGER' besau2 kt depan baju tuh..br nk tegur kot..

Mummy Dasy said...

orang camtu pun ada ek?
jiran Mimi tu sebangsa kite ke bangsa asing mhehehe

Diver Mom said...

tu dia.. ada rutin dah! good luck ya.. dalam adjusting here and there..

siti noriza saleh said...

samalah ngn siti.mmg tak kenal jiran pun...hah, siti nak wat N3 pasal jiran nilah..he he he....

tapi, mmg mcm tu pun...kkdg org tunggu utk kita mulkan senyuman, kita lak tunggu org tu mulakn senyuman..last2, tak senyum smpai kesudah...

Nanak said...

mimi,
i dari zaman bujang mmg siap2 iron baju mlm sblm tido..jadi esoknya tak payahlah kelam kabut nak gosok segala..bahan utk masak di awal pg juga harus disediakn mlm tu..
hehee...

semakin hari semakin best kan duduk rumah sendiri..:)

mamaDhea said...

beb,
aku kan semuanya buat waktu pagi.. malam mmg takde masa nak buat semua tu.. cumanya botol2 kena terus basuh lepas balik keje tu.. seblm ni botol2 pon basuh pagi.. ekekeke..

malam aku cuma basuh & sidai baju jer.. pastu melayan kerenah anak2.. by 9pm dah masuk bilik tido..

mamaDhea said...

ala mi,
ko takyah nak rendah diri sgt.. ko fikir camni jek, klu diorang tu 'lebih' drp ko, takdenyer diorang beli rumah kat situ beb.. mesti diorang beli rumah yg lagik mahal.. so, diorang pon sebenarnye sekufu dgn ko.. ok? :D

~Umi.Sufira~ said...

Hernee--> kekeke...macam senyum ngan dinding eh? takpelah hernee kita buat baik je la kot ngan dia..lama2 dia OK lah tu..:)

Fara--> Iye ke? ada gak orang camtuh eh? macam akak ni seb baik kiri kanan kosong lagi...jiran2 tu selang 2,3 buah rumah dari rumah akak..so takdelah terasa sgt kot:P

~Umi.Sufira~ said...

Aru-->aku camtulah sekarang ru..semua lenjan kat bilik bawah tuh...tapi tido naik ataslah...senang kan takyah naik turun!

Eh, hannah dah tak makan bubur yer? senang betul!Sufia aku tak blend lagi..tapi dia still nak yang lembik2 tuh..so kenalah masak lama2 food dia pepagi:P

Ana--> Family hall tingkat 2 tuh Syaura yang conquer..dia layan DVD kat situ...cinderella la tinker bell etc. so nak tengok berita ke astro kena gak lepak kat bawah..hihi...agak2 kitaorang pun couple paling mudalah kat situ sama macam Ana..:P

~Umi.Sufira~ said...

Opie--> 6 bijik kereta???omak aih! jiran kami yang 3,4 biji tu pun dah rasa banyak gile kereta dia..berderet parking kat luar inikan lagi 6biji!!!tapi janganlah wat macam tuh kat rumah kitakan sedap2 je tumpang parking sampai susah orang nak wat kerja!aiseh!

Kak Nur--> Kahkahkah...pakai TAG manager tu yang tak tahan tu..;))

Mummy Dasy--> Orang melayu kita..

Zuhaini--> Alhamdulillah makin hari makin OK:)

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Ni nak cuba berbaik2 la ni..kot terserempak nak senyum melebar!:)

Nanak--> Itulah i masa dok umah mak, ikut suka jer..kalau buat pepagi pun masih sempat lagi..ni dah dok umah sendiri, baru padan muka..:P

Sha--> Aku kalau dok umah mak sempat lagi memang nak buat pepagi...tapi dah duk sendiri hambek ko..kekeke..

BTW, beb ko jangan lupa yang aku beli umah tu ada promosi...diaorang beli harga asal...tang tu je dah tak sekufu...hehehe...apalagi yg lain2...;P..tapi takpe nanti aku cubalah buat muka tempe kot2 dapat bergaul mesra ngan jiran2:)