Seafood Spaghetti Express Recipe...

Wednesday, July 15, 2009

...cara Umi Sufira....Khas Buat My_Aqeelah aka Naz..:)

Sebenarnya maybe ramai yang lebih expert lagi terror wat kuah spaghetti ni....tapi kalau nak yang express macam haku ni lehla try recipe di bawah...hihi...first time terjebak ngan spaghetti ni sebab ibu kepada my friend sungguh expert buat kuahnya..lebih kurang family recipe la...belajar dari dia tapi tak jadi pulak macam ibu dia punya..lain sungguh sudahnya belasah ajelah....hihi..tapi memang express yer..

Kalau untuk 3orang makan macam aku masak malam tadi begini lebih kurang recipe nya..

Bahan
1) Sebiji Bawang besar di potong dadu
2) 6 biji bawang putih blend
3) 7 tangkai cili kering blend (sudah di Malaysia kan la katakan...hihihi)
4) 2 sudu besar tomato puree dlm tin
5) 10 ekor udang
6) 3 ekor sotong
7) 1 tin cendawan butang dipotong nipis
8) Sos tomato, sos cili, gula, garam, secukup rasa..
9) Spaghetti di rebus secukupnya

Cara2
1) Tumis bawang besar (paling sesuai ngan Olive Oil) kalau takde belasah aje minyak masak biasa..:P..dah garing masukkan tomato puree (tips dari Chef Wan supaya kuah spaghetti lebih sedap tomato puree tu ditumis)...masukkan hasil blend bawang putih dan cili kering tadi...dah masak..masukkan udang, sotong, cendawan butang..tambah air mengikut tahap cair yang dikehendaki dan adjust rasanya dengan sos tomato, sos cili, garam and gula...kalau ada buah tomato nak tambah pun buleh..umah aku takde stok tomato semalam:P

Dah siap...masukkan spaghetti dah siap direbus atas pinggan besar (baru feel) and then curahkan kuah spaghetti tadi..siap untuk dimakan..hasilnya...

14 comments:

mamaDhea said...

mekasihhh nyah sharing resepi ni.. mak mmg tgh craving spagethi nih.. :D

~ As ~ said...

aku nak makan spagheti aku suruh laki aku buat...dia buat sedap gila... slurpppp....
pasni aku nak buat ala umisufira pl...

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Bulehla cuba:)

As--> Untung ko nyah laki ko pandai wat spaghetti..kalu laki akulah yang buat nyah....takleh nak makan PEDASS!!ntah 30tangkai cili agaknya dia taruh..kekeke...

Crazee Choc's said...

mak aih... sodap weh... dah la tgh lapar... mintak izin tiru ye

~Umi.Sufira~ said...

Marisa--> Tak yah mintak izin...tiru aje..memang letak sini nak sharing maring:)

Mrs Azarol said...

mi, tak masuk cili kering pun sedap. bab bawang tu kan..cuba tambah tumis bawang sikit awal2, pastu asingkan. masa dah nak masak, masukan balik bwang yg dah tumis tadi dan tambah oregano.

sos tomato tukar ngan buah tomato potong dadu pun ok

hihi mcm2 org tukar resepi ni. ikut selera :)

~Umi.Sufira~ said...

Lub--> Tekak we all satu family suka yang pedas..sebab tu me Malaysia kan kuah spaghetti yang asal dari Italy tu:P Oregano tuh ikut stok..kalu ada taruh..kalu takde tak taruh...baru pindah umah ni takde la jawabnya..belum beli;P

My_Aqeelah said...

tqvm mimi!!! aku ni kategori tak sempat ke dapur (heheh ye ke? alasan jer tu). akan ku usahakan resepi mu ini, dh ushar td spagheti kat SOGO. yesss. thank you again.

~Umi.Sufira~ said...

Naz--> No sweat bebeh!!hihi..kalau tak sempat masaklah hari weekend..kalau takmo pedas nak bagi budak2 makan takyah letak cili kering!:)You're most welcome..

IntanSham said...

mie.. aku pun kalo buat spagheti mesti taruk cili kering. laki aku kalo x rasa pedas, dia x suka... hehehee

~Umi.Sufira~ said...

Intan, samalah kita...tu namanya me'Malaysia'kan masakan Italy..hihi..:P Tu yang makan pizza hut ke SR nya spaghetti rasa macam tak puas tuh..;P

Mommy Harith Hannah said...

Adeh, teringat Saizeriya nyer pasta la mi... *drool* ekeke...

pearl said...

roza.. aku pun masak spagetti mcm tuh jugak.. cuma bezanya ada tambah rempah omputeh ni..

oregano and thames (tak silap aku ejaannye).. peringkat akhir, tambah rempah ni, baru terasa mcm spagetti (pada aku la,kalu tak, tekak aku rasa mcm masak merah je...memilih tekak aku ni, huhuhu)..

ko cuba la letak rempah tuh.. sebotol kecil (rm7), boleh guna utk berpuluh2 kali ..manele tau,
kalu ko nak ubah rasa lain lak :)

Sbb tu la aku tak suke, spagetti kat kedai (massam kan), masak sendiri lagi sodap :)

~Umi.Sufira~ said...

Aru--> Saizeriya nya pasta takde cili kering..kekeke...:P

Wani--> Oregano belum beli sejak pindah umah baru ni wani..memang letak tuh lebih mendekati rasa spaghetti italy yang asli...nanti2 kena beli gak untuk next cook....nama pun spaghetti express..kekeke...:P