Milk Booster~

Thursday, February 26, 2009

Wah ini feveret entry kebanyakan mummy yang breastfeeding tau! Bukan apa kemerunduman kuantiti breast milk untuk cukupkan supply kat anak2 memang perkara biasa...memang nak tak nak mesti akan alami juga..(taktaulah kalu ada mummy yang supply sentiasa banyak kan...untungnya..jeles tau!kekeke)..

Terlintas nak buat entry ini, sebab ada kakak di tempat kerja aku nih yang simply give-up begitu saje untuk fully BF anaknya.."Susu akak sikitla mi...."...so aku pon crita sikit sebanyak tentang makanan2 yang aku try untuk tambah susu tapi sedih juga bila dia sudah pon berhenti pumping sebab katanya susu tak banyak...I felt so sorry for her.. So nak sharing maring makanan milk booster yang pernah aku cuba;

1) Longan kering: Air rebusan longan yang hangat2 tuh minum waktu malam dan makan skali bersama isinya..owh sedap u! Saya beli di kedai sengseh, RM10 sepeket....hasilnya memang memberangsangkan...malangnya setelah tiga peket saya beli...kuantiti Breast Milk (BM) kembali macam biasa..owh badan ku sudah immune kot..so saya stop..

2) Horlicks + Oats: Yang ini kombinasi yang baik.. Bukan saje menambah kuantiti BM tapi jugak memekatkan BM.....saya selalu minum hangat2 waktu malam hari....wah esoknya memang meriah...so memang sentiasa simpan stok horlicks dan oats di rumah...Malangnya aku tak tahan minum hari2...macam takleh telan dah..muak!adoila...so hanya minum bila diperlukan aje...esp bila bendera merah!ngee..

3) Makan jantung pisang dan pegaga: Wah yang ini pon berkesan kat aku..tapi aku takdelah amalkan consistently..bila tiba2 my mom masak jantung masak lemak ke as lauk malam ataupon kat kafeteria kilang ada ulam pegaga ke..buleh nampakla hasil perahan tuh extra sikit dari biasa...

4) Kurma: Bulan puasa lak aku amalkan makan kurma...hari2 la..walaupon hasil perahan berkurang 1oz dari perahan hari biasa tapi masih menten lagi Alhamdulillah...

So ini je kot makanan milk booster yang pernah aku amik...hehehe...kadang teringin gak nak try Milkmaid tea ke, Pil ASI ke...fenugreek..tapi tak beli2 sampai sekarang..so taktaulah macammana kesannya...

So mummy yang baru2 nak mencuba fully BF baby, janganlah risau sangat..sangat banyak makanan penambah kuantiti susu. Happy2 selalu2 and kerapkan bilangan pumping InsyaAllah dapat menten kuantiti susu..sekian!;)

14 comments:

Mummy Dasy said...

Lah longan kering pun leh ke... MIL kata xleh sejuk katanya...masa me dulu ari² dok makan jantung pisang, pegaga, lobak putih naik kelat tekak... harus ku jadikan MIMI cth tuk BM akan dtg hehehe

Zuraimah Ismail said...

Mimi, org kalo dah giveup mmg agak sukar utk diajak BF semula...CT pun pernah experience yg sama..tapi nak buat mcm mana, kite cuma boleh menggalak je..decision still belonged to the mommies..ye tak..:)

antara booster2 mu ittew...hanya pegaga jek x try lagi...

tp kan...this second journey sbb stok ala2 cukup..so mcm malas level tu agak tinggi la...tensen sungguh..ehehe

Ina Hashim said...

mimi,
akak dulu pon jalan dgn sumer bende tu...tapi since alysha masuk umo setahun ni..makan pape pon dah x jalan..sama je outputnya

Crazee Choc's said...

saya hari2 monum oat skrg ni... Alhamdulillah... susu cukup utk anak. Saya minum oat letak krimer sket... leptak gula sket. kena minum panas2... dah sejuk tak lalu dah
kena kuat semangat dan yg pasti kena ada kemahuan!

cysev3n said...

aku tak lepas la makan oat.. baru ni ada milo + oat, yg tu pun aku pejam mata je telan..

Unknown said...

aku minum horlicks+oat tu memang Alhamdulillah menjadik. kalo horlicks saja tak jalan.

kurma pun jadi gak. longan pun tapi malas nak rebus. kuang kuang kuang. so kdg2 je la buat longan tu, sebab horlicks+oats tu masih mujarab kan.

ohh aku bab makan minum ni tolak kayu+batu je. oats tu boleh sajaaaa. asalkan campur dengan horlicks laa... jgn soh minum gitu2 je. harusku ter bluekkk nanti.

~Umi.Sufira~ said...

Mummy Dasy--> Saya tak minum air longan ni waktu dalam pantang...bila dah lama sikit sufia 5,6 bulan baru start minum..:) buleh2 cubalah..

CT--> Ala mimi pon sama..makan milk booster bila nampak stok macam bahaya je..kalu tak mein bedal makan je tak kira apa...kekeke...

Kak Ina--> Itu rasanya sebab badan kita dah mula immune ngan milk booster suma tuh kot..nasib baik frozen stok Kak Ina banyak kan..selamat sikit..:)

~Umi.Sufira~ said...

Marisa--> Adoilah..oats yuh sekali sekala minum lalulah tekak saya..kalu tak perghh berchenta nak minum..kekeke...buleh gak next time saya try leta krimer n gula..mana tau lalu lak lepas nih!kekeke...

Cik Yan--> Samalah kita..eden pulak try milo + horlicks skarang..konon hilangkan muak horlicks tuh..kekeke..

Zety--> kekeke..kelakar lak aku baca komen ko tuh..beb! aku lagi sanggup hilangkan mals minum longan dari minum horlicks..malangnya aku lak dah tak jalan ngan air longan..dah immune gamaknya..:P

YatieJay said...

Masa kak yatie dulu yg paling berkesan lobak putih...goreng atau masak bening....

Pernah gak beli Milkmaid Tea...tapi rasanya terlalu "wangi"...takleh nak telan sgt. Sib baik trial pack aje. Tapi demi baby kugagahi juga habiskan...

~Umi.Sufira~ said...

Kak Yatie--> Dalam pantang selalu gak mak mimi masakkan lobak putih..tapi itulah tekak tak brapa nak terima.. Ooo iye ke milkmaid tak best? aduhai lagilah payah mimi nak minum gitu..kekeke..BTW, thanks for sharing;)

~ As ~ said...

longan kering tu mmg menjadi dengan ku...rebus longan kering + kurma merah... tp seminggu sekali jer..

~Umi.Sufira~ said...

As--> Kalu longan kering campur kurma merah aku tak pernah try lagi...sedap tak?ngee..

sayangibu said...

yg x pernah try longan kering tu..yg lain mmg slalu amik lah..especially oat tp campur susu mamil mama..maybe blh try gak oat+horlicks.. intan mmg suka mkn oat.. dan sekarang nih mmg amik fenugreek as milk booster..Alhamdulillah maintain supply..

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Fenugreek tuh saya dah tanya ngan arni lama dah keberkesanannya...nak try tak try2 lagi...kekke...satu masa kalu terdesak karang nanti nak try jugakla..;)