Susahkah pumping?

Friday, February 27, 2009

Tidak bagi aku, tetapi memerlukan kudrat dan kerajinan sedikit untuk sampai ke tahap hari ini... Aku masih tegar dengan aktiviti pumping ku pada waktu bekerja hampir 15 bulan..perjalannya masih panjang sekurang2nya untuk 9 bulan lagi(adoi lamanya!)..Cabarannya? takyah cakaplah memang banyak tapi semangat tuh mengatasi segalanya....Tapi mungkin sebab kemudahan yang tempat kerja aku sediakan membuatkan my pumping journey rasa lebih mudah sampai sekarang..

Aku pakai breastpump jenis Avent ISIS..banyak gadget2 yang kena dicantumkan untuk mengepam..so aku akan siap2 cantumkan setiap pagi sebelum kerja and wajib pakaikan cap and penutup bawahnya supaya tak dicemari..yelah dah penat2 cuci ngan air panas kan..Aku tak pakai pon ice cooler pack or ice cooler bag(kalu pakaikan tak susah cuma berat sikit la nak bawak)..sebab kat pantry aku tuh ada peti ais comel yang mana ruangan sejuk beku atas skali tuh khas untuk aku..(akukan takde pumping mate!kekeke)...

Aku akan bawak 3 botol kosong pergi kerja, dua botol aku masukkan dalam satu bekas plastik lutsinar (macam tupperware punya tapi brand lain) yang aku letak tissue di luarnya supaya orang yang bukak fridge tak nampak isi kandungan dalam bekas tuh..satu botol lagi of coursela yang wide neck untuk di padankan dengan pam kesayangan aku tuh..semuanya aku letak dalam handbag aku pegi kerja yang besar gedabak tuh!Backpack pon aku takde..ngee..

Waktu mengepam aku, pukul 11pg, pukul 3petang and last pukul 615ptg sblom aku balik pkl 630....believe it aku tak pernah pon cuci pam aku kat tempat kerja skarang nih..dulu aku rajin tapi sejak pakai avent ISIS nih gadget dia banyak sgt tak koser aku nak bukak satu2 n lalukan dgn air panas..lagipun dah beberapa kali kantoi ngan male ofismate...so setiap kali selesai pumping aku just lap ngan tisu ajer...and then tinggalkan aje dalam bilik mengepam tuh and terus guna untuk next session..begitulah setiap kali pon..mula2 risau juga susu tak elok atau tercemar...tapi Alhamdulillah elok je sampai sekarang...

Mmmm mudahkan..cuma nak kena rajin and pandai2 curi masa untuk mengepam..lagipun aku rasa skill aku dah improve banyak tu yang 5-10min je aku pam skarang and hasinya lebih kurang 4,5oz sekali perah...dapatlah 13,14oz untuk sehari...

tapi lain mommies lain caranya...carilah cara yang paling mudah...memang aktiviti ini menyeronokkan!:)

12 comments:

Fid said...

ya mmg menyeronokkan

~ As ~ said...

setuju..mmg menyeronokkan kan membanggakan..

mamaDhea said...

hihi.. aku pump kat surau je.. aku pon tak basuh bshield lepas dpt info kat SI.. aku just masukkan dlm cooler bag aje.. skrg ni pumping session aku 2x je sehari.. dah cut session sbb anak aku tu RC.. freezer dah tak muat dah nak store stock ebm..

sayangibu said...

oooo..takyah basuh ok ekkkk??? pumping session nih,kalo org yang tak biasa,mmg laaa nampak menyusahkan..tapi sebenarnya tidak kan..in fact, inilah masanya blh rehat sikit kannnn...;p

siti noriza saleh said...

tak sabr lak nak praktikkn utk 2nd baby...nanti nak kene study ngn mimi utk dptkan petua2 BF ni..he he he

Queenin Murni said...

nak sibuk sini.. :p pumping tak susah.. tapi renyah sikit la.. especially the gadgets handling. hm nak suggeest skit.. instead of u tinggal je pump tu.. better if u simpan dlm peti ais.. i read it somewhere.. :P

~Umi.Sufira~ said...

K.Fid--> Sansei!

As--> yup!

Sha--> Mmm..takde masalah aku rasa..lagipun susu kan buleh bertahan 8jam pada suhu bilik...aku rasa senang cara camni and aku dah buat lama dah..Alhamdulillah so far takde masalah:)

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Dulu saya rajin basuh...kantoi banyak kali ngan male ofismate..dah jadi macam tikus dah terhendap2 nak gi cuci pam...abih tu cuba sekali takyah cuci tengok susu elok je plus Sufia pon OK..tak pernah basuh dah sampai sekarang..kat umah basuh betul2 n rendam air panas la tapinya..:)

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Kalu nak petua2 BF paling banyak n mudah buleh dapati kat www.susuibu.com...nanti cubalah jengah forum di sana yek...byk ilmu leh dapat:)nak tanya mimi pon buleh gak..:)

Q.Murni--> Betul3x..memang renyah sikitlah...lagi2 kalu bpump jenis complicated..kekeke....BTW, trima kasih kerana menyinggah yer:)

Shada said...

rindu betul time pumping dulu...sekrg ni pam pun dah simpan.

Unknown said...

oo.. takyah basuh eh...
dulu2 klaila rajin basuh gak stiap kali pam.. tp skang dh malas + nak cepat.. selalunya simpan lam peti ais aje...
pumping mmg amat menyeronokkan.. n terasa cam gi KEJE utk pump susu.. ahaks... n ade bbrp kawan dok pump bersama2.. lagiii seronok....

~Umi.Sufira~ said...

Shais--> Saya pon akan rindu bila anak2 dah besar nanti..isk isk..

K.Laila--> Biasa orang letak dalam peti ais kan..tapi peti ais tempat mimi tuh kecik n takleh nak cover kalu nak simpan kat situ..try n error letak kat bilik air-con tuh..ok pulak..hehehe..
BTW, saya takde pumping mate:(