Bateri Kong?

Friday, February 13, 2009

Aku ingin mengucapkan Happy Birthday buat abah aku yang ke 59thn and adik bongsu aku yang ke 21 thn...Semoga panjang umur murah rejeki n apa yang dihajati termakbul hendaknya~psst depa nih lahir hari sama selalu gaduh tapi tak tau yang perangai depa nih banyak yang serupa..kekeke..Here goes my entry~

Semalam ketika entry INI sedang dikarang, hubby called me cakap dia dah tunggu depan pintu pagar kilang aku. So cepat2 habiskan ayat terakhir, capai beg pegi slot out and macam biasa terus menuju ke kereta. Kebiasaannya hubby memang suka matikan enjin kereta, sebab aku kan l*mbab..slalu kluar lambat..ngee...

Nak dijadikan cerita, lepas je aku masuk kereta, when hubby tried to start the car, enjin takmo hidup pulak! Dah sudah...Tapi oleh kerana tak keluar bunyi langsung masa nak start enjin tuh, memang kami suspect ini bateri sudah KONG ler~

Nasib baik mati betul2 depan kilang aku..and hubby pon pernah kerja situ dulu..so kawan2 aku pon suma kawan2 hubby (kilang ku itu 85% pekerjanya lelaki)..Pinjam jumper, cas ngan sorang kereta kawan yang sejenis ngan kereta aku, tunggu punya tunggu..Alhamdulillah buleh start..

Lucky us sebab keadaan dan masa bateri kong tuh agak bersesuaian dengan masa and ramai pulak yang membantu (Alhamdulillah dipermudahkan)..Sepanjang 4 tahun lebih dalam arena berkereta and dua tahun ngan kereta yang terkini nih dah tiga kali mengalami bateri habis

1) Kali pertama: Sblom pergi kerja....pagi2 nak start enjin takleh hidup..so amik EL n call mechanic utk tukar bateri kereta...
2) Kali kedua: Masa nih hubby out station, aku sorang and kereta takleh hidup masa aku nak keluar ke Nilai 3 waktu tuh...call mechanic n tukar, Nasib baik aku ada simpan itu nomborla...
3) Kali ketiga: Kejadian semalam..Kalut tapi syukur juga habis di depan kilang..ramai kawan2 membantu n ada jumper..so kereta hidup balik terus pegi kedai n tukar new battery..(first time tukar bateri sejak pakai kereta kedua nih)

You all camne? ada kenangan pahit ke waktu bateri kereta kong?

20 comments:

Unknown said...

Bateri kereta aku kong last week.

Masa tu nak pi kerja. Dah la handphone aku rosak. Handphone lakiku pulak charger hilang (and bateri pulak habis). Tak dapat nak call ofis bagitau aku lambat.

Sudahnya En Abah jalan kaki pi kedai repai kereta and mamat cina tu datang rumah aku dengan En Abah sekali.

Aku masuk lambat ke opis. Pukul 1030. Ngehngehngeh.

Mummy Dasy said...

Ada,Mr.Hubby DEC08 amik balik keje pastu start2 xleh tanya me bile last tuko batt me jwb ntah xtau dah 2y pakai rasanye blm pnah tuko2 lg. Boring jek cos me yg selalu pakai keta, nasib kedai spareparts dekat pastu tuko batt settle. Start dr tu 3bln sekali anta keta g service.

siti noriza saleh said...

siti rasa last yearlh....sbb siti gi keja guna keta hubby,..som bateri keta dia ni lak, sel kering...so, mmglah tak yah nak cek air bateri ada ke tak...pg nak gi keje tu, takleh start..dahlah keta perdana...tak tahu nak buat cmner...so, call bos, ckp tak leh nak gi keje keta tak idup...berangan nak cutilah konon....

lps tu bos blh ckp, jap lagi I smpai umah u...I tgok keta u...guna je reti, rosak apa pun tak tahu,,,bebel pulak bos siti ni..tunggulah dia dtg..dia jumper dr keta ke keta siti, Alhmadullilah idup,...ptgnyer nak balik umah tu, guna keta dia gak utk jumper balik..he he he...kalau kena kat tepi jln, cnfirm siti tinggal je ...

cysev3n said...

alamak.. bab2 ni mak jarang la ingat.. kekeke.. tp pernah sekali tu, nak pi keje.. nasib bengkel blakang umah je.. MOH jalan kaki la pi sana.. bawak balik encik bengkel mai..

faisyura said...

pernah sekali time tu mase practical. 1st week so dgn best nye time lunch ajak akak2 ofis kua mkn, sekali bateri kong.. hahah malu gile.. ngeeee... konon nk bwk org kua, sekali kete lak buat hal.. dah le panas tgh hari buta... ;P tak pasal2 abg2 ofis kene jumper kan kete tu.. hahah..

Hernee Nazir said...

hehehe.hernee pun ade gak..last year..silap sendiri..kononnye nak jd pemandu berhemah..time ujan bukak lampu..tup2 lupe off smule mase kuar dr keta..plaknye ari tu OT smpai kul 7 lbih..start keta x idup..nasib baik hubby keje shift siang n dh dkat2 time balik..kena tnggu about 1/2 an hour baru die n kwn dtg btulkn..ape lg die punye pot pet pot pet..wat pekak tinge jek..hehehe

Nur said...

last month..tp kena kt umah b4 work.tepun hubby, hubby yg naik motor terus lencong g bengkel, beli bateri baru..nasib baik hubby bley psg sendiri..kalu tidak mmg harus ku kidnap pomen memana..

Anonymous said...

erk..bateri henpon kong byk kali laaaaa jadik kat saya..ngeeee
ampon..ampon...off topik ;p

~ As ~ said...

pernah sekali time nak gi keja... ku tinggalkan je, gi keja pakai keta hubby...biar hubby yg uruskan..hehehe... hubby ku mmg suka bab2 kereta ni, dia lbh byk pgg kereta dari bini dia..huhuhuhu

m-i-o said...

bab ni mmg pgalaman pahit.

dhla masa tu rush nak g keje. pastu tiba2 takleh start. sib baik workshop ada offer free servis hantar bateri kat umah, dn ada simpan no hp mekanik.

hisyy, nk lagi bengang sbb mekanik tu dh warning kne tukar bateri but si dia ckp bleh pakai lg.

moral of the story: dlm hal keta, sila percaya lebih sket kpd mekanik bbanding si dia. kekeke

sayangibu said...

lom ada lagik pengalaman serupa ini. harap2 janganlah ada hal melibatkan kenderaan ini nak2 masa hubby tak ada nihhh..haruslah aku kelam kabut nanti...huhuhuuu

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Last week?!wah masih fresh lagi tuh..kekeke..

Mummy Dasy--> Untungnya kedai spare part dekat..kalu mcm saya mati depan kilang nak jalan kaki ke kedai spare part, alamatnya tak sampaile..kekeke..

Siti--> Kahkahkah..sanggupnya boss mu itu datang umah tengok keta siti...kalu tak kompem dah dapat cuti free yer..:P

~Umi.Sufira~ said...

Cik Yan--> Kalu ada blakang umah je alahai untungnyalah badan...tu yang buleh jalan kaki je angkut en. pomen yer...

Baid--> Perghh kenangan pahit tuh kekeke..dapat kubayangkan muka ko and muka kakak2 tuh skali kemerah2an di tengah2 panas tu ye...

Hernee--> Ya ampun! Itu silap sendirile tak mati lampu yek..kekeke..kalu kena bebel pon redha ajelah..kekeke..

~Umi.Sufira~ said...

Nur--> Kena kat umah tu lah menjadi idaman...papehal pon kat umah n hubby ada kan jadi penyelamat..kekeke...

Madam--> Kalu bateri henpon tuh takyah crita...seminggu berkali2 kong..ngee.....

As--> Alamak ayat penyata yang akhir tuh tak tahan..kekeke..

Zufa--> Hehehe..tang ayat akhir zufa merangkap moral of the story tuh saya setuju!bulehla saya aplikasikan skalik..ngee..

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Waktu2 hubby takde nih mintak jauhla jadi apa2 yang melibatkan kereta yek..saya dah pernah kena sekali..nasib baik memang mekanik dekat je masa tuh..tapi nak selamat better simpan nombor mekanih dlm hp..=D

.:chEyaNtie:. said...

salam..
nak nyelit bleh?hehe dulu dok jauh ngan hubby..satu pagi nak g keje,kancil tak leh stat..huallamak..aku dah gelabah..dahla ammar ada..

nak panggil jiran, suma dah g keje..mintak tolong ayah kawan aka suami BS,pakcik zainal datang umah tengok2kan..

bile try ngan keta dia,keta dia plak batt kong..nasib ak baik..

pastu nampak pakcik jiran selang 3 umah keluar..upenyer kenal ngan pakcik zainal..
haa depa la tolong...

last2 bile dah stat..g beli air bateri kat shell n pakcik zainal isi kan..harap kan aku nak isi,hahaha aku lagik tak tau ..

~Umi.Sufira~ said...

Yantie--> Terima kasih kerana menyinggah yek...Alamak dapat kubayangkan payahnya kalu kereta meragam hubby takde...nasib baik ada Pakcik Zainal tu yek..kalu tak mau sampai petang tak tau apa pasal itu kereta tak mau hidup gamaknya..kekeke..

sayangibu said...

bertitiktolak dari kejadian cermin pecah aritu, hubby dah siap2 kan segala nombor2 telepon bengkel, salinan roadtax kete bagai kat dlm kete...hehehhee

Unknown said...

mimi..sekrg guna keta apa?maaa..nihon de ippai keikenshita yo...penah tolak keta..penah tunggu smpi jumper datang..saaa...kazoirarenai gurai...hahahahahahah...

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Itulah yang sebaik2nya...=D

K.Aja--> Sekarang pakai Naza Citra...kalu bateri kong nak tolak tuh tak dapatla...perghh...tak dapat kubayangkan kesusahan k.aja dolu2...kekeke...