Hari Jumaat Ialah...

Friday, July 10, 2009

....hari cuti memasak...*yeay*...sebab apa sebab hari ni ada pasar malam....so aku bercadang nak beli makanan lebih2 sikit kat pasar malam and balik ke rumah my mom and lepak2 plus dinner kat sana sampai malam...wah rindunya....dah cakap siap2 pagi tadi.."Mak malam ni along makan rumah mak tau.."..hihi...esok turn aku plak ajak my parents makan kat umah aku....ihik...aku tau diaorang pun sunyi kalau weekend..so ajak mereka datang rumah...

So dengan kedatangan Jumaat nih maka lengkaplah sudah perjalanan seminggu berdikari aku dengan menu2 masakan seperti berikut;

Isnin: Ikan goreng, sayur sawi masak air, sambal ikan bilis (penat pindah tak habis lg woo)
Selasa: Sambal tumis sotong, sayur lemak
Rabu: Tom Yam tulang (my mom sponsor sbb masak lebih:P), telur dadar goreng
Khamis: Udang masak sweet sour, sayur sawi+kobis masak air (lagi?)..hihi..
Jumaat: Beli ajer...

Weekend maybe nak masak yang best sikit kot....tapi dah nak kena pikir pulak apa nak masak weekdays minggu depan isk isk...kekeke..=D

Hari Cuti Memasak U Ols Hari Apa?:)

20 comments:

~ As ~ said...

seronoknya ada dapur sendiri.... heeee :-)
ajak lah Puan As makan sekali...

~Umi.Sufira~ said...

As--> Mehla datang rumah..buleh aku jamu makan!;)

mirah said...

Takde spesifik hari cuti memasak. Kat sini pun ada psr malam ptg nnt tapi rasanya ku kna masak sebab pagi tadi dah masak nasi lebih alang-alang masak nasi buat bekal anakanda berdua itu.. hihikk..

Nanak said...

umi,
i punya hari cuti memasak ialah wweekdays..sebab weekend je jmpa hubby..heheee
weekdays i mmg tak masak..hehe..

Diver Mom said...

cuti memasak saya hari-hari! hahah... beli je.. :)

Nur said...

waa...terus praktik menu seminggu yer..bagus murid2!!

hehehehe..

akak pun kdg2 kalu blk lambat, beli jer. tak pun nasi grg bodo je.hubby x cerewet sgt, janji kenyang!

jima kawaii said...

wah..bgs akk aku ni.. ade improvement..back to basic.hehe
aku ni naik pening nk msak tiap2 hari..nsib baik ade chef dr kg separa tlg bg resepi kt aku..

IntanSham said...

biasanya hari cuti memasak aku sabtu atau ahad sebab hari2 bekerja biasanya masak. jadi bile coti, btol2 coti laaa kannn

Mummy Dasy said...

ari cuti memasak adalah hari selasa kerana paso malam balik keje terus beli pemakan xyah pening pk nak masak ape

hajarus said...

hajar pun nak kongsi cuti masak hajar hari ape k.mimi... cuti masak hajar hari2 yang hajar rase malas nak masakkk.... ikikiki... habiskan berdua jer...

tp hari yang memang selalu xmasak hari khamis coz malam tu paso malam so balik opis beli jer...

mamaDhea said...

minggu ni aku mmg cuti masak.. sebab hubby tak balik seminggu.. td baru hubby aku call bitau dia on the way balik JB.. uhuhu.. terus pening fikir menu nak masak malam ni.. ekekeke..

mamaDhea said...

lupa nak menjawab soalan.. ekekeke..

aku takde spesifik hari cuti memasak.. samada rajin ngan tak je ler.. tp klu hubby takde, mmg kompem mak cuti masak.. wee woooo!

Hernee Nazir said...

minggu ni hernee byk cuti msk..hehehe

pearl said...

ahahaha.. tension kan kalu bab2 memikir nak masak ape ni? kalu tanye suami, 'ape2 lah' jawabnye... kurang membantu...huhuhuh..lagi satu kene match dgn tekak sendiri jugak kan..hahah

weekend.. selalunye makan luar la roza..sbb weekend adalah hari jalan2 bersama anak2...huhuhuh... gi carboot, shopping groceries, cuci mate etc....

aku kalu takde idea nak masak ape, aku selalu surf kat blog2 orang.. and bile tengok gambar2 masakan yang diorang post tuh, terus kasi idea nak masak ape... uhuhuh

Nani~~{@ said...

huwaa..rindu pasar malam..mcm2 ada:)

every weekdays mmg nani wajib masak..sesekali weekend je la makan kat luar..nak makan kat luar selalu pun..cni mahalla kak..

~Umi.Sufira~ said...

Mirah--> Wah rajinnya mirah memasak ni:) Kalu saya ada pasar malam terus ambil peluang:)

Nanak--> Seronok tu...5hari cuti:)

Zuhaini--> OKla tu..sini susah nak carik gerai jual lauk..kalu tak mau saya pon hari2 beli:P

Kak Nur--> Tips yang berguna harus dipraktikkan segera:)

~Umi.Sufira~ said...

Ngah--> Aiseh! chef dari Kg Separa aje ke..yang kadang2 telepon aku bunyi org mintak resipi tu takde ek?:P

Intan--> Betul2 aku setuju! aku pun nak wat spesel request weekend hubby aku masak leh tak?:P

Mummy Dasy--> Samalah kita...hari pasar malam je cuti masak:)

~Umi.Sufira~ said...

Hajar--> wah samalah kita..hari pasar malam je cuti masak..:)

Sha--> Lagi lama hubby ko takde lagi lama lah cuti masak ye..:P

Hernee--> hehehe...best tu!:)

Wani--> Aku amat setuju dengan ko..kalau tanya hubby selalu nya dia jawab "apa-apalah"...dia tak tau kita nih dok pening pikir nak masak apa..kan kan..

Nani--> Owh ye ke....masa akak duduk Japan dulu pun hari2 masak...sekali sekala (yang amat jarang2) makan luar..tu pun punyalah payah nak carik yg halal:P

salzahari said...

hari cuti memasak sal adalah.........
HARI-HARI :P ahahhaa, sbb balik amik Aliah terus makan. tp kan, tade cuti pun sbb mmg Sal msk tiap2 hari pg utk Aliah dan kdg2 kami bwk bekal. mlm je mkn siap2 sebelum balik rumah MIL. hari Sabtu-Ahad lah msk menu penuh, 4x meals! ;)

~Umi.Sufira~ said...

Sal--> Owh makan umah MIL yer...sedap tuh air tangan ibu.... tapi masak hari2 untuk Aliah tu samalah kita...hari2 masak untuk sufia..:)