Begedel Extra Telur!*UPDATE*

Saturday, February 7, 2009

Harini memblogging dari umah...Biasalah kalu dari umah nih nak buat satu entry pendek pon payah..bz mengalahkan perdana menteri..kalu tak bz pon si kecik sebuk nak kacau..eh aku cuti ke? Taklah...kemelesetan ekonomi, manufacturing sidelah antara yang paling teruk terjejas...

My company (macam aku nya lak ye), I mean tempat aku bekerja nilah dah tukar pattern bekerja dari 5 working days 8am-545pm to 4 days 8am-630pm...so Friday, Saturday, Sunday cuti....tapi Alhamdulillah tiada potongan gaji...cuma elaun makan and transport kurang sebab kira ikut jumlah working days...



Tapi orang lain risau aku happy lak! kekeke...sebab boleh spend more time with Sufira, sebab dapat kurangkan satu hari aktiviti mengepam, sebab buleh tingkatkan breastmilk stimulation dengan penambahan direct feeding,..owh macam2 sebab lah...best lak rasa...tapi mintak2 lah kemelesetan ekonomi cepat berakhir...



Harini aku masak mee hoon soto..wah ini makanan kegemaran familyku and sungguh femes di Johor....Tapi harini terlebih rajin okeh! Sebab aku buat ngan BERGEDEL skalik! yum yum..

Sape tak tau BEGEDEL? Aku taktaulah ni makanan orang Johor ke orang jawa ke..tapi macam susah nak jumpa tempat lain..sedap tau! Mmm sape nak cuba buat kalu tak tau resipi lah boleh roger2 aku ok...dijamin toddler pon suka makan!hehehe..Tapi aku punya extra telur, so tidaklah ghupe cantik macam gambar hiasan kat bawah nih..kekeke..oklah time to mandikan Sufira~


Atas permintaan resipi oleh Ms. Zety yang disayangi...inilah cara buat BEGEDEL EXTRA TELUR aku...

Bahan bahan..
6 biji kentang dipotong nipis
daging or pedal or ayam direbus dan di potong kecil
daun sup di potong halus
bawang goreng
lada sulah
garam secukup rasa
telur

Cara caranya
goreng kentang sampai kekuningan, kemudian tumbuk kentang sampai hancur dan masukkan dalam satu bekas, campur daging or pedal or ayam yang telah dipotong kecil tadi, masukkan daun sup bawang goreng dan lada sulah juga garam gaulkan kesemuanya..kemudian bentuk2an jaga bentuk bulat leper. Bila dah siap, celupkan dalam telur kemudian goreng..

P/S:Tips from my Dad, kalu mau begedel lebih rangup dan tak mudah pecah,semasa menggaul kesemua bahan letak sebijik telur..aku belum try lagi yang ini..
Selamat Mencuba!

17 comments:

Rizza said...

begedil..makanan org jawa..

hehhe

lama tak buat ..sedap nye...

Hernee Nazir said...

meleleh air liur..hehehe

Unknown said...

hoh aku sangat suka bergedil. sila kongsi resepi kamu.

Opie said...

saya suke banget begedil ni...slalu gak buat...cedapnye..hihihi..kalau bulan pose hidangan wajib tau...

Mummy Dasy said...

Wah sedapnya meehoon soto fav. tu bergedil pun sama terliuq hehhehe

~ As ~ said...

as org bugis.. org bugis pun ada begedil tau.. klau mak As buat pnya lah sedap, tak blh lawan.. Esok minta mak buat kan la...nyum..nyum..

sayangibu said...

alahaiii..sedapnya mimi..sungguh rajin mimi nih laaa...

Unknown said...

orait laaa takde potongan gaji... kalau saya pun HAPPY TAHAP GABAN tu.. keje 4 ari ajee...

besnyee begedel... pnah bbrp kali wat... n pnah gak shippai... hancur daaaaa ms goreng... over bhn2 dalaman kot..

~Umi.Sufira~ said...

Rizza--> Sis Rizza pon jawa kah?kekeke..

Hernee--> Sampai meleleh tak tahan tuh!

Zety--Sudah kutempelkan!

Mummy Dasy--> Baru kuperasan yang kita sebaya yer?!hehehe..

~Umi.Sufira~ said...

Opie--> Sedap taw! Buleh cuba buat bulan tak posa pon..

As--> Terus nak mintak mak buat yek!:)

Sayangibu--> Banyak masa kat umah:P

K.Laila--> Buleh try cara abah mimi tu kot..letak telur sebijik dalam adunan..:)

Rizza said...

saya bukan org jawa hehheh.. arwah ayah mertua saya org jawa... mak mertua saya la yg ajar buat begedil tu..

~Umi.Sufira~ said...

Rizza--> Owh, patutlah tau...=D

Rizza said...

salam..

saya tak tau buat cheesecake looo

semua nye coklat kek je...

sorry tidak dapat membantu hehhe
no idea

~Umi.Sufira~ said...

Rizza--> owh sungguh daku kechiwa!!kekeke..takpelah nanti saya study lagi gimana caranya..BTW, thanks ye!

salzahari said...

teringat psl bergedel..toddler dan mak toddler pun suka. 2 bulan lps buat soto, excited nak buat bergedel tp taktau salah kat mana hancur jadinya bila goreng, saja cuba cara rebus ubi pulak! maybe ubi tu terlebih lembek? jadi mcm jemput2 pisang....ehhehe

~Umi.Sufira~ said...

Sal--> Buleh try method mimi nih...setau mimi kalu nak wat begedil preferebaly kena goreng itu kentang..baru tak hancur..:)

salzahari said...

kelmarin sal buat semula, masih pakai cara rebus sbb dah lupa resepi mimi ni :p tak pecah berkecai dah tapi tak 'kejab' lah isinya, lembek-rongak. kenapa ye? kena campur tepung ke dlm gaulan tu?