My First Cheese Cake~

Monday, February 9, 2009



This time i'm so excited! Sebab kek kek yang lain yang dibuat sblom nih suma bukan pertama kali..tapi yang nih memang first time buat setelah 28 thn di dunia ini..hehehe..terpanggil nak buat sebab makan cheese cake baru2 ini di sambutan birthday di Secret Recipe and then terngiang2 cheese cake sempai ku yang aku makan beberapa tahun dulu..aduhai sedapnya!


Susah tu taklah susah sangat. Despite, taknak bagi dia merekah (owh maybe aku tak bakar cara steam bath ataupun water bath sperti yg di advise, merekah sikit tang kat permukaan tuh), cara2 buatnya tidaklah sesusah mana macam yang aku pikir sebelum nih! Tapi bahan2 nya mahal yek!! cream cheese nya aje dah macam satu adunan kek batik punya harga..patutlah harga cheese cake mahal...


Ok, OREO based cheese cake ku (bukan hangus yek) itu ingatkan nak letak topping strawberry jam..so bolehlah letak nama Strawberry Cheese Cake, tapi hubby kata tak payahla..biar rasa pure cheese cake..hehehe..rasa dia mmm sedapnya (perah santan, tokecchouzo!)..bukan sebab aku yang buat tapi sebab recipe itself..hehehe...Harus belajar banyak lagi untuk jadi cheese cake yg lebih baik dan cantik...tapi resipi nih aku paling suka sebab simple and tak banyak bahannya~OK enjoy the pic yer!
*Update with RECIPE*
Di atas permintaan teman blogger yang baru dikenali Miz_eda (hai, salam kenal!) dan teman lama yang dikasihi Mummy Hnh ngee...aku paparkan resipinya, buat rujukan aku sendiri jugak..sebab takde dalam buku resipi turun temurun Sufira tuh!

Plain cheese cake
500gm cream cheese (jangan terkejut tengok harganya)
1 cawan susu segar
2 sudu besar air perahan buah lemon
2 sudu besar tepung jagung
4 biji telur
3/4 cawan gula halus (resipi asal 1 cawan, takut manis sgt je)
1 camca esen vanilla


Cara-caranya
Panaskan oven 170 degree
Pukul cream cheese sampai kembang
masukkan susu cair, tepung jagung, esen vanilla, perahan lemon ke dalam adunan dan pukul lagi sampai sebati..
masukkan telur satu persatu, pukul lagi 7 minit selepas telur terakhir dimasukkan..
Okeh tuangkan ke dalam loyang yang telah dilengserkan..
Bakar secara steam bath or water bath (tapi aku pakai cara biasa je, tapi turunkan suhu) selama 1 jam...


Kalau nak buat OREO base, hancurkan biskut oreo yang telah dibuang isinya, gaul dengan 60g butter yang telah dicairkan dan ratakan pada permukaan loyang... simpan dalam peti sejuk selama sejam..dan tuangkan adunan cheese cake ke dalam loyang tadi untuk dibakar...
Selepas dibakar bulehlah disejukkan dahulu kemudian didimpan dalam peti sejuk selama 3,4 jam sebelum dipotong..yummy..selamat mencuba!

35 comments:

Rizza said...

syabas ..dah jadik ciskek nye ye...

miz_eda said...

nampak tempted sangat dlm gambar

nak resepi?? :)

Che Lin said...

whoaa~ oishisou...
aku pon tak penah baking ciskek.
harus kena try ni tapi tunggu dah balik kuantan lah.
kat ayer keroh ni, mana nak bakingnya.
bekpes + lunch + dinner pon sume orang masakkan. hehe~

Unknown said...

heheh..berjaya gak yek..alhamdullilah..kecur ayaq liuq tgk cheese cake ni..akak pun dulu waktu mula2 balik terkejut gak tgk rega cream cheese ni..terus kensel nak buat..hahahahha

~ As ~ said...

Azam ngan ibu nakkk..!!!!!

Mommy Harith Hannah said...

alalalala, oishii sou... gambar keratan rentas tue yg xtahan tue, sedap sungguh! slrrppp...

err, aku pon berfikir 10 kali nak try wat ciskek nie, sbb rega cheese mahal betul... tapi, itsuka harus try gak nih...

p/s : share laa resepi mi! ;)

Mama Liena said...

Majide oishisou da ne ...mochirong oshii punye , tengok pun tau ..biler lah mama liena nak join group baking2 nih

Hernee Nazir said...

oohhhh..tidak..trliur abis tngok..hehehe

MN said...

oh cheese cake!
*drool*

~Umi.Sufira~ said...

Rizza--> Alhamdulillah..tak pakai pon cara water bath tuh tapi merekah sikit atasnya..

Miz_eda--> Telah ditayangkan=D

Che Nor--> kehkehkeh..nanti dah cuba janagn lupa tayang ok!=D

~Umi.Sufira~ said...

K.Aja--> iyerlah rega cream cake tu mahal yek!sabar jelah...kat nihon murah ke ek? (tak pernah buat kat nihon tu taktau..kekeke..)

As--> Azam nganga..umi nak suap ni..besar2 taw..(sambil membayangkan ibu azam yang menganga) kekeke..jgn mare As!

Aru--> Ko kena try..taklah susah sangat rupanya..cuma bahan mahal jelah and kesabaran nak tunggu cheese cake tu sejuk..kekeke..

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena--> Iyer ke tengok rupa pon tau sedap!kekeke..takpe mama kat kedai kek pon banyak jual..kalu nak makan sikit beli lagi bagus!=D

Hernee--> Terliur jgn tak terliur..kekeke..

Mrs Noba--> Yummy!

Opie said...

best nye...nak cuba la..

kalu nk best kan...die nye base tuh pakai biskut famous amos...gi kedai derang, mmg ade dah jual cookies tuh yg dah di hancur2 kan...tinggal utk padat2kan utk base je...rase pon sedap...kalau pakai biskut marie tak besh..ekeke

~Umi.Sufira~ said...

Opie--> Owh iye ke? wah nak kena try untuk next percubaan nih! Memang sedap opie..berbaloi cuba bake kek ni taw!=D

faisyura said...

wah roza.. makin gemilang skill ko buat kek.. ;) bleh buat bisnes bakeri ni.. hehe.. bertambah lagi satu kek le dlm list aku nk tiru kek ko ni.. entah bile nk buat satu.. haha..

~Umi.Sufira~ said...

Baid--> Aku blom try kek oren ko tuh! Yang tuh pon sodap! nanti satu hari aku nak cuba..kalu dah siap aku tayang ok..hehehe...

sayangibu said...

waaaa...sedapnya mimi..walopun x rasa, tengok gambo pon dah tau sedap...nyamnyammm

Shada said...

mimi...

saya peminat cheese cake...adoii terliurnya.

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Kekeke..hebat tuh tengok gambar je dah tau rasanya=D

Shais--> Owh saya pon peminat cheese cake juge~

Ina Hashim said...

Mimi...

dah jadik cam blog masakan lak heheh

Mommy Harith Hannah said...

Thanks mi!

haa laa, ko harus buat lagi satu blog, spesel utk masak2 laa, cekgu mimi... ekekeke...

siti noriza saleh said...

mimi...nak ckt...bulan ni siti bercuti dari buat kek..he he he...tgh sbuk siapkn tmepahan kuih dr bonda ku sayang....erk...muak tak kalau mkn bebyk ceskek tu?

mamaDhea said...

hallamakkkk!! ko ni buat aku terliur jeghssss... dah lama tak mkn cheese cake nih.. huhu..

bila aku nak rajin membaking eh.. mkn nak, baking malasssss.. ;P

~Umi.Sufira~ said...

Ina--> Takpe ni namanya blog rojak..macam2 campur2..;)

Aru--> Alahai resipi tak seberapa...malulah nak wat blog masakan kekeke..:P

Siti--> Muak tak muak depends on orang yang makan..kalu memang hantu cheese cake macam saya nih..makan banyak mana pon tak muak:)

Sha--> Ala kat kedai banyak jual ini cheese cake..kalu tak baking pon buleh beli je..~kekeke..

miz_eda said...

setelah melihat bahan2 yang diperlukan, maka saya memutuskan untuk membeli sahaja kek tersebut di secret recipe yang berdekatan..

ps oven pon takde berangan nak buat cheese cake..ngeee

~Umi.Sufira~ said...

Miz_eda--> Owh Cik Mizeda, anda tidak memenuhi kriteria untuk membaking cheese cake sekiranya tiada oven!ngee...

Unknown said...

Sila buat lagi satu dan poskan kat aku!

Ana said...

sedapnyaa cheese cake..ana suka tp xleh bnyk2..1 slice jek leh masuk..
Mimi nie rajin betul laa..kagum laa ana..nk berguru buleh?? hehehe..

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Owh oleh kerana takut2 tuan posmen akan makan di tengah jalan aku tidak mahu ambil risiko itu untuk mengeposnya kepadamu..buleh?kekeke...

Ana--> Certain orang cepat muak makan cheese cake..macam Analah tu~kekeke..alahai apalah yang digurukan tu..kekeke!

umi nuha said...

mi, tlg bakekan aku ciskek ni bile aku sampai johor nanti yg tatau bilenyer tuu...

to ciskek: cis bedebah...sampai hati ko tinggalkan aku....

~Umi.Sufira~ said...

Wani--> Kekeke..lawaknya komen ko itu! InsyaAllah, ko habaq je bila ko nak mai johor..nanti aku bake kan~eh!

sayangibu said...

alahhh cik mimi...yang dah tentu2 ada kat johor nih tammo bake kan ker??? kecik ati orang2 johor tawwwww.....kihkihkihhhhh....

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Alamak! kecik ati pulak orang Johor..Apa kata mai umah saya and habaq awal2 kat saya ..nanti saya bakingkan itu cake...kekeke..buleh?:)

sayangibu said...

kihkihkihhhh..joking jer....;p

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Eh, saya seriyes nih..mehla datang kalu sudi..nanti saya baking kan~=D